• Kontakt
  • Ring
  • Skriv
  • Forside
  • Blog forside
  • Webshop: SEO Bøger
  • Webshop: Keramik
  • SEO Rådgivning
  • Anbefalinger
  • Anmeldelser af SEO bøger
  • Kontakt mig

  • SEO Bøger
  • Anbefalinger
    • Anmeldelser af SEO bøger
  • Blog
    • Bedste blogindlæg om SEO
  • Info
    • SEO-rådgivning
    • SEO-foredrag
    • Nyhedsbrev
    • Demib’s gæstebog
    • Kontakt
  • 0
(+45) 22 27 07 10
Skriv
Forside / Blog / Politik / AltaVista nekrolog – AltaVista lukker i dag (radio)

8. juli 2013

AltaVista nekrolog – AltaVista lukker i dag (radio)

Skrevet af Mikkel deMib Svendsen 9 kommentarer
2 stemmer - gennemsnit 5,0

AltaVistaEt langt liv er slut. AltaVista lukker i dag – død og begravet, knap 18 år gammel. En af pionerene indenfor søgemaskiner er gået bort. En af de første største. AltaVista viste vejen og var i høj grad med til at skabe det enorme søge-marked, som andre efterfølgende har lukreret på.

AltaVista var King of the Hill – søgemaskinen, der dominerede markedet i sin storhedstid. Søgemaskinen som ingen troede nogensinde kunne slås af pinden og miste sin føreposition.

AltaVista var den tids svar på Google – eller rettere sagt, Google er nutidens svar på AltaVista. For AltaVistas markedsposition, virale og eksplosionsagtige udbredelse og brede offentlige fascination var en skabelon for den måde Google senere skulle vise sig at overhale AltaVista.

AltaVista var den første søgemaskine, der kunne annoncere et indeks på hele 20 millioner websider. I 1995 var det et kæmpe indeks i forhold til konkurrenterne, som dengang ikke nået op på meget over 2 millioner.

Det var før Google. Dengang søgemaskiner som OpenText, Excite, Hotbot, Infoseek, Lycos og LookSmart kæmpede om markedet. Det var før AltaVista blev opkøbt af GoTo.com og før Yahoo købte dem begge.

Det var før søgemaskiner var blevet en god forretning. Ja, faktisk tjente de fleste søgemaskiner dengang næsten ingen penge, selvom flere prøvede. AltaVista var en af de første, der forsøgte sig med sponserede søgeordsannoncer, men det var nok for tidligt. Markedet var ikke klar til det og der rejste sig et ramaskrig, da AltaVista begyndte at sælge ud af top-resultaterne i 1999.

Det var dengang – i sen-90’erne, hvor de eneste der rigtig tjente penge på Nettet var de mange innovative udbydere af “naturfilm for voksne”. Og på trods af at du, kære AltaVista, knap nok  var blevet teenager lod du dig friste af voksenlivets lyksaligheder. I en kort periode blev de mange erotiske søgninger på AltaVista direkte videresendt til de højestbydende alfonser!

Ja, innovativ, nyskabende og markedsledende var du i sandhed, AltaVista.  Det var et bemærkelsesværdigt skridt du tog der. Overraskende – ikke mindst set i lyset af de nuværende, stærkt krops-forskrækkede Amerikanske Internet service-udbydere, hvor man ikke engang kan vise et dokumentarisk billede af en frigjort hippie fra 70’erne uden at blive smidt på porten.

Men endnu engang viste det sig, at AltaVista var for tidligt ude. Markedet var ikke klar til en så åbenlys promovering af en niche-industri, som mange bruger penge på, men paradoksalt få vil vedkende sig. Familiefaderen eller revisoren, der surfer lidt adspredelse i en pause var vist ikke så vilde med, at blive sendt direkte videre fra en søgning til et lystigt fristende website. Det kan jo også godt blive lidt pinligt, hvis en kollega eller kone bevæger sig forbi skærmen.

I efteråret 1999 blev AltaVista ramt af den omsiggribende portal-syge. I lighed med mange andre strømlinede søgetjenester og indgangssider til Nettet, ændrede AltaVista karakter, lod sig pynte, sminke og begravet i alverdens services, blinkende reklamer og andet støj. AltaVista mistede fokus på de gode søgeresultater. Faldt for fristelsen. Solgte ud, pissede i bukserne og undergravede sin egen berettigelse i markedet.

Og så kom Google med sit helt rene interface. Hvid side med en søgeboks og 10 blå links. Ingen støj og farverige reklamer. Hurtigt, enkelt og godt. Det var øjensynligt mere det, som det informationshungrende internet-publikum var ude efter, end den støjende portalside, som AltaVista havde udviklet sig til.

Du havde store planer, AltaVista. Men du var altid lidt for tidligt på den, eller lidt for sent. Da du op til årtisindskiftet tog tilløb til en IPO var alle optimistiske. Men så kom det første dot-com crash og planerne måtte  i januar 2001 skrinlægges. Massefyringer og halvtomme kontorer fulgte.

Google AltaVistaAltaVista måtte igennem mange ejerskaber inden de endte hos Yahoo i 2003.

Om det var de mange skiftende faderskaber,  og illoyale forældre, der havde sat sig sine dræbende spor, eller om det var et udtryk for “large companies are where small companies go to die” -syndromet er svært at sige, men i hvert fald sygnede AltaVista langsomt hen hos Yahoo, visnede og gled ud af markedet i sammne takt som Google tog over.

Måske var det gået helt anderledes hvis du, AltaVista, havde takket ja til Google stifterne Larry Page og Sergey Brin’s tilbud om, at du kunne købe deres søgeteknologi. Men du takkede, i lighed med alle de andre store søgemaskiner dengang, pænt nej. Det blev et fatalt nej.

Du havde fortjent bedre, AltaVista. Hvil i fred.

———————————

RADIO: Jeg var inviteret ind i programmet AK247 på Radio24Syv i dag, for dels at læse min nekrolog op og dels for at snakke om AltaVista og de gamle (søgemaskine-) dage i en halv times tid. Du kan høre programmet nedenfor – min halve time ligger til sidst i udsendelsen, der løb fra 17-19.

Kategori(er): Politik, Yahoo Keyword(s): AltaVista

2 stemmer - gennemsnit 5,0
Grundbog-i-SEO-Forside-V3

Min bedste bog om SEO

Grundbog i SEO er en bog for dig, der har brug for en no bullshit beskrivelse af, hvad du skal gøre for at optimere din hjemmeside effektivt i Google.

I bogen vil du lære alt om SEO – fra de første og vigtige strategiske overvejelser, over keyword- og markedsanalyser, til teknisk optimering, optimering af indhold, alt om linkbuilding og optimering af user engagement.’

Kort sagt – alt det du skal bruge for at komme til tops i Google (og de andre store søgemaskiner)

Bogen er udkommet i både trykt version og som e-bog. Lige nu har jeg et rigtig godt tilbud – du kan købe begge versioner med 60% rabat!

Klik her og køb Grundbog i SEO.

Se de nyeste blogindlæg

  • Mister du dit kreative job til OpenAI, ChatGPT og andre AI-tjenester?
  • Når jeg ikke oplever mit website som langsomt – er det så et problem?
  • Vil AI overtage alt tekstskrivning og indholdsudvikling?
  • Det tager Google 9 gange længere tid, at crawle JavaScript sider!
  • Advarsel: Simply.com blokerer Google!

Kommentarer

  1. Sasa Kovacevic skriver

    9. juli 2013 kl. 11:53

    Mikkel, hold kæft hvor skriver du godt. Jeg var blot en dreng dengang Altavista var på sit højeste. Men jeg husker det som igår. Ren nostalgi at læse. Tak 🙂

    Svar
    • Kim Raufort skriver

      9. juli 2013 kl. 13:17

      Jeg var også bare teenager da jeg stiftede bekendskab med Altavista, det var standarden i laaaang tid! r.i.p 🙂 ser frem til programmet iaften.

      Svar
    • Mikkel deMib Svendsen skriver

      9. juli 2013 kl. 15:21

      Tak 🙂

      Svar
      • Lasse skriver

        26. juli 2013 kl. 20:11

        Jeg kan huske i 6. klasse i folkeskolen, at blive introduceret for altavista som den søgemaskine vi skulle bruge til at søge information til vores opgaver. Dengang blev opgaverne dog skrevet i hånden og uden research igennem internettet (så det var vist bare en lærer som havde en interesse for internettet) den eneste tilgang til internettet var igennem vores IT-lokale på skolen hvor der stod 8 pc’er og som altid var optaget af elever der spillede CS. Vi havde 1-2 IT time på hele året og den handlede om søgening og word. 🙂
        og selvfølgelig .gif-animationer til en gratis subnet.dk hjemmeside 😀

        Ærgeligt at en tidligere stor søgemaskine skal forsvinde, men det giver måske mulighed for nogle nye.

  2. René Madsen skriver

    10. juli 2013 kl. 11:49

    RIP Alta Vista

    Det var søgemaskinen, der skabte mange af de gamle SEO virksomheder, der er på markedet i dag.

    Det var grundstenen til min egen SEO forretning, her blev det i starten en ren sport at analysere og tilpasse websider, så de rankede på Alta Vista.

    Husker at landet største rederi, i den SEO aftale, der var indgået, var stillet store krav til placeringer på Alta Vista, som for dem var den vigtigste søgetjeneste.

    Alta Vista forsøgte sig også med Real Name i 1998 sammen med Centraal Corporation, hvor kunder kunne købe sig til en placering på et keyword for et årligt fee. Systemet blev videreført senere af Microsoft, men skrottet igen senere.

    Svar
    • Mikkel deMib Svendsen skriver

      10. juli 2013 kl. 14:27

      Ja, RealNames var satme også noget hø! hehe

      Svar
  3. Jonathan skriver

    19. februar 2014 kl. 11:25

    Husker tydeligt AltaVista! Synes det er ærgerlig at de nu erlukket, for google mangler godt nok konkurrence!

    Svar
  4. Mikkel Hansen skriver

    29. marts 2017 kl. 17:06

    Fantastisk tekst. Tak 😉

    Svar
  5. Philip Lars skriver

    18. august 2018 kl. 18:54

    jeg sad derhjemme og tænkte. gud hvad mon der er sket med altavista. din tekst fik mig til at smile.

    Svar

Skriv kommentar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Køb den nye SEO-bog

Grundbog-i-SEO-Forside-V3

Kontakt os her

- få et uforpligtende tilbud på SEO
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Nyeste blogindlæg

  • Mister du dit kreative job til OpenAI, ChatGPT og andre AI-tjenester?
  • Når jeg ikke oplever mit website som langsomt – er det så et problem?
  • Vil AI overtage alt tekstskrivning og indholdsudvikling?
  • Det tager Google 9 gange længere tid, at crawle JavaScript sider!
  • Advarsel: Simply.com blokerer Google!

Blog kategorier

  • Affiliate marketing
  • Bing
  • Blogging
  • Bøger
  • eHandel
  • Facebook
  • Foredrag & Konferencer
  • Google
  • Humor
  • Ikke kategoriseret
  • Internet Jura
  • Iværksætter
  • Jobs
  • Konverteringsoptimering
  • Kunst
  • Linkbuilding
  • Markedsføring
  • Medier
  • Mobil
  • MSN
  • Musik
  • Nyhedsbrev
  • Personligt
  • Podcast
  • Politik
  • PR
  • Reputation Management
  • Scams
  • SEA
  • SEO
  • SEO 2.0
  • SEO Uddannelse
  • Siteinfo
  • Social Media Marketing
  • Social Networking
  • Teknologi
  • Tjen penge
  • Uncategorized
  • Viral markedsføring
  • Web Analytics
  • WebmasterRadio
  • Webshop
  • Yahoo

Nyeste blog kommentarer

  • Mikkel deMib Svendsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Erik Poulsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Mikkel deMib Svendsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Mikkel deMib Svendsen til Flytning (Migrering) af webshop – fra DanDomain til Shopify
  • Anders Eiler (DanDomain) til Flytning (Migrering) af webshop – fra DanDomain til Shopify
  • Tom Sommer (Simply.com) til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Tom Sommer (Simply.com) til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Tom Sommer (Simply.com) til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Mikkel deMib Svendsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Mikkel deMib Svendsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!

Kontaktinfo

deMib Holdings ApS

Buddingevej 89

2800 Lyngby
CVR nr. 28991630
(+45) 22 27 07 10
mikkel@demib.com

Seneste indlæg

  • Mister du dit kreative job til OpenAI, ChatGPT og andre AI-tjenester?
  • Når jeg ikke oplever mit website som langsomt – er det så et problem?
  • Vil AI overtage alt tekstskrivning og indholdsudvikling?
  • Det tager Google 9 gange længere tid, at crawle JavaScript sider!
  • Advarsel: Simply.com blokerer Google!

Genveje

  • Alle mine SEO Bøger
  • Keramik fra deMib
  • Handelsbetingelser
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Flyhjælp
  • Inkasso partner
  • Shopify XML Product Feed App
  • Joel Hyrland (partner)
  • AdArchist
  • Log ind

Følg mig her

© deMib Holdings ApS

MasterVisa
X Luk