Afvis Google forlig!
Hvis du har annonceret med Google AdWords har du sikkert modtaget en email i går, vedrørende en “class action” sag, der er indgået forlig om i USA. Dette forlig er efter min, og mange andres, mening en hån mod annoncørerne og jeg kan derfor kun opfordre til, at du med det samme sender en afvisning af forliget, som angivet i papirerne.
Sagen tager udgangspunkt i en Amerikansk “Class Action” sag. Sådanne “kollektive” sager kender vi slet ikke i det danske retssystem og det er derfor et ukendt og uforståeligt fænomen for de fleste danskere. Kort sagt går en Class Action sag ud på, at nogle kan anlægge en sag, på vegne af alle dem, den berører. I den konkrete sag er der således nogle der har anklaget Google for bedrag med kliks på vegne af alle annoncørerne. De er så nået frem til dette, EKSTREMT elendige, forlig, som alle dem de så “represenerer” (det vil sige også dig og mig – hvis du har annonceret på AdWords) skal sige ja eller nej til. Siger du ja, gælder hele forliget for dig – inkl. at du afskærer dig fra at anlægge andre sager mod Google om bedrag med kliks.
Der er flere ting i sagen som er himmelråbende urimeligt … Jeg er ikke færdig med min liste, men her er lidt af det …
- Det samlede beløb på 90 millioner dollars udgør en forsvindende lille del af det antal falske kliks, der faktisk er genereret i deres system (noget der ligner 0,5%). Selv de mest konservative estimater er mange, mange gange højere og hvis man ser på de mest seriøse bud på omfanget udgør de 90 millioner kun en mikroskopisk procentdel af det Google retteligt burde have tilbagebetalt. De mest konservative bud på omfanget af clickfraud ligger på omkring 10%, og hvis det er det korrekte tal skulle Google tilbagebetale ca. 1,5 milliarder dollars. Det er sgu da meget smart, hvis man kan snyde kunderne for 1,5 milliarder og så bare spise dem af med 90 millioner. Lidt for smart. Og helt urimeligt!
- En trediedel af det samlede forlig går til advokaterne! Det i sig selv er helt uacceptabelt.
- Du får INGEN penge retur i dene sag – du får udelukkede “Google Credits”, som du så kan bruge til at købe flere falske kliks. Det er jo grotesk. Hvis jeg køber for 10.000 kr. vin til en fest, og leverandøren så kun leverer for 7.000 kroner så gider jeg sgu da ikke at få en kredit nota til køb af mere vin – jeg vil da have mine 3.000 kr. retur! Dette problem forstærkes af, at mange af de gamle Google AdWords konti, som der er tale om i denne sag, for længst er lukket – kampagnerne kører slet ikke mere! jeg har f.eks. gennem tiden kørt masser af tidsbegrænsede kampagner for virksomheder – det kunne f.eks. være en kampagne for en 2004 julekalender. Hvad faen skal jeg still op med credits på denne kampagne? Hvad hvis kunden slet ikke er kunde hos mig mere? Hvordan stiller det mig, som agency, rent juridisk? Ja, der er flere spørgsmpå end svar … Dem håber jeg den danske IT- og marketing-presse vil tvinge Google i Danmark til at svare på …
Forliget er så latterligt, at det er til at tude over. Det er en hån mod enhver annoncør på AdWords.
Du SKAL sende din afvisning af indgåelse i forliget INDEN den fastsatte dato (30 dage fra du modtog det), hvis du skal gøre brug af denne mulighed. Og det vil jeg anbefale dig at gøre. Dels giver det mulighed for at du selv kan gøre krav på de falske kliks du har betalt for, og dels giver det dig mulighed for at indgå i en anden class action sag der er på vej i Californien. Om denne sag falder mere heldigt ud kan man naturligvis ikke vide med sikkerhed nu, men hvis du ikke afviser det nuværende forlig får du i hvert fald slet ikke muligheden. 0,5% refundering er i alle fald så latterligt lavt, at det dårligt kan blive ringere.
TILFØJELSE (kl. 16:06)
Pressen har taget sagen op. Foreløbigt har jeg spottet Comon og Jyllandsposten (med samme artikel). Nu mangler vi så bare et svar fra Google på mine “anklager” … jeg er dog langt fra sikker på vi nogensinde ser et fornuftigt svar fra dem …
Søren Sprogø skriver
JP får deres IT-nyheder fra Comon, derfor den “samme” artikel på begge sites.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeps, det er det rare ved en omtale i ComOn 🙂
Søren skriver
Du slynger nogle tal og jeg kan ikke finde dokumentation for dem.
Hvor har du 0.5%, 10% og 1.5 milliarder fra ?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Google’s omsætning på AdWords siden 2001, hvor sagen dækker, er knap 14 milliarder dollars – dette er offentliggjort mange gange – også i forbindelse med sagen.
Dem der mere omhyggeligt har testet clickfraud er kommet med tal fra 10-12% og op til knap 40% – realistisk set ligger det nok et sted derimellem.
Så uanset hvordan du vender ogdrejer det er Google altså sluppet med mindst 20 gange mindre (MINUS advokaternes del!) end de burde tilbagebetale. I værste fald op til 80 gange mindre! Men om det er 20 eller 80 gange mindre er underordnet for min opfattelse af dette forlig som komplet latterligt – som det rene bedrag