Danske annoncører rammes af AdWords Quality Score!
Som jeg skrev om forleden dag, har Google introduceret deres nye Quality Score system. Dette system har Google officielt lavet for at forbedre kvalliteten af AdWords annoncer generelt, men det begynder at lugte mere og mere af en ren pengemaskine. I sidste uges blogindlæg her, spurgte jeg om der var nogle i Danmark, der har oplevel problemer med Quality Score – og det er der! Jeg har fået flere uafhængige meldinger fra folk, der i de seneste dage har oplevet, at kampagner der tidligere kørte med klikpriser på under 1 krone pludselig bliver konfronteret med krav om 50 eller 60 kroner som minimum. Det er jo helt ude i hampen! Det minder mest af alt om et “fis-af-tilbud” (den slags man giver kunder man faktisk ikke gider arbejde sammen med …).
Det der kan undre ved hele denne Quality Score er, at hvis de annoncer der rammes virkelig er så dårlige som Google påstår, hvordan kan det så være de gerne vil vise dem hvis bare man betaler nok? Jeg troede Quality Score handlede om at forbedre brugeroplevelsen … Hvordan bliver brugeroplevelsen forbedret ved en øget klikpris?
Næhh, det minder sgu mest af alt om pengeafpresning, mere end et forsøg på faktisk at forbedre brugeroplevelsen.
Men hvad kan man så gøre ved denne Quality Score? Hvordan beskytter man sig imod den, og hvad gør man hvis man rammes?
Spørgsmålene er mange – og desværre flere end de umidlbart tilgængelige svar. Men der ER løsninger. De er bare ikke lige helt efter bogen. Du kan starte med at læse en af mine gamle artikler: The Art of Black Hat PPC som lidt inspiration 🙂
Der skal tænkes kreativt og uden for de almindelige rammer, hvis du vil “redde” en kampagne, der er ramt af Quality Score. Så den tid hvor Google AdWords Professionals (GAP) eventuelt havde en (omend diskutabel) berettigelse er i hvert fald helt forbi nu – GAP’er har nemlig accepteret at følge alle Googles regler. Undertegnede, og andre der har holdt sig ude af dette latterlige program har derimod kun en forpligtelse: At hjælpe vores kunder så godt vi kan.
Hvis du har problemer med Quality Score allerede nu, eller hvis du er bange for at få det, er du velkommen til at kontakte mig på mikkel-at-joyzone.dk. De fleste problemer kan løses, hvis det er vigtit ok, og hvis man er villig til at tænke lidt kreativt og udenfor de almindelige rammer … 🙂
Skriv kommentar