Se hvilke sites dine AdWords annoncer vises på
Til dem der ikke allerede har opdaget det, er der kommet en længe ønsket ny feature på AdWords. Det er nu blevet muligt at se, præcis hvilke websites og sider, som dine AdWords annoncer vises på – altså, hvis du benytter “content distribution”.
For at få adgang til denne data skal du gå over på din rapport-side. Her er der kommet en ny rapporttype “Placement Report”. Det er den du skal køre – for den periode du gerne vil tjekke.
I rapporten kan du så se helt nøjagtigt hvilke kampagner og annoncegrupper der er blevet vist på hvilke websites og websider, hvor mange visninger der har været på dem, og hvor god responsen har været.
Du vil sikkert finde, at der er nogle af de websites dine annoncer vises på, som du ikke har lyst til at ligge på. Hvis det er tilfældet kan du tage domain-informationerne fra din rapport og tilføje dem til listen over blokkerede websites i dine kampagne settings.
De fleste forventer, at Google vil bruge den forventede stigning i blokerede websites – nu vi kan se hvor vores annoncer bliver vist, til at filtrere i deres AdSense partnere. Det er klart, at hvis et bestemt website, der har AdSense på, bliver blokkeret af mange AdWords annoncører, så er det nok ikke værd for Google, at have med i deres content netwærk. Risikoen for udelukkelse af AdSense på baggrund af den forventede stigning i blokeringer, er således noget man bør forholde sig til som AdSense publisher.
Alt i alt, synes jeg det er et godt tiltag. Større gennemsigtighed for os annoncører er altid til det bedre.
Brian Brandt skriver
Både og vil jeg da sige.. det kan vel også gøre, at hvis en del blokerer et site fordi det ikke lige omhandler det relevante “søgeord”.. det sker jo.. vel især på en blog, hvor der ofte skrives om et tons forskellige ting (selv herinde ik 😉 ) .. så bliver bloggen udelukket fra Adsense…
Hvad jeg siger er bare, at der er mulighed for at det backfirer, ik ?
Kristian Schmidt skriver
Rigtig god feature.
Jeg har kigget på hvilke sites der har givet konverterende kliks for os, og er så begyndt at kontake dem separat. Man kan jo se hvor mange penge man har brugt på at reklamere på det site, og så har ejeren vel fået 60% (er det ikke deromkring?) af dem. Hvis man så kan tilbyde vedkommende en bedre aftale for mere eksponering, så er der rigeligt med muligheder for samarbejde.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, Kristian, og det er jo bl.a. også derfor Google, og andre annoncenetværk iøvrigt, har været tilbageholdende med at videregive denne detaljerede information 🙂
Men Google har nok alligevel vurderet at fordelene alt i alt var større end ulæmperne. Og det vil jeg give dem ret i. Der er større fordele, generelt set, i åbenhed og gennemsigtighed, end det modsatte.
Peter skriver
Nice feature. Så den godt præsenteret i Adwords, men der går lidt overload i Adwords’ forsøg på at holde os opdaterede med deres seneste features.
Hvis nogle af dine læserne tænker at de vil blokere sider med lav CTR, så husk at det gør Google automatisk (på sigt). Det er conversion ratio der betyder noget 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er ikke korrekt at Google blokerer for AdSense publishers med en meget lav CTR., Faktisk har CTR næsten intet med deres vurdering af publisher at gøre.
Og alt handler ikke om conversions. Der er også en vigtig faktor omkring branding – hvor vil du gerne have, at dit varemærke optræder? Mange af de sites i Googles content netværk vil jeg ikke anbefale mine kunder at optræde på.
John skriver
En god feature.
Der er jo også tilfælde hvor man fravælger visning af sine annoncer
på visse sites p.g.a for hård konkurrence. Det gør jeg feks. selv.
(ganske vist efter den lille målestok)
Et eks. kunne være at jeg ville føre mig frem inden for SEO,
så ville jeg fravælge dine sider Mikkel. ( det var et kompliment )
Men det ville jo så være uretfærdigt hvis Google p.g.a mit eks.
så ville have et dårligt øje til et bestemt site.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror aldrig det bliver sådan, at hvis blot en enkelt eller nogle få blokerer ads til et bestemt site, at det så får negative konsekvenser.
Peter skriver
Jeg blev kontaktet af et websted med AdSense annoncer som var utilfreds med at vores annoncer blev vist hos ham. Han mente ikke han tjente penge på vores annoncer, og det var rigtigt, men annoncer forsvinder automatisk når Google kan se den klarer sig dårligere end andre annoncer. Derfor vil det ofte være spild af tid at blokere websteder med lav CTR både fra en Adsense og Adwords brugers perspektiv.
Jeg forstår at det hensigtsmæssige i at beskytte sit brand ved at blokere websites, men hvor stor hvor stærk mon effekten er af at blive vist et unøsket sted? Anser de fleste ikke Adsense annoncer som noget ret tilfældigt? (med lidt malplacerede annoncer engang imellem)
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Jeg blev kontaktet af et websted med AdSense annoncer som var utilfreds
AdSense publishers har længe kunne blokere for bestemte annoncører, men det er ikke det vi snakker om her – det er AdWords annoncørernes mulighed for at se hvor deres annoncer vises, og muligheden for at blokere dem de ikke gider optræde på.
Og det kan netop godt være at dine annoncer giver en høj CTR og altså fortsat bliver vist, men en elendig konveretering eller er skadeligt for dit brand. Som sagt er der fortsat rigtig mange websites i adsense netværket som jeg ikke vil anbefale en stor del af vores kunder at optræde på