Advertorials – Google kæmper en naiv kamp mod Advertorials (video)
Google har netop indledt en fornyet, og må jeg sige temmelig naiv, kamp mod såkaldt “Advertorials” – en sammentrækning af de to ord “Advertise” (annoncere) og “Editorial” (redaktionelt). Altså en betalt form for redaktionelt indhold.
Det har altid stridt mod Googles Webmaster Guidelines at købe sig til en bedre linkpopularitet – eller at sælge linkpopularitet fra dit site til andre. Så der er sådan set intet nyt i Googles nye optrappede kamp mod Advertorials. Men hvorfor dukker det så op nu? Hvad er Advertorials helt nøjagtigt og hvordan bør du forhold dig til det?
Det vil jeg se nærmere på i dette indlæg … (se også video i bunden af siden)
Hvad er Advertorials?
Som kort forklaret i indledningen er Advertorials redaktionelt indhold, som er direkte motiveret af, at der er nogle der betaler for det – og i forhold tl SEO, også for de links som er inkluderet i dette kommercielle redaktionelle materiale.
Men får journalister og aviser ikke penge for al deres redaktionelle indhold, vil du måske spørge? Jo det gør de skam, men det er ikke det Google mener med Advertorials. Det de mener er artikler, som ikke ville have været udgivet, hvis ikke der havde været betalt direkte for det – eller i hvert fald de links, som indgår.
Men hvad så med redaktionelt materiale, som er motiveret kommercielt af andet end kolde kontanter – andre former for værdier? Er det ikke også Advertorials? Joehh, det vil jeg sådan set mene det er. Når jeg f.eks. skriver artikler til andre sites, så gør jeg det jo ikke kun fordi jeg er flink – jeg gør det da også, fordi jeg får noget ud af det. Ofte er et link en del af den værdi.
Og hvad hvis jeg giver dig en god middag for, at du skriver en artikel på dit website, er det så også en Advertorial? Ja, det er det vel, sådan teknisk set. Men hvad så hvis jeg fastansætter dig til det og du får en månedsløn? Nej, så er du bare journalist 🙂
Jeg kan godt forstå, hvis du er en smule forvirret. For hvor meget professionelt produceret indhold er der lige, som ikke på en eller anden måde er motiveret (i hvert fald til dels) af penge? Ikke ret meget, hvis du spørger mig.
Men det som Google vil bekæmpe er altså ikke alt det almindelige redaktionelle materiale, som er almindeligt kommercielt motiveret, men kun det, som meget direkte er købt og betalt for at forsøge, at manipulere med et websites naturlige linkpopularitet.
Hvorfor denne fornyet kamp mod Advertorials?
Når Google nu optrapper kampen mod Advertorials, så skyldes det nok flere ting – og alt efter hvor meget man tror på Google kan man jo så vælge at tro mest på den ene eller den anden forklaring. Der er for mig at se to mulige forklaringer:
- Google ønsker en bedre verden hvor det, iøvrigt i overensstemmelse med markedsføringslovgivningen i både USA og Danmark, står klart for almindelige mennesker, hvornår en artikel er rent redaktionelt motiveret og hvornår den er motiveret af direkte betaling.
- Google har svært ved at identificere denne form for købte links – netop fordi det jo er “maskeret” som rigtigt redaktionelt materiale. Man kan ikke lige se at det er betalt og objektivt set er det umuligt at afgøre med sikkerhed. Så når Google nu går ud og advare os webmastere og SEO’ere imod det, så er det et forsøg på en “scare straight” kampagne. De forsøger med andre ord, at skræmme os til ikke at gøre det, med trusler om hvad de vil gøre hvis de finder ud af det.
Jeg hælder personligt klart mest til den sidste forklaring. Det er ikke så meget fordi jeg ikke tror på, at Google ønsker en bedre verden. Det er der såmænd nok mange på Google der gør, men Google har bare gennem tiden vist, at de trods alt – som den børsnoterede kommercielle virksomhed de jo er, er mere motiveret af, at drive en god forretning. Og al ære og respekt for det, iøvrigt.
Googles søgning er deres primære produkt, så det er klart, at hvis de kan gøre noget for at forhindre at produktet bliver forringet – at deres systemer misfortolker signaler i markedet (som nu disse købte links), så vil de naturligvis gøre det, med de midler de nu engang har. Og scare straight kampagner, som jeg tror denne mest af alt er, har tidligere vist sig yderst effektive for Google. Rigtig mange hopper i med begge ben og tror blindt på Googles næsten magiske evner til at identificere den her slags.
Men, hvis de nu var så gode til det, så ville de bare slet ikke have brug for sådan en scare straight kampagne, som de nu fyrer af 🙂
Hvordan skal du forhold dig til Advertorials?
Hvis du vil følge Googles Webmaster Guidelines og Markedsføringsloven til punkt og prikke, så skal du klart deklarere overfor både brugerne og søgemaskinerne, hvis du sælger redaktonelt indhold. Google, og Markedsføringsloven, siger ikke at du ikke må sælge redaktionelt indhold. Det må du gerne. Men de kræver at folk ved det når det sker.
Så på dit website, der hvor du publicerer betalt readktionelt indhold – Advertorials, skal du skrive f.eks. “Sponseret Indlæg”, så alle kan læse at den konkrete artikel er betalt. I forhold til søgemaskinerne skal de links der er i dette indhold have en rel=NOFOLLOW kode, som fortæller søgemaskinerne, at de ikke skal lægge vægt på dette link – altså overføre linkpopularitet fra det.
Hvad sker der hvis du bruger Advertorials?
Hvis du køber links, uanset om det er via Advertorials eller andre metoder, og Google opdager det, så vil der normalt ske det, at de ser bort fra det link du har købt. Og så spilder du altså dine annoncekroner. Kun i ekstreme situationer – f.eks. hvis stort set alle dine links er købt og betalt, kan det få mere alvorlige konsekvenser. Det er i hvert fald min erfaring gennem mange år med det her.
Hvis du sælger links – uanset om det er via Advertorials eller andre måder, og du ikke gør det klart overfor både læsere og søgemaskiner, så risikerer du dels bøder i Danmark og dels at søgemaskinerne holder op med at tillægge linkpopularitets-værdi til udgående links fra dit website. Der er også en risiko for, at Google smider dit website ud af Google News, hvis du ellers er så heldig at det er inkluderet der, men det er de færreste danske websites.
Men, det er som sagt kun hvis du faktisk opdages, og det er der ikke noget som tyder på sker særligt tit. I hvert fald ikke, hvis du sørger for, at de Advertorials du køber har samme høje kvalitet som alt det andet redaktionelle indhold på det website det ligger på. Og det er jo ligesom det der er pointen med Advertorials.
Så, jeg vil ikke mene at risikoen i forhold til Google, hvis du er omhyggelig nok, er særlig høj. I forhold til Markedsføringsloven vil jeg lade det være op til din egen vurdering, og moral, at vurdere om du vil overholde den 100% 🙂
Se video om Advertorials
Googles chef for webspam teamet, Matt Cutts, har netop udgivet en lille video om Advertorials. Den kan du se nedenfor. Den forklarer enkelt og tydeligt Googles holding til Advertorials. Så har du i hvert fald deres syn på sagen …
Kim F skriver
Det er super at have dig tilbage i fuld vigør på bloggen, Mikkel. Lige så snart Holger Danske blev solgt, vågnede du atter op til dåd.
Det ligger implicit i teksten, men man kunne vel godt specificere ud, at det ikke kun drejer sig om at Google vil levere så gode søgeresultater som muligt:
Hver eneste krone virksomheder bruger på at købe advertorials og links er kroner som i høj grad ellers ville have været brugt på Adwords. Så hver eneste virksomhed Matt kan skræmme til at afholde sig fra at købe links eller omtale står med et online budget som skal bruges på noget andet…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak – jeg nyder det også …
Ja, det var Holger Danske der gjorde udslaget 🙂
Og ja, der kan også godt være et element af det du siger, omend jeg ved at det ikke er Matt Cutts holding. Han er helt oprigtigt optaget af at skabe gode søgeresultater og meget lidt fokuseret på den kommercielle del af Googles forretning. Sådan er han. Men nu er han jo så heller ikke den eneste der har noget at sige på Google – han har jo også chefer 🙂