Google forbyder brug af billeder ved siden af AdSense annoncer
Google har netop annonceret en opstramning af reglerne omkring brug af billeder ved siden af AdSense annoncer. Så hvis du er en af dem, der har eksperimenteret med at bruge billeder i forbindelse med dine AdSense nnoncer, for at øge klikraten og indtjeningen, bør du måske overveje at fjerne disse billeder nu. Risikoen for at din AdSense konto bliver lukket, er i hvert fald steget nu, hvis du benytter billeder på den “forkerte” måde.
Desværre er Googles præcisering af reglerne ikke så klar som man kunne ønske sig. Du kan læse mere om det her: http://adsense.blogspot.com/2006/12/ad-and-image-placement-policy.html
Thomas skriver
Man kunne have håbet at reglerne var blevet lidt bedre klarlagt. Men det er da altid positivt at de har valgt at sætte fokus på det igen. Ihvertfald hvis man er adwords annoncør.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror ikke nødvendigvis brugen af billederne ved AdSense er dårligt for annoncørerne. Det kommer an på om det “firvirrer” brugerne eller blot trækker deres opmærksomhed hen imod annoncerne. Begge dele giver flere kliks, men ikke nødvendigvis dårligere, mindre motiverede, besøg.
Thomas skriver
Jeg tror nu også google prøver at komme den første slag brug af billeder til livs. At det så også vil gå ud over folk der bruger billeder på en måde hvor brugeren ikke bliver “ført bag lyset” er selvfølgelig ikke så smart, men dog en forudsigelig udvikling
Marcel Fuursted skriver
Det må du da også være træt af, Mikkel. Så I brugte det på én af Jeres seneste projekter, og det så rigtigt godt ud 🙂
Men det er jo nok for at råde bod på Click Fraud 🙂 Eller…? Hehe
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nahh, det har ike så meget md click fruaud at gøre. Det er klart at billeder kan gøre at der skabes forkerte forventninger til hvad annoncerne bringer, og så giver det en masse ekstra kliks som måske ikke er så motiverede – eller folk der troede det var noget helt andet de ville få. Det er ikke click fraud – men muligvis det man vil opfatte som “invalid clicks” – eller i hvert fald “dårlige kliks”. Og det skal Google naturligvis forsøge at forhindre.
Det er meget kortsigtet, hvis man som AdSense publisher kun tænker i mange kliks og høje klikrater. Hvis ikke de AdSense annoncer (eller andre) der vises på dit website, giver annoncørerne værdi, så ender det med at ramme dig selv før eller siden.
Foto Søren skriver
Tak for dine altid oplysende indlæg, Mikkel.
Vedr.
“så giver det en masse ekstra kliks, som måske ikke er så motiverede -”
hvor jeg selvfølgelig forstår problemstillingen, men har dels spørgsmålet, om det overhovedet ‘i vore dage’ er muligt at få en masse kliks til noget som helst Google Adsense, og dels spørgsmålet, om der er nogle muligheder for at gardere sig mod de ekstremt svingende afregningspriser for Google annoncerne. Jeg har svingninger på over en faktor 10 inden for få dage. Hvis disse svingniner skyldes vanskeligheder for Google i at aflæse sidens indhold og dermed svinger meget i, hvilke ord der annonceres for, kunne man jo forestille sig at ALT tags for billeder ved den enkelte annonce kunne være med til at dirigere hvilke
søgeord, Google ville annoncere for?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Svinginerne på forholdsvis små mængder kliks skylds ofte hvilke af dine annoncer der klikkes på – dem i bunden betaler jo ikke NÆR så meget som dem i toppen.
Og jo, billeder brugt på den “rigtige” måde kan sagtens drive flere ubrugelige kliks, så som sagt er det rimeligt nok at Google sætter nogle begrænsninger op. Annoncørerne skal jo i sidste ende kunne leve med det