43 år – og hjemme igen
Så er jeg hjemme igen efter et par gode dage i London til Search Engine Strategies 2009. Og i dag er det min fødselsdag – 43 år er det blevet til. Så jeg har tænkt mig at (forsøge at) slappe lidt af …
Konferencen gik rigtig godt – bortset fra, at jeg endnu engang blev ramt af “hotel-virus” … Jeg ved ikke hvad det er med de der hoteller, men alt for ofte oplever jeg, at jeg timer efter at være ankommet bliver ramt af løbende næse, ondt i halsen og hovedet. Det virkede somom der var mug i airconditioningen. Og jeg er ikke den eneste, der oplever det.
Og med hovedpine og ondt i halsen så sover jeg altid dårligere. Den anden nat på hotellet vågnede jeg op kl. 3 om morgnen badet i sved med mit første “Twitter mareridt” – jeg var spærret inde i Twitter og min drømme var begrænset til 140 tegn. Skræmmende! Måske har vi snakket lidt for meget Twitter på det sidste 🙂
Det skal dog ikke afholde mig fra at opfordre dig til at følge mig på Twitter …
Jeg fik desværre ikke tid til at deltage i andre sessions end de to jeg selv var med på: Reputation management – og optimering af dynamiske websites. Men de gik begge to rigtig godt.
Denne gang havde jeg to virkelig dygtige folk med på Reputation Management panelet: Dave Snyder fra Search Social og min medvært på Strikepoint David Naylor. David Naylor behøver sikkert ingen yderligere præsentation her, men det er ikke sikkert du lige kender Dave Snyder.
Dave er en af de få virkelige social media eksperter. Sådan nogle har vi slet ikke i Danmark. Han er sindssygt dygtig! Hans præsentation havde naturligvis fokus på, hvordan de sociale medier i stigende grad kan bruges til at påvirke dit gode ry og rygte på Nettet – eller det omvendte. Han brugte en række opdigtede eksempler på, hvordan man kan bruge de socale medier til at afbøde negative historier – og et par gode eksempler på, hvordan man også kan gøre det omvendte.
Problemet med reputation management foredrag er – lidt ligesom med sikkerhed – at man meget sjældent kan bruge rigtige cases, for som Dave sagde, så ville hans kunder nok slæbe ham i retten hvis han gjorde det. Men hans eksempler var nu ret gode alligevel.
Det første eksempel handlede om en Amerikansk sportsstjerne, der stod til at kunne tjene op til 100 millioner dollars på sponsorater, da en historie – og billeder – dukkede op, hvor han ryger en joint. Det kunne i værste fald få alle sponsorerne til at flygte. Dave demonstrerede så, hvordan han via de sociale medier ville kunne afbøde de negative konsekvenser af historien ved at bruge de sociale medier, video osv.
Det andet eksempel handlede om det modsatte – en sag hvor en virksomhed var ved at få en meget stor kontrakt med staten, men hvor der var en serøs konkurent til jobbet. Via de sociale medier – lige før beslutningen skulle tages, viste han hvordan man med ret simple metoder kunne gøre det helt umuligt for staten at vælge konkurrenten. Men som Dave også understregede, så kan den slags strategier være meget farlige – og nogle gange direkte ulovlige. Så man skal virkelige vide hvad man gør, hvis man skal kaste sig ud i den slags. Det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale at du selv kaster dig ud i – hyr i stedet for Dave til det!
Dave gennemgik også en række af de største sociale medier, som Digg, Reditt og StumpleUpon og de meget forskellige typer af brugere de har.
David Naylor og undertegnede havde mere fokus på reputation management i forhold til søgemaskiner. Det har jeg allerede fortalt en del om her på bloggen – og andre steder, så det vil jeg ikke gå mere i dybden med lige nu.
Den dynamiske session gik også rigtig godt. Denne gang havde jeg Matt Bailey og Richard Baxter – begge virkelig dygtige folk. Matt havde mest fokus på brugervenlighed og traditionelle markedsførings-overvejelser, og Richard havde fokus på nogle af de lidt mere tekniske ting.
Min egen præsentation var helt ny – jeg havde valgt en helt anden vinkel end ved mine mange tidligere præsentationer om emnet. Jeg havde opbygget præsentationen omkring 4 argumenter:
- Fix dit system i stedet for at smide lappeløsninger ovenpå noget lort!
Her gav jeg nogle eksempler på, hvordan jeg synes at for mange vælger de nemme – og dårligste løsninger, herunder canonical-tag, XML-sitemaps og URL-opbygninger.
- Et ”søgemaskinevenligt” CMS er sjældent nok!
For de fleste leverandører betyder “søgemaskinevenligt” blot at der er “pæne URL’er”. Men det er altså langt fra nok! Jeg gav nogle eksempler på de ting jeg forventer af et ægte søgemaskinevenligt CMS – krav som der desværre fortsat næsten ikke er nogle der kan leve op til.
- Vær kreativ – brug dit dynamiske system!
Alt for få websites udnytter de kæmpe fordele der kan være med en dynamisk løsning i forhold til SEO. Jeg kom her med et par gode ideer til hvad man kan gøre …
- Overlad ikke dine publishing strategier til udviklerne!
Jeg har intet personligt imod udviklere – de er som regel nogle rigtig søde mennesker, men deres fokus og passion er bare helt anderledes end os markedsførings- og forretningsfolk. Alt for ofte peger udviklere på de løsninger DE synes er sjove at arbejde med – ikke dem som giver dig den bedste forretning og brugerne den bedste oplevelse.
Nå, nu er det vist tid at slappe lidt af … 🙂
Casper Nielsen skriver
TIllykke med fødselsdagen!
Jeppe skriver
Tillykke med de 43 år! Håber du får en god dag 😉
Kim Biesbjerg skriver
Tillykke med dagen 😉
Kunne være spændende at høre, hvad du forventer af et “ægte” søgemaskineoptimeret CMS?
Lover at lade være med, at bilde vores kunder ind, at du har hjulpet med at søgemaskineoptimere vores CMS 😉
Johannes skriver
Tillykke med dagen 😉
Kevin skriver
Tillykke med fødselsdagen og velkommen tilbage til danmark igen!
Paw Hellegaard skriver
Lidt forsinket… Men et stort tillykke skal du da have Mikkel.
Hiphiphurra… tillykke med de 43, nu er der ikke lang vej til de 50 😉