Oops, wupti!

Som flere sikkert har lagt mærke til kører der i øjeblikket nogle stort anlagte TV-annoncer for en eller anden ny hårde-hvidevarer-portal under navnet WUPTI. Hver gang nogle fyrer så mange penge af på TV annoncer for et helt nyt website må jeg naturligvis lige ind og se, hvad de egentligt har gang i. Om der er kød på. Så jeg kiggede indenfor på WUPTI.com. Til mit store skræk og rædsel blev jeg budt “velkommen” af en gang musak af værste klasse. Er det en joke? Det tror jeg desværre ikke det er. På websitet fortæller WUPTI intet om hvem de er, hvor man kan få fat i dem, hvad deres privacy policy er og alle de andre ting man ville forvente af en seriøs webshop anno 2006. Det eneste man finder på sitet er en ret ligegyldig annimationsvideo og så den føromtalt musak. Hello! Det er 2006 – ikke 1997!

Jeg kiggede så lidt på hvad de mon har gjort i søgemaskinerne … Det var hurtigt overstået. WUPTI har tilsyneladende ikke gjort nogetsomhelst. Søger man på WUPTI dukker de slet ikke op, og søges der på site:wupti.com finder man en enkelt side, med overskriften SPEEDNAMES. Det er sørme flot 🙂

Jeg kom til at tænke på et slogan, som et (nu lukket) reklamebureau havde tilbage i slut-90’erne: “Offline markedsføring skaber online salg!”. Som vi alle ved i dag (og som mange af os allerede dengang betvivlede) er det naturligvis noget vrøvl. Det eneste offline markedsføring skaber, er flere penge i lommerne på dem der sælger det!

Gennemsigtighed, hudløs ærlighed, kundefokuseret service og tæt netintegration (herunder bl.a. søgemaskineoptimering) er nogle af de elementer der virkelig virker, hvis man vil have success på Nettet. Ikke dyre TV-reklamer, ligegyldige annimationer, musak og hemmelighedskræmmeri. Om igen WUPTI. Eller skulle man sige Oopti 🙂

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Johan Holst Nielsen skriver:

    Hmm – tag nu lidt bedre metoder i brug Mikkel 🙂 Jeg tror der er god ballast bag WUPTI.com.

    Når man laver en simpel whois på .dk’et så viser det sig ejeren er NRGi. Altså der burde være rigeligt med midler til markedsføring såvel som en god kundegruppe at skrive ud til. (Forestil dig reklamer for energibesparende køleskabe hver gang du får din kæmpe el-regning? – Tada – mersalg).

    Note – NRGi er et østjysk selskab som efter sigende er et af Danmarks største.

  2. Nu ved jeg ikke, om jeg slipper gennem filteret her – men jeg har en sjov tilføjelse til den glimrende beskrivelse af det makværk: http://www.wupti.com/nrgi/Produkter/Computer-og-IT/Hardware-Komponenter/NX7600GS-TD256_(Wupti1).html

    Man kan nemt følge med i, hvordan sitet bliver: http://siteexplorer.search.yahoo.com/advsearch?p=http://wupti.com&bwm=i&bwmo=&bwmf=s

    Det er ikke særligt prof ikke at lukke af for den slags 🙂

  3. Tommy Frøkjær skriver:

    “NRGi er et forbrugerejet energiselskab, der distribuerer el til cirka 140.000 kunder i Århus, på Djursland, Mols, Samsø, Tunø og Anholt.”

    Hvordan kan det være at de energiselskaber allesammen er så voldsom interesseret i bredbånd og internet, når de reelt ikke har voldsom mange forudsætninger for det. Det skulle ikke undre mig, hvis de lavede deres egen .com-bobbel 🙂

  4. > Når man laver en simpel whois på .dk’et så viser det sig ejeren er NRGi.

    Ja, det ved jeg da godt, men hvor mange af dem der besøger websitet på nuværende tidspunkt (trigget af reklamerne på TV9 tror du ved det. Hvorfor ikke bare skrive de informationer på selve websitet som alle andre ordentlige websites gør? Hvorfor skal det være så hemmeligt? Og en WHOIS beskriver jo heller intet om deres privacy policy, hvem der egentligt dricver firmaet osv. Nej du, det er så “97” som det kan være og den holder satme ikke i 2006! 🙂

  5. Tommy Frøkjær skriver:

    Hvis jeg var dig (Mikkel), ville jeg skynde mig at ringe og aftale et møde i morgen. Hvis man har råd til at fyrer TV-reklamer af, for en hjemmeside der endnu ikke eksistere, har man et vildt markedsføringsbudget. Var det ikke noget for dig, at få en bid af det? De har helt sikkert brug for hjælpen.

    Deres priser kan EDBpriser/HIFIpriser.dk godt matche. Men det er da lidt sjovt, at de ligger vare online, der allerede på/inden åbningsdagen er midlertidig udsolgte 🙂

    Tror jeg vil ringe og sælge dem nogle besøgende fra AdWords til 10kr/stykket… det var da en bedre måde at spilde pengene på, end de tv-reklamer.

  6. He he – jeg var heller ikke på nogen måde imponeret. Men jeg har ikke set een eneste TV-reklame for dem (men det er vel også usandsynligt, når jeg ser ½ times TV om ugen og det er nyheder).

    Andre er dog mere begejstrede for siden
    http://www.blog.concept-i.dk/2006/11/07/wupti/
    (jeg har kommenteret dér også, men ved ikke, om jeg får lov at slippe gennem filteret denne gang).

    De burde også have investeret nogle af reklamepengene i et ordentligt web-bureau. Siden ligner i hvert fald noget skidt i Firefox, Linux.

    Men må i øvrigt give dig ret i, hvad off line markedsføring skaber. Har selv gjort mig den dyrekøbte erfaring… (og der er nok en grund til, at firmaet med det slogan er lukket).

  7. > Hvis jeg var dig (Mikkel), ville jeg skynde mig at ringe og aftale et møde i morgen.

    Tak, men jeg laver aldrig opsøgende salg – jeg har alt rigeligt at se til med dem der ringer selv 🙂

  8. Morten: Jeg har svaret din kommentar hos os – men du får den lige her også: http://da.wikipedia.org/wiki/Ironi

    Læs hele artiklen, og du vil forstå meget mere!

  9. @ yup Thomas. Har set din kommentar. Og svaret…. Havde problemer med at læse glimtet i øjet. Måske er jeg dårlig til ironi, måske var din post dårligt skrevet…

    Du får også lige et link: http://da.wikipedia.org/wiki/Emoticon

  10. De er godt nok smarte – de der emoticons. Og de er så sjældent benyttede på nettet, at jeg er sikker på, at bruger man dem, kan ingen misforstå intentionerne 🙂

    Men jeg har lagt en “disclaimer” på min posting, så alle er med på beatet 🙂 😉

  11. Tv reklamer virker vist ikke helt godt nok på mig, da jeg ikke har tænkt nærmere over at se deres hjemmeside.

    Men en tanke faldt mig ind med det samme jeg så tv reklamen… Det navn er da lidt af en ups’er – “alle” vil da stave “vupti” for sådan kender folk nu engang ordet. Jeg synes nu engang at det er for dumt at starte et stort projekt omkring et navn folk helt sikkert ofte vil skrive forkert.

    Selvfølgelig kan man “sikre” sig ved at registrere “fejlstavninger” mv., men det er bare stadig ikke optimalt.

    Jeg tjekkede lige hurtigt hvem der har vupti.com og vupti.dk, hvilket er hhv. vupti.com a/s og elbodan. Førstnævnte er et nu lukket firma der beskæftigede sig med server løsninger, så det domæne kan de nok godt købe sig til. Elbodan er derimod et interessant selskab i denne sammenhæng, da de bl.a. ejer en hel del punkt1 butikker. Nu er spørgsmålet så om det er “konkurrenten” der ejer domænet, eller om Elbodan har del i Wupti, og at der så egentlig ikke er noget nyt udover et ekstra navn at sælge under.

  12. Jeps, der er rigtig mange der staver WUPTI, som VUPTI – det kan jeg allerede se nu 🙂 – og tro mig, der er mange flere stavefejl i kølevandet …

    Jeg tror ikke Elbodan og Punkt1 er blandet direkte ind i WUPTI, men jeg kan naturligvis tage fejl.

  13. Kunne ikke være mere enig, skrev selv et lignende indlæg for et par timer siden:
    http://www.omflash.dk/2006/wupticom-er-der-lige-sa-meget-cirkus-over-det-som-klovnen-i-reklamen-antyder.html

    Utroligt som de jyder kan snøres til alt, men bliver da trods alt interessant at se giraffen den 13 😉

  14. Elbodan er ikke en del af wupti,…

    Bare vent og se folkens, de tager salget med storm.

  15. > Bare vent og se folkens, de tager salget med storm.

    Ja, det er klart. Som sagt “Off-line markedsføring skaber on-line salg!” LOL

  16. Nu ligger dette blogindlæg iøvrigt nummer 1 i Google. Takker 🙂

    http://www.google.com/search?hl=da&rls=SKPB,SKPB:2006-43,SKPB:da&q=wupti&btnG=Søg&lr=lang_da

  17. ebbe hansen skriver:

    wupti dog

    smalt udbud og mange varegrupper (fx netværkskomponenter) helt fravalgt.

    høje priser bortset fra slagtilbud.

    rodet design, dårligt overblik.

    manglende overholdelser af standarder.

    rædsomt udseende i firefox.

    manglende beskrivelser på mange varer.

    manglende henvisninger til produkthjemmesider.

    Har set mange en-mands-hjemmesider med bedre funktionalitet.
    Held og lykke til wupti
    De får brug for det.

  18. ups WUPTI not com skriver:

    hvis man køber noget hos wupti.com kan jeg oplyse
    at jeg har fundet følgende returadresse hvis nogen skulle være intreseret i det så er det
    Helsingforsgade 10 2 sal
    8200 Arhus N
    telefon 87 40 34 60

  19. Hej har I overset denne side?

    [DEMIB EDIT: Jeg kan desværre ikke tillade at andres ophavsretsligt beskyttede materiale kopieres ind i denne blog. Du må linke til sådanne sider! :)]

     

    mvh

    Søren

    PS. De trænger til lidt hjælp, det er rigtigt :o)

  20. Bracha Poil skriver:

    Hej, Jeg har lige købt en billig computer 4.999,- hos Wupti
    jeg er meget tilfreds med den. Jeg ved godt nok ikke så meget om computere, men det ved min søn, han har læst computerfysik og lig. på KU og han sagde god for deres varer, eller havde jeg ikke købt den.
    venlig hilsen,
    Bracha Poil

  21. Så må vi jo bare håbe, for dig, at WUPTI oså eksisterer når og hvis computeren går i stykker og du skal have service. Ellers er du lidt på røven. Jeg ville bestemt ikke turde købe noget af en butik der i den grad har valgt en dødssejler-strategi som WUPTI har.

  22. Haha, jeg morer mig over at google ordet “wupti” 😀 Ufattelig mange super positive indlæg.. 😀

  23. Jeg sad lige og så fjernsyn og så kom der er reklame for kunsport.dk

    Så kunne jeg ikke lade være med at tænke på den her blog post, for de to sager minder da utroligt meget om hinanden.

    Dyre tv-reklamer, og manglende forbindelse til hvordan online mediet fungerer.

    Bare det at man lancerer et nyhedswebsite:

    1: uden RSS feeds
    2: Hvor man skal betale for at få et “artikel arkiv” (hallo…bookmarks?!?)
    3: 3 sider indekseret i google (hvor de to handler om PDF filer)

    Det går over min forstand!

  24. Jesper skriver:

    Så er der landet endnu én af slagsen: http://www.happii.dk/ – så har vi en Wupti og en Happii. Hvad bliver det næste mon?

  25. Det næste må blive en Ooops.dk 🙂
    Prøv Hapii.dk uden JavaScript slået til – det ser super ud hehe

  26. Og når alle de andre uheldige navne er taget, bliver det vel til til whoopsidaisy.tk … der er sandelig nogle, der har lige rigeligt med penge!?

    Men det ville være interessant om du ville/kunne lave en sammenligning af de to: happii og wupti og deres SEO strategi. Særligt nu, hvor hvor der er gået lidt tid..

    Wupti har selvfølgelig et relativt forspring i relation til backlinks opbygning. Men begge er indehavere af både .dk og .com domæner, men bruger det forskelligt. Spørgsmålet er om Wupti ikke i den grad vil være mere synlige når det kommer placeringer i søgemaskinerne.

    Wupti fokuserer tilsyneladende på .com adressen, hvor det modsatte gælder happii. På den måde har Wupti genereret ti gange så mange backlinks som happii – selvom begge er fokuseret på det danske marked (i første omgang).

    Alligevel giver ‘hvidevarer tv hifi’ søgning ‘side om side’ resultater. Wupti lige over.
    Men ‘hvidevarer tv’ giver happii en lille fordel. Resultater fra dansk google den 5. sept.

    Så kan man jo diskutere om ikke happii har gjort det bedst. Men har du nogle nye bevingede ord at give os med i forbindelse med disse to giganters online strategier?

  27. Jeg går normalt ikke ind i SEO-analyser af websites her på bloggen – det er jo det jeg lever af at lave 🙂

  28. @Peter: En sådan analyse kunne være spændende, men vil ikke være troværdig.

    Årsagen er at Mikkel er dybt involveret i konkurrenten Hjem.dk, der sjovt nok også ligger i det midtjyske ligesom Wupti.com og Happii.dk.

    Skulle Mikkel derfor vælge at udtale sig om nogle af konkurrenternes setup (og manglerne ved disse) vil han ganske gratis give dem et skub fremad, og dermed mindske et eventuelt forspring Hjem.dk måtte have.

  29. Jeg har ofte rådgivet konkurrerende virksomheder – samtidigt. Hvis man har et seriøst nojm forhold til troværdighed, som rådgiver, så kan det sagtens lade sig gøre.

    Men pointen her er, at jeg normalt aldrig ville lave sådanne analyser og ligge dem her på bloggen – uanset om jeg har kunder eller interesser der konkurerer eller ej.

  30. Happii – det bliver sgu ikke værre (hvem i hele hule… kommer på så dårligt et navn) Og folkene bag er så old school både i markedsføring og kommunikation, at det kommer til at koste Elbodan boxen at får makedsandele – på et marked der i øvrigt er barberet helt ned til margins.

    To store på markedet Wupti og Happii – Mon der går Bertrand duopol i den?

  31. hahaha – sjovt og godt skrevet:-)

    Jeg synes du sku’ blive ved med at anmelde sider på denne befriende måde. Det er god underholdning og så har du jo ret.

    Lad os fører nogle herind;-)
    Hva’ siger du til de nutidige…

    http://www.fona.com

    http://www.CDon.com

    http://www.punkt1.dk

    🙂

  32. ej hov… stavefejl… Det hedder jo http://www.fona.dk
    (det var pinligt)

Trackbacks

  1. kolophon.dk siger:

    […] Det her indlæg bliver skrevet under en selvpålagt tvang: Jeg må ikke slukke for underlægningsmusikken fra det nye site wupti.com – så jeg vil gøre alt for at gøre det kort. Jeg må give Mikkel DeMib ret i, at man skal lede længe for at finde noget, der kan matche wupti.com i smagløshed. Der er tale om et nyt site, der skal sælge elektronik og hårde hvidevarer, og det nuværende site er åbenbart en slags appetizer på, hvad man kan forvente sig. Animationsvideoen signalerer: “Det her bliver bare for craaaazy!” Come on … Videoen kører kun en gang, men af en eller anden grund bliver den ulidelige musik bare ved og ved og ved og … slut! […]

  2. say.dk siger:

    Oops Wupti!…

    Måske har i også set tv-reklamerne for den nye online-butik Wupti. Se den få en overhaling af diverse bloggere. Til gengæld kan man sige at den virale markedsføring har virket selv om den bare var offline;-) Du finder også et link til butikken, s…

  3. […] Update 13:07: Fandt lige et par andre blogs der også skriver om Wupti: DeMib – Oops, Wupti Concept Interest – Wupti.com – hvad skete med datoen? […]

Skriv kommentar

*