White Hat SEO’s sutter røv!

En af mine gamle bekendte i SEO-branchen, Sugarrae, og moderator-kollega på Sphinn.com, skriver tit nogle rigtig gode artikler (en af de blogs du BØR tilføje din reader!). De er ofte dejligt skarpe, velargumenterede og så lægger hun absolut ingen fingre imellem. Lige min stil 🙂

I forgårs skrev hun så denne fantastiske artikel, som et svar på en kronik Shari Thurow skrev til Search Engine Land for nogle dage siden, med titlen: “Black-Hat SEOs Are Worthless, Shady Criminals“.

Jeg og min familie har været gode personlig venner med Shari gennem mange år, og jeg holder som menneske virkelig meget af hende. Men jeg må give Sugarrae ret i hendes faglige kritik af Shrai’s artikel – og tillader mig at tilføje: White Hat SEO’s sutter røv!

For det første blander folk tit to ting sammen: Hvordan man optimerer et website, og hvordan man behandler sine kunder. Black Hat SEO’s behandler ikke deres kunder hverken værre eller bedre end så mange White Hat SEOs. Dem der behandler deres kunder skidt – f.eks. ved at lyve overfor dem, eller påstå de kan forvente resultater (eller måske ligefrem garanterer dem det), som ikke er realistiske, de er ikke “Black Hat SEOs”, men det som Sugarrae kalder “Scumbag SEOs”. Det synes jeg er en fin betegnelse. Og Scumbag SEOs finder man både blandt dem der kalder sig White Hats og dem der kalder sig Black Hats.

For det andet har jeg altid ment, at det var en mystisk holding, at jo mindre en SEO ved, jo bedre kan han serivicere kunderne. White Hats bryster sig af, kun at gøre som søgemaskinerne ønsker. Black Hats kender godt reglerne, men de søger dybere og ser om der er andre måder at nå til de gode resultater – hurtigere, lettere og billigere. Black Hats researcher detaljer i hvordan søgemaskinerne fungerer, hvordan de ranker resultater og ikke mindst hvordan og hvornår de vælger at gøre alvor af deres “trusler”, hvis man ikke følger deres guidelines. Black Hats er kloge. White Hats er dumme! Hvis du tror det er bedre, at hyre en dum konsulent, så please go ahead 🙂

Anyway, læs Sugarraes artikel, og Sharis artikel hun kommenterer – det er om ikke andet underholdende læsning …

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Comments

  1. Ingen tvivl at især debatten om payed links har gjort at der næsten ikke længere findes hvad man kan kalde “pure whitehats”. Og at det er totalt stupidt kun at have de to kategorier at definere SEO’s ud fra.

    Som du ofte selv er inde på i dine posts så ER “pure whitehats” stupide! Du bliver simpelthen nød til at vide hvordan The Dark Side opererer hvis du vil være en success, også som white hat’er, og at du vil have en klar competitive advantage ved at kunne bevæge dig på, og nogen gange over, grænsen.

    Verden er hverken sort, hvid eller grå, og hver situation er unik. Nogen gange kan det lade sig gøre at være White Hat, andre gange kan man med minimal risiko benytte Black Hat strategier.

    PS.: Dit link til hendes blog er broken.

  2. Tak – linket er rettet 🙂

  3. Arrg Søren nu har jeg ellers gået og kaldt mig for en grey hat … og så siger Søren at det ikke findes 🙂 – men jeg forstår godt pointen …

  4. Kaaber skriver

    Jeg er lidt ny inden for SEO, men har læst en del om emnet her på det sidste. Næsten alle steder hvor der nævnes black hat SEO står der enten at man skal holde sig langt væk fra det og det er en helt ubrugeligt, eller man skal have en meget stor viden om SEO før man kan gå i gang med det. Kan du give mig en ide om hvor jeg kan finde informationer om brugbart black hat SEO?

  5. Du kan følge med her, på mit radioprogram Strikepoint på WebmasterRadio.FM (hver mandag kl. 21:00), programmet Rockstars, samme sted, eller tjekke SEO Blackhat – der også har et forum som man betaler for at være med i.

Speak Your Mind

*