Søger du svar eller bortforklaringer?

Jeg oplever desværre ind imellem virksomheder og mennesker, der efter min mening tænker helt bagvendt, når det handler om SEO. De søger bortforklaringer frem for svar. De søger efter grunde til at undgå at gøre noget, frem for at få det der bør gøres gjort.

I stedet for at vurdere de faktiske risici, der måtte være ved en given strategi, forsøger de at lede efter “beviser” for, at de ikke behøver at bekymre sig om det. De forsøger at finde undskyldinger for, hvorfor de ikke behøver at tage et konkret problem alvorligt – i stedet for sagligt at vurdere, om det problem faktisk kunne opså og hvad der så kunne ske. Kunne! Det betyder ikke at det gør det. Men det betyder, at det kan det.

Helt konkret oplever jeg det f.eks. tit i forbindelse med diskussioner om skjulte links eller duplicate content. Man kan sagtens finde masser af eksempler på, at der er websites med duplicate content eller skjulte links, der klarer sig fint. Men hvad beviser det? Det beviser blot at søgemaskinerne ikke er perfekte. Big surprise!

Men, at man kan finde eksempler på, at det tilsyneladende ikke skader et website lige nu, at de har duplicate content eller skjulte links beviser ikke, at problemer ikke godt kan opstå. Enten senere på det website, der ellers så ud til at klare sig fint – eller på andre websites.

Det handler om risikovurdering. En risiko forsvinder ikke, fordi der er nogle, der slipper afsted med det de gør – uanset hvor mange eller få der så end er på hver side. Det er ikke alle bankrøvere der fanges (faktisk mener jeg at kun er ca. 50% i Danmarkshistorien), men det betyder ikke, at det er uden risiko at begå et bankrøveri. Det er faktisk et rigtigt godt råd , at holde sig fra den slags – og anden alvorlig kriminalitet, hvis man ikke så godt kan lide at sidde i fængsel. Udover, naturligvis, det umoralske i, at stjæle fra andre – men det er en helt anden snak.

Jeg har, som jeg tidligere har skrevet om, ikke noget imod at løbe kalkulerede risici, hvis der er en god grund til det – altså, at man får en eller anden fordel ud af at løbe en konkrete risiko. Men der er absolut INGEN gode grunde til at bibeholde en arkitektur på sit website med en masse duplicate content problemer. Det gavner intet. Det øger blot risikoen for at der går ged i den med søgemaskinerne. Og så hjælper det altså ikke noget, at man kan finde eksempler på websites, hvor det ikke er gået galt. Det afgørende er, at der er en reel risiko.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Speak Your Mind

*