Strikepoint fylder 5 år! SEO i gamle dage - Mikkel deMib Svendsen

Strikepoint fylder 5 år! SEO i gamle dage

Kender du Strikepoint? Det burde du! Det er mit ugentlige radioprogram på den Amerikanske radiostation WebmasterRadio.FM, hvor jeg er vært sammen med min engelske kollega David Naylor.

I sidste måned havde vi 5 års jubilæum. Det første show blev sendt d. 10. oktober 2005. Siden da er der kommet over 130 shows til af en times tid (ca 7.920 minutters geek SEO radio!) og vi har tracket mere end 2 milion downloads (svarende til at folk har lyttet på vores rablerier i godt og vel 15 milliarder minutter … skræmmende! :)). Det gør det til et af verdens mest populære radioprogrammer om SEO.

Og det er bestemt ikke blevet kedeligere med tiden – hverken at lave eller lytte på. I de sidste par uger har der været et par særligt spændende udsendelser, som du i hvert fald bør høre …

Det er ikke hver eneste mandag vi sender live. Både David og jeg er travle mennesker, så det er bare ikke altid det kan lade sig gøre for os begge to, at være klar på Skype mandag kl. 21:00. Nogle gange kan den ene af os, når den anden er væk, og så laver den af os der er tilbage som regel et show med en gæst.

I strikepont udsendelsen d. 11. oktober var David ude at rejse, så der havde jeg besøg af en af mine ældste og bedste venner i SEO-branchen: Disa Johnson fra USA. Hun var bl.a. redaktør af det hedgange iSearch – et af branchens allerførste samlingssteder (før SEO-konferencer, SEO-bøger, SEO-blogs osv. var opfundet) og har siden da været rådgiver for hundredevis af USA’s største virksomheder. Disa var en del af “Bend-bølgen” (Bend, Oregon), som også Bill Hunt, Derrick Wheeler, Marshall Simmonds (mere om ham om lidt) kom ud af. Bend var der SEO blev født – og sjovt nok er mange af de gode SEO’ere fra Bend’s storhedstid stadig blandt verdens førende.

Du kan høre hele udsendelsen med Disa Johnson her – og høre mere om hvordan SEO var i gamle dage, og lidt om hvad der har gjort, at vi står hvor vi gør i dag.

Hvis du søger i arkiverne og undrer dig lidt over navnet, så er det ikke så underligt. Dengang Disa var redaktør af iSearch hed hun Detlev og var en mand. Men det ændrede sig for et par år siden, da Detlev tog det store skridt og valgte at blive en kvinde. Et valg der i øvrigt har gjort hende til et meget gladere menneske i bedre balance med sig selv. Så det er jo godt.

D. 25. oktober var Dave ud at rejse igen, så der kørte jeg et andet “solo show” – denne gang med en mindst ligeså spændende gæst: Marshall Simmonds, der i dag er Chief Search Strategist for the New York Times Co. og CEO for Define Search Strategies.

Du ved sikkert godt at jeg har været rigtig længe i SEO-branchen. Da jeg startede var Marshall allerede veletableret! På trods af at Marshall er lidt yngre end mig er han en af de helt gamle drenge i branchen. Jeg mødte ham første gang kort tid efter jeg lærte Disa at kende. Han er som sagt også fra Bend, hvor jeg siden da har været sammen med ham mange gange.

Marshall var redaktør af iSearch før Disa overtog arbejdet i slut 90’erne. Siden da har Marshall arbejdet ekstremt meget med in-house SEO i meget store virksomheder. I flere år var han leder af hele SEO-delen af About.com og skulle her supportere flere hundrede redaktører. Det gjorde han til UG, hvilket resultaterne da også viste. Da New York Times købte About.com fulgte Marshall med og udvidede sin rolle til at dække alle websites under koncernen – som chef for al SEO. Det er han rigtig dygtig til, og i udsendelsen fortæller han en masse om hvordan han griber det an. Det er informationer, som normalt ikke kommer så meget ud i offentligheden, så det her er virkelig et must-listen-to show, hvis du selv sidder i en større organisation og har med SEO at gøre.

Du kan høre hele udsendelsen med Marshall Simmonds her.

Jeg forventer at vi sender live igen i dag – denne gang med Dave (håber jeg) kl. 21:00 dansk tid. Du kan høre Strikepoint online på WebmasterRadio.FM, eller du kan abonnere på vores Podcast via RSS eller iTunes (læg mærke til det der EXPLICIT mærke ud fra alle udsendelserne – det er et eksklusivt “badge of honor” som kun tildeles ganske få :))

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Det har nu altid været god underholdning 🙂

  2. Lidt forsinket tillykke med fødselsdagen herfra da! Jeg lytter jævnligt med – og de fleste shows er ret gode. Af og til kan det knibe lidt med kvaliteten, men det er heldigvis sjældent. Så jeg lytter fortsat med 🙂

  3. Tak – jeg håber du mener den tekniske kvalitet, for ja, den er ikke altid perfekt. Der er også mange led der kan smutte når jeg sidder i DK, Dave i UK, radioen ligger i Miami og det hele skal streames globalt. Men som regel går det nogenlunde 🙂

    Det er nok heller ikke alle shows der er endt med at blive lige spændende – men de fleste af dem synes jeg faktisk ender med at have gode dele. Vi får i hvert fald stadig gode tilbagemeldinger fra folk – og annoncører, som er glade for showet.

    Så sålænge vi synes det er sjovt, og der er lyttere og annoncører til programmet, så bliver vi nok ved …

  4. Jow-jow da – det var først og fremmest teknikken. Det er klart, at der er shows, der er bedre end andre. Det gælder jo fo ralting – selv “Klovn”, hvor der er afsnit, der står som lysende minder for altid. Og ingen øvrig sammenligning mellem jeres show og Klovn i øvrigt 😉

  5. Tak – jeg har i hvert fald aldrig skidt i en kattebakke 🙂

Skriv kommentar

*