SEO-Tekster burde forbydes ved lov!

SEO-TeksterSEO-tekster – hvad er det? Hvis du har interesseret dig bare den mindste smule for SEO har du sikkert hørt om SEO-tekster. Det er sådan nogle tekster, som SEO-amatører, fusentastere og småfuskere forsøger at prakke ordentlige mennesker på med en påstand om, at de skulle få deres website til at ranke helt fantastisk.

Men faktum er, at SEO-tekster i reglen er en trist parodi på ordentlige tekster, der skæmmer dit website, får din virksomhed til at fremstå latterligt og jager kunderne væk. SEO-Tekster er en hån mod intelligente mennesker. SEO-tekster burde forbydes ved lov!

For at ranke på et keyword vil du normalt have brug for en side på dit website, der er fokuseret på og optimeret til dette keyword. Det nytter naturligvis ikke noget, hvis du vil ranke på et bestemt keyword slet ikke at bruge det. Så langt så godt.

Men teksterne på dit website har altså først og fremmest et formål: At inspirere, underholde og motivere dine læsere til at gøre som du ønsker – uanset om det så bare er, at nyde det du skriver, blive overbevist om dine holdninger, eller købe dine produkter. At ranke på teksterne må og skal altid være sekundært til dette!

SEO-Tekster er en misforstået bastard

Hele ideen med SEO-Tekster er så misforstået, som noget kan være. Den er fostret i hovederne på mennesker, der åbenlyst har mere fokus på, at sælge dig et kortvarrigt fix end at fremme de langsigtede mål med din forretning. Det er som at pisse i bukserne på en frostklar nat.

Prioriteringen – rækkefølgen af arbejdet med SEO, er vendt helt på hovedet med SEO-Tekster. Du skal ikke skrive tekster til søgemaskinerne og så (måske) rette dem lidt til, til dine besøgende. Nej, du skal naturligvis skrive teksterne til dine kunder, så de opfylder dine mål med dem. Når du så har gjort det, kan du efterfølgende læse dem igennem og om nødvendigt redigere en lille smule i dem, så de også har bedre chancer for at ranke på de keywords du mener din målgruppe vil bruge, når de leder efter det du skriver.

SEO-Tekster sælges som aldrig før

Det er meget, meget trist at konstatere, at der tilsyneladende er flere og flere leverandører i markedet, der skruppelløst, eller i mangel af bedre viden, fortsæt presser på for at lokke dig og andre uskyldige web-købmænd til at betale for dårlige SEO-tekster. Det er trist, fordi mange ikke lige kan gennemskue hvor meget den slags tekster faktisk kan skade dig.

Ikke alene er alle de SEO-tekster jeg har set af en så absurd dårlig kvalitet, at det er til at kaste op over – de fleste af dem har faktisk også meget ringe chance for at ranke i søgemaskinerne. Og risikoen for, at de ryger ud igen, hvis de kortvarrigt skulle ranke, er større nu end nogensinde før. For når teksterne er så ringe, fastholder de ikke de besøgende, og når de smutter hurtigt igen tæller det meget ned i søgemaskinernes intensiverede forståelse af kvalitet.

Gode tekster koster

Der er ikke til at komme udenom det faktum, at gode tekster koster. Det tager tid at skrive dem, det kræver viden om det der skrives om og en forståelse for dem der skal læse dem. At skrive gode tekster er et avanceret håndværk der skal tages dybt alvorligt.

Teksterne på dit website er dit ansigt udadtil. Design, farver og funktioner er sekundært. Det er teksterne der fanger, fastholder og konverterer folk. Det er din stemme. Teksterne er det tætteste vi kommer på den menneskelige kvalitet, som en dygtig sælger eller ekspedient i din forretning kan besidde – det som gør, at kunderne føler sig velkomne, godt behandlet og får lyst til at handle med dig. Det skal du ikke spille hasard med!

At skrive gode tekster til dit website er en investering – på samme måde som et godt personale er det. Jo dårligere tekster du har, jo dårligere personale du ansætter, jo dårligere resultater ender du med at opnå. Det kan godt være du synes det lyder som en smart smutvej med nogle hurtige SEO-Tekster. Men tro mig, det er det ikke!

Hvis ikke du selv føler dig kvalificeret til at skrive gode tekster til dit website – tekster der først og fremmest sælger, men som også ranker i søgemaskinerne, så kan du naturligvis godt købe dig til hjælp. Du skal bare ikke falde for de her billige masseproducerede SEO-Tekster. Tag fat i et seriøst bureau, som mit eget SEO-bureau deMib.com – eller en dygtig tekstforfatter med forstand på SEO. Det koster måske lidt mere end det billigste crap på markedet, men de langsigtede resultater er til gengæld mange gange bedre. Du ender med flere glade kunder, et stærkere brand og en meget bedre ROI.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (13 votes, average: 3,77 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Jeg er slet ikke uenig i det du skriver. Men jeg synes også at Google er med til at skabe problemet. Med deres Panda går de jo målrettet efter tynde sider, hvilket medfører at webshops der sælger 50-100 forskellige slags knappenåle, er nødsaget til at skrive noget forskelligt om dem hver. Ikke for at ranke på de knappenåle (det målretter typisk kategorisiden til) men alene for at undgå Google Panda. Alternativet er at sætter noindex på de produkter vi har mere end 5 forskellige af.

    Der findes mange metoder til at flytte fokus fra en dårlig produktbeskrivelse og hen på USP’er i mange tilfælde er det som brugeren beslutter sig ud fra. Og finder brugeren det produkt han leder efter, til en pris han kunne overskue er det bare Læg i kurv, Betal, Bum…

    • Det du der snakker om er “fyld-tekster”, som det ikke er meningen nogle skal læse. Det behov kan man sagtens have på både den type shops du beskriver og hvis man arbejder med cloakede sider. Det anderkender jeg fuldt ud. Men det er bare ikke det samme, som det der markedsføres som “SEO-Tekster.

      Det er ikke Google der har skabt behovet for at sælge og købe dårlige salgstekster – SEO-Tekster. Det er opstået fordi nogle småfuskede sælgertyper har set en mulighed for, at sælge noget crap til folk der ikke ved bedre 🙂

  2. Misforståelsen, om man kan kalde det for det, viser at der er flere former for SEO tekster.
    En anden type SEO tekst er dem som bruges ifbm. linkbuilding på linknetværk, splogs og lign.

    Så ligesom der er mange forskellige knappenåle er der også mange forskellige typer SEO tekster (de sælges i hvert fald under samme navn). Hjemmeside ejerens lod er så at lære at gennemskue hvad det er han køber 🙂

    • Der der sælges som SEO-Tekser er slet ikke så varieret – det er en gang crap tekster, som sælgerne bilder køberne ind, at de skal placere på deres almindelige website – som produkt- eller kategoritekster, som artikler eller tilsvarende. Og det har de beskrevne skadevirkninger.

  3. Vel brølt. Desværre er dette tilfældet i alle erhvert, der kommer nogle nye spillere ind som har læst en bog om at “disrupte” den eksisterende branche – så de skærer kvaliteten væk, underbyder (fordi de tror det er at disrupte). Men det gode ved det er at de kommer og går. Det der er skammeligt er at dem som køber SEO til deres nystartede webshop med babytøj ikke har begreb om hvad der skal til. De købte i sin tid en webshop for deres sparepenge og troede egentligt at så kom den automatisk på google – nu ser de at de skal bruge flere sparepenge de ikke har på at købe SEO også – der har fuskerne et marked.

    Havde det været håndværkere havde der været en brancheforening man kunne være medlem af og den vej igennem kunne en køber selv vurdere om man mente leverandøren ville gære god nok.

    • Jeg har ikke den helt store tillid til brancheforeninger. Jeg synes jeg har set mange eksempler på medlemmer af sådanne, som ikke leverede godt arbejde. Og indenfor de kreative områder kan der let ske det, at brancheforeningerne kommer til at virke som et redskab for de mindre kreative til at holde de mere kreative nede. Og det er ikke godt for kunderne.

  4. Hej Mikkel

    Det største problem, er at tekster tit skrives af en person, som kan skrive om alt fra børnesutter til rumraketter og med en passion der svarer til. Niveauet bliver så derefter, der mangler i mange tilfælde den faglige tilgang i forhold til det rent fagspecifikke, og det bliver derefter tomme tekster uden indhold.

    Dernæst er der tit tale om klippe klistre, hvor tekster tyvstjæles fra konkurrenters websites, og kopieres ind i bidder i de forskellige artikler. Har set eksempler, hvor identiske brudstykkerer, er sammenfattet af indhold og formulering fra mange relaterede sider i blokke og med forskellig sproglig formulering.

    Så det er altid en god ide for dem der har købt de vise sten! Lige at tjekke op på at teksten, og om de nu også er unik.

  5. Faren ved at generalisere er jo netop selve generaliseringen. 🙂

    Når du i din egen artikel fremhæver du og dit bureau vil sælge bedre tekster, så kan det godt være lidt kvalmende at skulle tale negativt om andre uden der bagefter efterlades dét indtryk, at når argumenterne slipper op, så skal der bruges perfide banaliteter som om DE var ny visdom.

    Lad mig forklare før du misforstår, eller tager dette personligt. Jeg er fuldkommen enig med dig i, at masseproducerede og/eller Google Translate-oversatte tekster er værdiløse. Det koster tid, energi og viden at kunne skrive kvalificeret om et emne, og som Skjoldby også nævner, så har Google en del af ansvaret. Kender man logaritmen (og i dag er det vel 70% vi kender når de samlede informationskanaler vurderes, så er det kun en lille trediedel der stadig er Google-secrets om hvordan de katalogiserer…

    Ellers godt brølt… 🙂

  6. Louise Lamberth skriver:

    Arggh … Jeg har det svært med dit indlæg. Nu har jeg skrevet masser af SEO-tekster, og tro mig, jeg har gjort mig umage med hver eneste tekst og fået mange positive tilbagemeldinger fra kunderne.

    – Ja, der er mange mindre dygtige og/eller erfarne personer, der sælger SEO-tekster.
    – Ja, det tager mig længere tid at skrive en tekst til en hjemmeside, der skal repræsentere en virksomhed, end det tager at skrive en SEO-tekst, typisk om et enkelt produkt – og derfor koster SEO-teksten mindre.

    MEN når det er sagt, synes jeg, du er med til at presse priserne endnu mere i bund med en overskrift som “SEO-tekster burde forbydes.”

    Det får folk til at tænke, at en “SEO-tekst” ikke har værdi – og så vil de selvfølgelig ikke betale ret meget for den. Det betyder så, at erfarne skribenter som undertegnede ikke orker at sælge SEO-tekster mere, hvorefter kvaliteten falder … og falder!

    • Jeg vil fastholde, at SEO-tekster er noget lort. Tekster, der skrives til søgemaskiner, frem for mennesker tjener kun det halve formål og resultatet er samlet set ubrugeligt.

      Og det er endda blevet endnu mere sandt med tiden og i takt med at Google har øget ders kvalitets-filtrering med Panda og i stigende grad ser på bruger-oplevelses-data – som f.eks. om folk faktisk gider læse de sider de kommer frem til.

      Så ja, SEO tekster burde forbydes ved lov.

      • OK, jeg forstår bare ikke din logik. JA – der er mange dårlige SEO-tekster!
        Jeg ser overhovedet ingen modsætning mellem at skrive til søgemaskiner og til mennesker.
        Ja, selvfølgelig lægger det en vis begrænsning – og derfor tænker jeg aldrig i SEO, når jeg skriver på min blog. Der tænker jeg kun i at oplyse og underholde.
        Men når det er sagt, er det da tit bare logisk at bruge nøgleord, når man skriver om ydelser og produkter på sin hjemmeside. Nøgleordene er jo netop er de ord, som falder læserne naturligt ind, når de søger online. I mange tilfælde er det så logisk, at man også ville gøre det, hvis man ikke anede noget om SEO overhovedet.

        • Logikken er såmænd enkel nok. “SEO-Tekster” er jo netop, som navnet siger, tekster der laves med SEO formål. Og se på det som produceres under denne betegnelse. Både navn og resultater taler for sig selv.

          Den slags tekster hører ikke til på et professionelt website. Den slags, spin tekster og tilsvarende kan bruges som fyldstof på sider, som det ikke er meningen der er nogle som kan se (skumle linkbuildinjg-sider, cloakede sider osv). Men ikke på et “rigtigt” website.

          På et rigtigt website skal teksterne ikke være SEO-tekster, men tekster der har fokus på at få brugerne til at gøre det som er målet – at læse hele teksten, at se billeder eller video, at signe up, kontakte eller købe noget.

          • Enig, men det er kvalitetsniveauet, der er problemet, ikke betegnelsen “SEO-tekst.” Et hurtigt kig ud over nettet afslører endeløse jagtmarker for tekstnørder. Stavefejl, grammatiske fejl, tegnsætningsproblemer, snørklerier og indforstået fagsprog, så langt øjet rækker. Men de fleste af fejlene er SEO-tekstforfattere slet ikke skyldige i, fordi hjemmesideejerne selv har skrevet teksten. 😉

          • Jo, det er NETOP også betegnelsen “SEO Tekster” der er problemet!

  7. Hvad skal vi så kalde dem – teksterne?
    SEO-tekster er blevet et mere og mere almindeligt begreb for os, som bevæger os i Googleverdenen, hvor både indhold og synlighed er altafgørende. Men er det misvisende at der er indsat et ”SEO” foran, eller burde vi nøjes med bare at sige ”tekster”?
    Jeg vil via de nedenstående to perspektiver forsøge at kaste nyt lys over begrebet SEO-tekster, og komme frem til en konklusion sidst i indlægget, som jeg håber at du som læser kan bruge i din videre færd, når du skal have indhold på sine sider:
    • SEO-tekster er skrevet til mennesker og ikke til Google
    • Bør tekstforfattere oplyse deres kunder at SEO-tekster i sig selv ikke er tilstrækkeligt til at gøre din side synlig på nettet?
    SEO-tekster er skrevet til mennesker og ikke til Google
    SEO-tekster er vigtige af to årsager. Den ene er at fortælle søgemaskinen hvad teksten omhandler for at teksten kan indekseres, og den anden er at kommunikere et budskab til læseren. I praksis skriver man dog teksten til den fysiske læser, da tekster som har godt indhold og er spændende for personen, automatisk også får en ”syntes godt om” af søgemaskinen, som jo gerne vil levere det bedst mulige indhold til sine læsere. Teksten skal derudover indeholde relevante søgeord og synonymer, så søgemaskinen ved hvad teksten handler om, men det egentlige SEO-element er tekstens indhold. Graden af konkret søgemaskineoptimering som ligger i selve teksten er derfor så begrænset at det kan virke forkert at sætte ”SEO” og ”tekst” sammen i samme ord.
    Bør tekstforfattere oplyse at SEO-tekster i sig selv ikke er tilstrækkeligt til at gøre din side synlig på nettet?
    Tekstforfattere lever af at skrive tekster, og det er derfor naturligt at tilbyde SEO-tekster, fordi der er en efterspørgsel efter denne ydelse. Det kan ingen sige noget til, hvor der er en efterspørgsel vil der også altid være en udbyder. Er man der ikke selv, vil der helt sikkert være en anden, og derfor hopper man selvfølgelig med på vognen. Der er også en professionel udfordring i at kunne levere den vare som kunden efterspørger.
    Èn ting er tekster noget andet er SEO. Det er 2 forskellige verdener som er blevet smeltet sammen i SEO-teksterne. Det stiller større krav til tekstforfatterens viden. Det er ikke længere tilstrækkeligt at se på tekstens opbygning, modtager, ordvalg, sprog og eventuel AIDA-model etc. Det kan selvfølgelig betyde at nogle tekstforfattere står lidt af, hvis der ikke har været ressourcer til at sætte sig ordentligt ind i og forstå hvordan SEO virker. Et det tilfældet, bør man nok tage en pause fra at skrive SEO-tekster og få opdateret sin viden, så man ved, hvordan de 2 elementer fungerer sammen.
    Er situationen omvendt den at man er godt opdateret, og ved hvordan SEO og tekster hænger sammen, så har man efter min mening en forpligtelse til at gøre kunden opmærksom på, at SEO-teksten altså ikke er det samme som at hjemmesiden er SEO-optimeret. Ellers svarer det til at ekspedienten i BR sælger en Duracellkanin og ikke fortæller at den ikke fungerer uden batterier.
    Konlusion

    Søgeordene er vigtige som selvstændigt SEO-element, men teksten i sig selv er skrevet til den fysiske læser, og man kan ikke længere blot indsætte sine søgeord i en tekst en masse gange uden at indholdet er i orden.
    Fokus fra søgemaskinerne -og læserne – er på indhold, indhold og indhold, og derfor bør fokus være på teksterne og deres indhold som det primære, fremfor SEO, som det er tilfældet nu med betegnelsen ”SEO-tekster”.
    Derfor kan vi roligt fjerne ”SEO” og ganske enkelt kalde teksterne for det de er – tekster.

  8. SEO-Søren skriver:

    SEO-tekster burde ganske enkelt ikke forbydes ved SEO-lov af en vis hr. DeMib. De er ret faktisk funktionelle, men hvis du får opmærksomhed med sådan en overskrift, er det helt fint med mig. Du har en fed hjemmeside omkring søgemaskineoptimering i alle afskygninger og gode tips omkring tekst til web. Tak for mange gode læsestunder.

  9. Cecilie Madsen skriver:

    Som tekstforfatter er jeg faktisk på mange måder enig med dig. Jeg sælger ikke SEO-tekster, men skriver tekster med SEO i baghovedet, hvilket i min verden gør en stor forskel. Jeg skriver til læserne, men husker da på at bruge søgeord, hvor det giver mening.

    Jeg har set mange SEO-tekster, hvor stavemåden eller grammatikken er helt hen i vejret udelukkende på grund af SEO. Sidst var det en kvinde, der havde lavet en hjemmeside med opskrifter, som hun kaldte “panderkager opskrifter”. Da folk pointerede, at det for det første hed “pandekageopskrifter”, og at det for det andet var mærkeligt, når hjemmesiden omhandlede bageopskrifter i et større omfang end pandekager, forklarede hun, at det var SEO-venlige tekster. Det var altså helt bevidst. Til det kan jeg kun ryste på hovedet. Det er synd og skam og skræmmer kunderne væk lige så hurtigt, som de er kommet.

Skriv kommentar

*