SEO: Link Baits og god PR går hånd i hånd

Link BaitsMange folk stejler ved betegnelsen “Link Baits” – det lyder sådan lidt suspekt, ja næsten helt ulovligt. Og I hvert I direkte modstrid med Googles “love”.

Men er det virkelig sådan? Hader Google Link Baits? Virker de? Og hvad har de med god PR (Public Relations) at gøre?

Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …

Hvad er Link Baits?

Link Baits er en betegnelse for aktiviteter på og omkring dit website, der har det formål, at få så mange til at link til det som muligt. Ikke ved at betale dem, eller tvinge dem, men ved at inspirere dem.

Vi ved af erfaring, at der er en håndfuld forskellige typer indhold som folk ofte linker til: Nyheder, spændende undersøgelser, gratis ting, konkurrencer, provokationer, humor osv.

Med udgangspunkt i disse elementer kan der så udbygges med metoder til, at få endnu flere til at linke. Vi skal rent psykologisk have vredet armen om på folk og mentalt set tvunget dem til at linke.

Det kan gøres på mange måder. Det handler ofte om, at indføre elementer, som gør det attraktivt for de besøgende, at linke til dig. Egoistiske fordele er en af de bedste triggers. Hvis det er en konkurrence kan det f.eks. være, at deltagerne har større chance for at vinde, hvis de får flere til at stemme på sig – og for at få folk til det, skal de linke til afstemnings-siden.

Hvorfor er Link Baits sådan en god linkbuilding metode?

Det er meget enkelt: Link Baits er en af de stærkeste Earned Links strategier der findes – og Earned Links er den type af linkbuilding du bør bruge 80% af dine resurser på i dag!

Med Earned Links strategier, som Link Baits, opnår du helt naturligt en naturlig link profil. Og det er i høj det som er målet med Link Building i dag. Hvis ikke din link profil ser naturlig ud (i Googles øjne), så går det ud over dine rankings.

Med Earned Links strategier bestemmer du ikke hvor links kommer fra. De besøgende tilføjer dem helt autonomt, hvis de synes der er grund til det – og de gør det fra forskellige sites, med forskellige link-typer (NOFOLLOW/FOLLOW, text-links, image-links, prominente og mindre prominente sites etc.).

Hader Google Link Baits?

Nej, faktisk er det lige præcis det vi gør med Link Baits, som Google vil have os til – skab noget indhold, der er så godt, at folk naturligt linker til det.

Med Link Baits har vi så bare en særlig fokus på de psykologiske triggere, der kan få flere til at linke. Vi leder efter dem, tester dem og dyrker dem. Men i sidste ende virker alt det kun, hvis den grundlæggende Link Bait er god nok.

Man kan naturligvis godt tage Link Baits så langt ud, at det kan stride mode Google’s guidelines og således opfattes som spam. Men det er så ikke selve det at det er en Link Bait der er galt – men mere de ekstreme metoder, der bruges i forbindelse med lige den Link Bait du laver.

Det kunne f.eks. være du fik lyst til at kombinere en Link Bait med cloaking, autogenereret indhold og tvivlsom linkbuilding. Eller det kunne være den samme Link Bait som du gentager utallige gange med meget små variationer og keyword-fokus. Det kan ende med at blive opfattet som spam og få de konsekvenser den slags nu kan få.

Link Baits og PR

Link Baits minder på mange måder om god PR. Hvis du skal fange mediernes opmærksomhed med en historie, skal mange af de samme forhold være til stede. Det skal (helst) være aktuelt, væsentligt, let at identificere, sensationelt og have nogle gode indbyggede konflikter (tabere eller vindere).

Min gode ven Martin Thorborg  gjorde mig i dag opmærksom på denne virkelig gode artikel om nyhedskriterier. Her kan du læse lidt mere om hvad journalister og redaktører ser på, når de skal vurdere om den historie du sender til dem er god nok til at bringe i avisen. Læs den!

Alle de kriterier der beskrives i artiklen kan du direkte overføre til Link Baits. Det er i høj grad de samme triggers der virker uanset om du skal fange mediernes eller læsernes opmærksomhed. Forskellen er blot, at med Link Baits er det væsentligste formål, at få flere links – med PR er det at få bragt din historie. Men de psykologiske virkemidler er meget de samme.

Det betyder også, at du meget tit kan bruge dine Link Baits som et godt element i din PR. Der er gode chancer for, at medierne vil synes din historie er spændende, hvis den er så god, at den faktisk også formår at tiltrække besøgende, social deling og links.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Skriv kommentar

*