SEO Benchmark – hvordan måler du resultaterne af SEO?

SEO BenchmarkUanset hvor mange resurser du bruger på SEO er det trods alt meget rart at vide, hvor meget du får ud af dine anstrængelser. Og hvis du bruger rigtig mange penge på SEO så er det et absolut must, at måle meget præcist hvor meget du får igen på din investering. Alt andet ville være uprofessionelt.

Men hvordan gør man så lige det bedst og hvad måler du på – hvordan laver du den bedste SEO Benchmark? Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …

Der er grundlæggende set tre forskellige niveauer, du kan benchmarke dine resultater i søgemaskinerne på:

  • Synlighed
  • Trafik
  • Handlinger

Lad os starte med at se lidt nærmere på hver af de tre områder …

SEO Benchmark – Synlighed

Synlighed i søgemaskinerne er det første niveau. Uden synlighed – først og fremmest gode rankings på dine keywords, får du ingen trafik og ingen handlinger. Der er flere parametre du kan måle synlighed på – eller potentialet for synlighed. De vigtigste er:

  • Rankings på dine keywords
  • Indeksering af dine sider – er de alle indekserede?
  • Backlinks (og PageRank) – hvor mange og hvilken kvalitet har du?
  • Social mentions – omtaler af dit website og links til det

Rankings er naturligvis den vigtigste enkeltstående faktor. Det er top-rankings på dine keywords du er ude efter. Men for at få gode rankings skal du først have nogle sider indekseret, disse sider skal der være nogle som linker til (hvilket så også bør vise sig i en højere Google PageRank) og der skal være nogle som nævner og linker til dit site fra sociale medier som Facebook, Twitter og Google Plus.

Alt i alt kan det godt ende med at være et ret komplekst og uoverskueligt datasæt, at holde øje med – og ikke mindst skabe et løbende overblik over. At Benchmarke den samlede værdi af disse faktorer er ikke helt let. Det var også derfor jeg oprindeligt udviklede SEO Supportens synligheds-rapportering.

Alle ovenstående data samles i SEO Suppporten og ud fra dette beregnes en normaliseret “Visibility Score” – et udtryk for den samlede synligheds-værdi på en skala fra 0-100. Det gør det let, at sammenligne din synlighed – og potentielle synlighed over tid, på tværs af keywords, rankings, indeksering og links.

Jeg har ikke gjort så meget reklame for SEO Supporten de seneste måneder. Det skyldes, at der er noget nyt på vej, som jeg ikke kan fortælle så meget om endnu – men det skal du nok høre om, når det kommer. Jeg er nemlig ikke 100% tilfreds med SEO Supporten længere. Men indtil videre har vi gjort SEO Supportens rapportering helt gratis, så den kan du jo så indtil da tilmelde dig.

Du kan naturligvis også bare samle disse data sammen manuelt og gemme dem i et regneark, eller en database selv. Men det er nu lidt lettere i SEO Supporten.

SEO Benchmark – Trafik

Næste niveau er trafik. Det er næsten endnu vigtigere. Der skulle jo gerne komme nogle besøgende til dit website ud af al din gode synlighed i søgemaskinerne.

Nu vil du måske indvende, at hvis bare du har synligheden – de fede rankings osv, så kommer trafikken af sig selv, men desværre er det ikke helt så enkelt. Måske ranker du på nogle keywords som ingen søger på, eller måske er din repræsentation i søgeresultaterne (titel, beskrivelse og øvrige fremhævelser) bare ikke særlig god. Så er det nogle andre der får brugernes kliks, frem for dig.

Trafikken fra søgemaskiner – antallet af besøgende og hvilke keywords de har søgt på (til en vis grad) kan du få fra dit web analytics program. Mange bruger Google Analytics og det kan du også gøre. Det er udemærket og helt gratis.

SEO Benchmark – Handlinger

Det sidste niveau er nok det vigtigste. Du kan betragte de tre niveauer som en slags værdi-tragt: Først synlighed, så trafik og til sidst handlinger.

Og her vil du måske så igen have en indvending – når først du har fået jaget folk ind på dit website fra søgemaskinerne, så handler de vel (køber, downloader, kontakter dig, eller hvad dine foretrukne handlinger nu ellers er) også, ik? Jeg må desværre skuffe dig igen, så enkelt er det (heller) ikke.

Hvis de besøgende fra søgemaskinerne ikke lander på en side på dit website, som meget direkte opfylder det behov de har, så smutter de igen. Hvis de f.eks. er igang med at researche et område, så hjælper det ikke noget, at de lander på en købs-side – det er de slet ikke klar til endnu. Omvendt, hvis de er klar til at købe nu og her, og så havner på en side der er alt for langt væk fra der hvor man køber, så taber du også en masse af dem.

Og netop dette, at matche dine keywords med de bedste landing sider, er faktisk rigtig svært at få helt på plads. Du skal kende dine brugeres søgninger rigtig godt for, at forstå deres intention med søgningen. Og så skal du sørge for, at det er de helt rigtige sider, der ranker på hver af disse keywords. Effekten af din søgemaskinetrafik vil stige rigtig meget, hvis du får helt styr på det her.

De fleste handlinger kan du normalt også måle i dit web analytics program – som f.eks. Google Analytics. Alt efter hvilke typer af handlinger det er du skal måle skal der normalt opsættes nogle særlige sporingskoder. Det kan godt være lidt nørded at få helt på plads, men det kan lade sig gøre.

Du kan også sætte en marketing-værdi på hvert af de besøg du får fra de organiske søgninger. Typisk bruger de fleste den pris, som du ellers skulle have betalt, hvis du havde brugt AdWords til at få de samme besøg. Det kan være en rigtig god måde, at synliggøre værdien af din organiske optimering – ikke mindst, hvis du skal retfærdiggøre omkostningerne for din chef.

Samling af SEO Benchmark data

Som du kan se af ovenstående er der meget data du kan samle sammen, hvis du vil have et godt overblik over resultaterne af dine SEO-investeringer. Og det kommer fra mange forskellige kilder. Det kan derfor godt være lidt svært, at få et godt samlet overblik over det.

Så jeg anbefaler, at du samler al den data du nu engang vælger at bruge i et regneark, eller en database, så du kan følge den samlede udvikling på en overskuelig måde – måned for måned.

Jeg har udviklet et lille databasebaseret system, som jeg bruger internt i mit SEO-bureau demib.com til det formål. Det synes jeg er den bedste og mest overskuelige måde at gøre det på. Nedenstånde er et eksempel på sådan en SEO Benchmark rapport. Den data du ser her er blot et eksempel – jeg kan af indlysende årsager ikke vise dig rigtig data fra nogle af de sites eller kunder jeg arbejder med.

SEO Benchmark Data

Udover ovensteående tabel har jeg så valgt også at lave nogle pæne charts for hver af de udvalgte datakilder, så jeg endnu mere overskueligt kan se hvordan de udvikler sig over tid. Det er jo let nok, når man først har det hele i en database.  Du kan se et par eksempler på disse charts nedenfor baseret på ovenstående tabel.

SEO Benchmark Data Chart

Kom igang med SEO Benchmarking!

Jeg ved godt at ovenstående kan virke en anelse uoverskueligt at komme igang med, men det kan også gøres mere enkelt. Du kan vælge at se på færre typer data og nøjes med at samle det sammen i et simpelt regneark. Det er klart, at det så giver et lidt mindre nuanceret billede af den reelle værdi af din SEO-investering – men det er bedre end ingenting.

Moralen er, at du bør komme igang med en eller anden form for SEO Benchmark – uanset hvilken form og omfang du så starter med. Sæt dig ned i dag og overvej hvad du gør nu, om det er godt nok og hvordan du kan gøre det bare en smule bedre i morgen.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Spændende indlæg – hold da op hvor du giver den gas på bloggen nu – herligt for os der elsker alt om SEO. Men jeg synes måske der mangler den dimension som hedder “Hvis trafikken var købt” – altså kort og godt en sammenligning med hvad den tilsvarende trafik på de udvalge keywords havde kostet hvis de skulle være købt i Adwords.

    Flere af de kunder vi arbejder med har for ALVOR forstået værdien af SEO når vi har omregnet klikpriserne fra deres PPC kampagner til pris på SEO. Her går det op for dem at de rent faktisk har et stort “Seo overskud” på deres SEO investering.

    Nu findes der mange ROI beregninger og heldigvis ikke nogen facitliste – men for de klienter som både kører SEO og PPC har stor gavn af sådan en udregning – det gør det nemmere at fordele det samlede search budget.

    😉 Glæder mig allerede ti din næste blogpost – og lur mig om du ikke ligger højt på Google på “seo benchmark” om et kort øjeblik

    • Tak 🙂

      Men du må have overset dette afsnit, under “SEO Benchmark – Handlinger”:

      – “Du kan også sætte en marketing-værdi på hvert af de besøg du får fra de organiske søgninger. Typisk bruger de fleste den pris, som du ellers skulle have betalt, hvis du havde brugt AdWords til at få de samme besøg. Det kan være en rigtig god måde, at synliggøre værdien af din organiske optimering – ikke mindst, hvis du skal retfærdiggøre omkostningerne for din chef.”

  2. Pinligt – min førerhund bed mig åbenlyst da jeg læste det … sorry

Speak Your Mind

*