SEM betyder Search Engine marketing og dækker al markedsføring i søgemaskiner!

Jeg synes efterhånden det er ved at være lidt trættende, at der er en del, som stadig bruger nogle ord i søgemaskinebranchen helt forkert. Værst af alt er det med forståelsen af hvad “SEM” (der er en forkortelse for “Search Engine Marketing”) dækker i forhold til “SEO” (der er en forkortelse for “Search Engine Optimization”).

Så lad mig med dette indlæg slå det fast med syvtommer søm en gang for alle!

SEM – Search Engine Marketing (eller på dansk: Markedsføring i søgemaskiner) er en betegnelse der dækker ALT DET man kan gøre, for at markedsføre sig i søgemaskinerne. SEM dækker således både SEO, PPC/Paid Search og hvad der ellers måtte være muligt til enhver tid.

SEO – Search Engine Optimization (eller på dansk: Søgemaskoneoptimering) ´dækker over alt det man kan gøre for på en “naturlig” måde at dukke op i de almindelige søgeresultater i søgemaskinerne. Altså ikke annoncerne. Det svarer lidt til traditionel PR (Public Relations) – men hvor PR handler om at påvirke mennesker i form af redaktører og journalister, handler søgemaskineoptimering (SEO) om at påvirke computere, som dem Google, Yahoo og MSN/Live.com har.

Der er desværre en hel del, der bruger de to forkortelser: SEO og SEM helt forkert, således at SEM bliver fortolket som værende alene de betalte annoncer i søgemaskinerne, og SEO alene er det organiske. Første del er helt forkert. SEM dækker som sagt over BÅDE det du kan gøre organisk og betalt for at synliggøre dig i søgemaskinerne.

Der har iøvrigt gennem tiden været mange forskellige muligheder for at købe sig ind i søgemaskinerne. I dag er det PPC-annoncerne – søgeordsannoncer som AdWords, der er absolut mest udbredt, men tidligere var f.eks. tilmeldinger til Yahoo og Jubii også en meget stor forretning. Yahoo har fortsat et “Paid Inclusion program, og søgemaskiner som Alta Vista eksperiementerede engang med at sælge alle “voksensøgninger” til en ekstern annoncør – så alle søgninger af den type blev redirected derhen.

Det er derfor smartest at kalde al den slags for “Paid Search” – herunder er der så søgeordsannoncerne i form af AdWords, Yahoo Search Marketing of MS AdCenter.

Hvis der skulle sidde nogle som tvivler på min defination af SEM, så kig bare på nogle af de mange kompetente folk i branchen, der skriver det samme i deres online søgemaskine-ordbøger …

Search Engine Marketing (SEM)
The act of marketing a web site via search engines, whether this be improving rank in organic listings, purchasing paid listings or a combination of these and other search engine-related activities. Also called SEM.
Ian McAnerin, http://www.mcanerin.com/EN/search-engine/glossary.asp

SEM
Short for search engine marketing, SEM is often used to describe acts associated with researching, submitting and positioning a Web site within search engines to achieve maximum exposure of your Web site. SEM includes things such as search engine optimization, paid listings and other search-engine related services and functions that will increase exposure and traffic to your Web site.
Internet.com, http://www.webopedia.com/TERM/S/SEM.html

Search Marketing (SEM)
Marketing a website in search engines. Typically via SEO, buying pay per click ads, and paid inclusion.
SEOBook.com, http://www.seobook.com/glossary/#sem

Så, kan vi ikke snart få lukket den evindelige diskusion om, hvad SEM – Search Engine Marketing betyder? 🙂

Nogle vil mene, at det da er ligegyldigt hvad vi kalder tingene. Personligt synes jeg nu det er meget smart, at vi har nogenlunde samme opfattelse af hvad ord betyder – særligt, når de skal danne grundlag for en dialog eller en kontrakt om levering af et stykke arbejde eller en markedsføringskampagne.

Hvis ikke vi er enige om ordenes betydning misforstår vi alt for let hinanden. Og det kan jeg ikke se kan være til gavn for nogle … well, måske lige bortset fra dem, der ikke ønsker gennemsigtighed i branchen. Men sådan nogle er nok ikke de mest udbredte læsere af deMib.dk 🙂

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Jeg er enig – og har været det lige siden jeg læste det her på bloggen første gang i et tidligere indlæg (?), tror jeg det var, hehe 🙂

    Men hvilket ord vil du bruge for “betalt markedsføring i søgemaskiner” – hvis der er et kort ord? Altså man kan selvfølgelig konkret sige “PPC-markedsføring”, hvis det er det man vil, men hvis man vil henvise samlet til alle typer betalt “reklame” i/via søgemaskiner, evt. inkl. bannerannoncer og hele skidtet..?

  2. Hvis du vil inkludere alle online annoncer i et enkelt begreb, ville jeg blot kalde det “online annoncer” eller “internetannoncering”. Hvis det alene er de betalte indrykninger i søgemaskinerne kaldes det normalt for “paid search”, samlet set.

  3. Man kan jo sige, at SEO og paid search/PPC ligger under Search Engine Marketing og herover ligger igen et endnu bredere ord, som jeg vil kalde Online Marketing. Det er samtidig et godt internationalt ord og ingen er dermed i tvivl om hvad du foretager de, hvis du har med Online Marketing at gøre.

Skriv kommentar

*