Google Penguin 2.1 Update – hvad betyder det for din SEO?

Google Penguin updateGoogle Penguin Update 2.1, som blev frigivet i sidste uge, er den 5. opdatering af Penguin filtreringen i Google.

Og ja, jeg ved godt at det kan lyde lidt forvirrende, at version 2.1 er den 5. opdatering. Men det skyldes, at Google har valgt en lidt rodet nummerering. Penguin 2.1 er den 5. opdatering siden den første version blev lanceret i april 2012.

Men hvad er Google Penguin og hvordan skal du forholde dig til den nyeste opdatering? Det vil jeg forklare lidt nærmere i dette indlæg.

Nedenfor kan du se en samlet liste over alle Google Penguin opdateringerne:

  • Penguin 1, lanceret d. 24. april, 2012 (rammer ca. 3.1% af alle søgninger)
  • Penguin 2 lanceret d.  26. maj, 2012 (rammer mindre end 0.1% af alle søgninger)
  • Penguin 3, lanceret d. 5.  oktober, 2012 (rammer ca. 0.3% af alle søgninger)
  • Penguin 4 (AKA Penguin 2.0), lanceret d. 22.  maj 22, 2013 (rammer ca. 2.3% af alle søgninger)
  • Penguin 5 (AKA Penguin 2.1), lanceret d.  4. oktober, 2013 (rammer ca. 1% af alle søgninger)

Hvis du gerne vil vide mere om alt rodet med nummereringen af Google Penguin updates, så vil jeg anbefale Danny Sullivans glimrende forklaring her.

Hvad er Google Penguin?

Google’s Penguin algoritme er udviklet for bedre, at kunne frasortere de links som Google ikke mener der bør ligges vægt på – det kan være links som:

  • Købte links
  • Lav-kvalitets og automatiserede links
  • Mange links med identisk, optimeret, link-tekst
  • Omfattende link-bytte
  • Forum- og commentarspam

I første omgang forsøger Google med Penguin at identificere og frasortere det som de opfatter som “unaturlige links”. Men det stopper desværre ikke der.

Hvis dit website har for stor en andel af den slags links, så kan de skade de konkrete sider på dit website der har det, eller hele dit website. Så ikke alene vægter Google ikke den slags links – når de opdager dem, og dermed reducere din linkpopularitet, de kan direkte skade dit website. Også efter Google har fundet dem og (kunne man mene) egentligt bare burde se bort fra dem.

Hvad er nyt i Google Penguin 2.1

Google har meldt ud, at opdateringen af Penguin fra 2.0 til 2.1 er en mindre opdatering, der kun vil berøre ca. 1% af alle sites. Så det er langt fra sikkert du overhovedet oplever nogen forskel.

Alt tyder foreløbigt på, at Penguin 2.1 blot er en videreudvikling af de filtre, som har været med i de gamle Penguin versioner. Så vi kan nok forvente at lidt flere købte links, lav-kvalitets links og automatiserede links, store mængder af identiske keyword-optimerede links o.lign. vil blive filtreret ud. Og for de sites som har en uforholdsmæssig stor andel af den slags links kan det godt gå alvorligt ud over deres rankings og trafik.

Flere end jeg havde forventet har meldt om faldende rankings. På SEORoundtable har hele 65% (over 1.300 webmastere) stemt ja til at “Mit site har taget meget skade af Penguin 2.1” – se mere her. Jeg har dog ikke oplevet samme massive negative indflydelse på danske sites.

Hvordan påvirker Google Penguin 2.1 din SEO?

Hvis du allerede har optimeret dine linkbuilding strategier på den bedste måde, fokuserer mest på “Earned Links” – og følger de gode råd jeg bl.a. er kommet med i indlægget: “Linkbuilding der virker – sådan gør vi“, så vil jeg ikke mene du behøver, at ændre noget i forhold til Google Penguin 2.1 opdateringen.

Men hvis du ikke er kommet igang endnu og fået moderniseret dine linkbuilding-strategier – og måske i dag har en alt for stor andel af “tvivlsomme” links, så er Google Pinguin 2.1. endnu et spark bagi til dig.

Enkelte af mine kollegaer har oplevet, at sites der tidligere rankede på tværs af landegrænser – f.eks. fransksprogede belgiske websites der ranker godt på Google i Frankrig, nu ikke ranker så godt mere i de andre lande. Jeg har ikke selv kunne konfirmere denne iagttagelse, men det er værd at bemærke.

Vi havde også Penguin 2.1 opdateringen oppe at vende i sidste Strikepoint show med Andy Atkins-Krüger. Det kan du høre her.

Jeg vil anbefale at du holder øje med søgemaskinetrafikken i ugerne efter en større opdatering. Hvis din trafik falder meget, og pludseligt, kan det være et tegn på, at du er ramt af opdateringen – og i så fald må du igang med at gøre det, som bedst gøres i den konkrete situation.

Hvad hvis du er ramt af Google Penguin 2.1?

Hvis du i forbindelse med Penguin 2.1 opdateringen har oplevet et drastisk fald i den organiske trafik fra Google, så kan du være ramt af opdateringen. I det tilfælde bør du starte med at se lidt nærmere på de backlinks du har.

Du kan starte med at gå ind på Google Webmaster Tools og downloade de nyeste links. Hvis du lige er ramt er det meget sandsynligt, at det skyldes nogle af de nyeste links. Nedenfor kan du se hvordan det ser ud.

Google - nyeste links

En anden metode du kan bruge er, at benytte LinkResearchTools’ Detox Tool. Med dette værktøj kan du, mod betaling, få en meget detaljeret rapport, der viser hvor mange risikable links du har – og hvilke.

Du skal dog altid tage tools som dette Detox tool med en gran salt. Brug det som et hjælperedskab til at få ideer til, hvilke links der måske er noget skidt.

Når du har identificeret de dårlige links til dit site kan det nogle gange betale sig, at forsøge at få fjernet de værste af dem – hvis du kan. I meget få tilfælde kan du dertil overveje at bruge Google’s Disavow Tool. Men kun hvis du er rigtig hårdt ramt!

Hvis andelen af “dårlige” eller “unaturlige” links til dit website ikke er så højt, så vil jeg som regel anbefale, at du fokuserer mest på, at få skabt bedre links fremadrettet i stedet for at fjerne de gamle. Det er kun hvis du har hårdt ramt i Google, at jeg vil anbefale, at du forsøger at fjerne gamle links.

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 4,86 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Comments

  1. Hej Mikkel.
    En fin forklarende artikel til dem som ikke rigtig holder øje med opdateringer der stammer fra google men lige vil se med på det nyeste.

    Personligt kan jeg fortælle at jeg er faldet 3 pladser her på det sidste. Om de thar noget med den nye opdatering 2.1 at gøre ved jeg ikke. For jeg har nogle heftige konkurrenter at kæmpe i mod 🙂

    Fortsat god dag.

    • Mange tak! 🙂

      Jeg tvivler på, at den lille smule du er faldet har noget at gøre med Penguin. Når man bliver ramt af en sådan linkopdatering er det sm regel meget mere markant. Det er mere sandsynligt, at det blot er almindelige konkurrence-forandringer

  2. Hej Mikkel.

    Tak for svaret. Godt nok, så kan jeg følle mig sikker indtil den næste opdatering. Nu er det jo din SEO bog jeg har læst, så noget må jeg jo gøre rigtigt 🙂

  3. Bjørn Nielsen skriver

    Fin artikel, som jeg synes rammer et vigtigt spørgsmål som jeg har tænkt på længe, og ikke har kunne få svar på, i forums.
    Hvorfor dælen linker fremmede mærkelige sider fra andre lande til ens hjemmeside?
    Det er både tøjsider og lign. men altid fra øst og især Rusland.
    Og man kan jo bare ikke fjerne dem, så man må leve med dem!

    • Hvis ikke der er en god redaktionel forklaring, så er det nok bare fordi der er nogle som tester noget af. Det kan også være konkurrenter der forsøger at “bombe” dit site med dårlige links. De håber så det vil skade dig. Men det er bare langt fra så enkelt 🙂

Speak Your Mind

*