NOFOLLOW eller NOINDEX?

NOINDEX eller NOFOLLOWJeg møder ofte folk der spørger mig om de skal bruge NOINDEX eller NOFOLLOW – eller som I øvrigt har spørgsmål om disse to “dimser”.

Jeg synes derfor, at det var på tide, at få skrevet et godt indlæg om hvad NOFOLLOW og NOINDEX helt nøjagtigt er og hvordan det bruges korrekt – og hvordan det ikke skal bruges.

Men lad mig lige starte med at få en enkelt, meget udbredt, misforståelse på plads: NOINDEX og NOFOLLOW har ikke altid noget med hinanden at gøre. Forvirringen opstår fordi der er to forskellige typer af koder hvor ordet NOFOLLOW indgår som en værdi.

Lad mig forklare …

NOINDEX – til udelukkelse af sider

NOINDEX er en af 4 mulige værdier man kan sætte i et META-robots tag. Det kan f.eks. skrives således:

<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, FOLLOW">

Ovenstående kode kan placeres i en websides header – mellem <HEAD> og </HEAD>. I det konkrete tilfælde betyder koden, at siden ikke skal indekseres (NOINDEX), men at links fra siden skal følges (FOLLOW).

Der er som du kan se to dele af koden efter CONTENT=. Den første del kan sættes til enten INDEX eller NOINDEX. Der er dog ingen pointe i at bruge INDEX, for hvis du bare lader helt være med at bruge dette META-tag, så vil siden kunne indekseres.

Den anden del kan sættes til enten FOLLOW eller NOFOLLOW og angiver om søgemaskinerne skal følge links fra siden eller ej.

Du kan læse de tekniske specifikationer, og se eksempler, på META-robots her

NOFOLLOW – til ikke redaktionelle links

NOFOLLOW kan bruges som værdi to forskellige steder: I et META-robots tag, som beskrevet ovenfor – og som en attribut på et link. Det sidste skrives på følgende måde:

<a href="http://www.demib.dk" rel="NOFOLLOW">Link Tekst</a>

NOFOLLOW link attributten blev oprindeligt opfundet for at forsøge at dæmme op for kommentar-spam. Meningen var så, at man kunne sætte rel=NOFOLLOW på alle kommentar-links i sin blog og dermed fortælle søgemaskinerne, at de ikke skulle ligge vægt på disse links.

Ideen var så, at når links i blog-kommentarer ikke længere har nogen SEO-linkværdi, så vil kommentar-link spammerne holde op med det pjat. Jeg ved ikke lige hvordan du synes det er gået – men jeg synes godt man kan kalde det en ret mislykket mission, uden at overdrive for meget 🙂

Siden da er også kommet krav om, at NOFOLLOW attributten skal bruges på links der sælges på et website – for at fortælle søgemaskinerne, at det ikke er et organisk/redaktionelt betinget link.

Med andre ord: NOFOLLOW link-attributten skal – hvis man vil følge søgemaskinernes anbefalinger, bruges på links på dit site som du ikke er sikker på faktisk peger på noget, som du kan “anbefale”. Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal være enig med det du linker til – blot at linket er der fordi det er noget du mener det kan være fornuftigt for dine besøgende at se.

NOFOLLOW er ikke NOINDEX!

En meget stor misforståelse jeg ofte oplever er, at NOFOLLOW link attributten skulle være en måde, at udelukke en side fra indeksering. Så hvis man bare linker til en side med rel=NOFOLLOW så skulle den ikke blive indekseret.

Det er ikke tilfældet. Sådan forholder det sig ikke!

NOFOLLOW link attributten fortæller udelukkende søgemaskinerne, at de ikke skal ligge vægt på det link på dit website. Søgemaskinerne kan stadig vælge at følge linket og indeksere siden, hvis de ikke kender den i forvejen. Men linket fra dit site vil så bare ikke tælle med som en linkværdi – sådan direkte i hvert fald (læs: Linkbuilding er stadig vigtigt!).

Brug ikke NOFOLLOW for meget!

Jeg har altid haft den holding, at man bør være være tilbageholdende med at bruge NOFOLLOW link attributten for meget. Det er dog en af den slags teorier, der er så godt som umulig at bevise, men al min sunde fornuft og erfaring siger mig, at det må forholde sig sådan …

Lad os antage at du bruger NOFOLLOW link attributten som søgemaskinerne forskriver og du har f.eks. en blog, og sælger nogle annoncer og advertorials. Du sætter så alle annonce-links, links i advertorials og links i brugerkommentarerne på bloggen til NOFOLLOW – og skider så iøvrigt (readktionelt) på, hvad der linkes til. For nu tager du jo netop afstand fra det – overfor søgemaskinerne. Så alt burde være godt, ik? … Nope.

Problemet er, at jeg ikke tror det er sundt for et website, hvis en al for stor procentdel af de udgående links anvender NOFOLLOW link attributten. For det sender jo et signal til søgemaskinerne om, at næsten alle de links du har enten er købte eller crap – uden for jeres redaktionelle kvalitets-kontrol.

Forestil dig, at dit website og mit website i en søgning får nøjagtigt lige mange “point” i Google’s ranking parametre. Den eneste forskel på dit og mit site er, at jeg udøver redaktionel kontrol over alle udgående links og har derfor ikke NOFOLLOW på andet end nogle få annoncer og advertorials. Procentdelen er meget lavere end dit. Hvilket site ville du ranke øverst? Jeg ville naturligvis vælge det, der så ud til at have den største redaktionelle kontrol med indholdet – bedre indhold kan forventes.

Så hvis du på nogen måde har mulighed for det vil jeg normalt anbefale, at du udøver redaktionel kontrol over det som brugere eventuelt kan linke til i blog-kommentarer eller andet og så undgår NOFOLLOW på alle de links. Og så nøjes med at sætte NOFOLLOW på solgte links.

Jeg vil så også påstå, at denne strategi er rigtig god for brugerne – for vi kan vel godt blive enige om, at det er federe at besøge et site, hvor alle de links til andre sites man finder der – f.eks. i brugerkommentarer, er gode – de dårlige er fjernet redaktionelt , i stedet for at alle links tillades og der bare smides NOFOLLOW på dem alle, ik?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Simon Kragh skriver

    Hej Mikkel.

    Du er vidst kommet til at smide et bette svipser i afsnittet: “Noindex – til udelukkelse af sider”
    Du skriver:
    “I det konkrete tilfælde betyder koden, at siden ikke skal indekseres (NOFOLLOW), men at links fra siden skal følges (FOLLOW).” – Formoder der skal stå NOINDEX? 😉

    Derudover et godt indlæg, som forklarer de to tags rigtig fornuftigt – og på et sprog alle burde kunne være med på 😉

    Du må ha’ en super dag!

  2. Super godt indlæg, som jeg lige har sendt til en af mine kunder, der forleden spurgte om hvad forskellen var. 🙂

  3. Karsten Madsen skriver

    Det ser ud til at NOFOLLOW alligevel får lidt linkværdi. Især hvis det er fra et meget autoritivt site (synes jeg at kunne bemærke, uden at have voldsomt meget empiri at bakke det op med). Oplever du også det?

  4. Tak for gennemgang – har nogle no follow intern ved en fejl – og fandt denne artikel og har læst et par mere om at udelade allerede indexerede sider på min norske webshop http://www.magic4eyes.no/ som jeg også skal have bugt med, så nu har jeg da fundet noget brugbart vejledning
    Mvh Henrik

Skriv kommentar

*