Linkbuilding Guide

En af de virkelig gode sessions jeg var til på Search Engine Strategies i New York i sidste uge var en avanceret session om linkbuilding – kunsten at skabe de rigtige ind- og udgående links fra dit website.

Du ved sikkert allerede hvor vigtig linkbuilding er. Links er uden tvivl den vigtigste faktor i søgemaskinerne i dag. Man kan ranke på meget konkurrenceprægede ord, kun ved hjælp af gode links – intet andet element kan alene skabe samme rank.

Naturligvis er det bedste hvis alle elementer er i top – web-arkitektur, kode, tekster og links, men ud af disse er links så klart den vigigste faktor.

I dette indlæg vil jeg samle op på en del af de gode råd der bleve givet på denne session om linkbuilding krydret med lidt af mine egne.

 

Ind og udgående links

Der er mange som endnu ikke er klar over det faktum, at både indgående og udgående links tæller. Men det gør de! Det er ikke kun dem der linker til dig, som fortæller søgemaskinerne noget om dig, det er også dem du linker til.

Ved at linke til de mest prominente og præcise kilder, til de ting du omtaler på dine sider, giver du brugerne nogle værdigfulde informationer. Det er fedt for dem med disse links. Og det anerkender søgemaskinerne. Det fortæller også søgemaskinerne noget om, at du ved hvad du snakker om, at du har researchet markedet, og fundet frem til de bedste kilder.

 

Tilmelding til kataloger

Tilmelding til de vigtigste og bedste kataloger i dit marked er stadig fornuftigt for de fleste. Og mange glemmer det. Specielt hvis du lige har lanceret et helt nyt domæne kan det ligger en fin grund og start med en grundig tilmelding.

I Danmark er der typisk 10-20 kataloger som er relevante at tilmelde sig. I USA/Internationalt er der 1-200. Det er ikke alverden, og du skal ikke forvente mirakler kun med disse links, men det er en god start, eller tiløjelse til andre links. På samme måde som med alle andre links er det ikke alle kataloger der er noget værd. Vælg dem som har eksisteret længest (gamle domæner) og som selv er godt indekseret i søgemaskinerne, har gode backlinks osv.

Når katalogerne er udvalgter det ikke så svært at tilmelde sig katalogerne, men det kan godt tage en hel del tid, hvis man ikke gør det så tit: Først skal de bedste kataloger findes, derefter skal du læse reglerne for tilmelding til hver af dem (og dette er MEGET vigtigt, da op til 50% af alle ansøgninger afvises netop fordi de ikke er overholder de redaktionelle retningslinier), og så skal du skrive optimerede titler og beskrivelser. Bagefter skal du så tjekke op på, hvor og hvornøår du bliver optaget – det får man normalt aldrig at vide automatisk.

Hvis du ikke selv orker at udføre arbejdet kan virksomheder, som min egen, gøre det hele for dig mod et mindre honorar.

 

Køb af links

Køb af links har været meget omdiskuteret. Søgemaskinerne bryder sig ikke om det, men det er på den anden side dem selv der har skabt markedet – og de sælger selv links. Velkommen til en verden af dobbeltmoral 🙂

Som sagt er links virkelig vigtige. Det er de blevet fordi søgemaskinerne prioriterer dem højt. Så det er ikke underligt at links i dag betragtes som en valuta – en værdienhed. Sådanne værdier har altid været handlet, og således er det også med links – like it or not.

Men, søgemaskinerne forsøger at “forstå” hvad der er købte links, og ser så bort fra disse i deres vurdering. Så det er ikke alle links der tæller. Det svære er at gennemskue hvilke der virker og hvilke der ikke virker …

Generelt kan man sige, at jo mere offentligt kendt et kommercielt linknetværk er, jo større risiko er der for at søgemaskinerne også kender det, og de sites der deltager. Og jo større netværket er – eller bliver, jo værre er det naturligvis. Typisk vil meget kendte og prominente sites, der åbenlyst reklamerer med linksalg, blive justeret, så links fra dem ikke længere tæller.

Det bedste er derfor, at forsøge at lave direkte aftaler med sites, hvor man gerne vil have et link fra, så man kommer helt uden om kendte netværk. Arbejdet kan opdeles i følgende punkter:

  • Identificering af sites
    Find de websites som er mest prominente for det område du skriver om, og som i forvejen ranker godt.
  • Udvælgelse af relevant side
    Du skal herefter finde frem til lige den side på disse sites, hvor du mener at dit link kan passes fornuftigt ind – eller den sektion hvor det kan tilføjes naturligt.
  • Kontakt til websitet
    Skriv et tilbud til dem der driver websitet og send det til dem – eller ring dem op, hvis det er muligt.
  • Implementering af link
    Det bedste er, hvis du enten kan få et link ind som en del af den eksisterende tekst på siden, eller hvis du kan få lov til at tilføje en lille redaktionel tilføjelse til den originale tekst – “en sponeret boks”, om du vil, hvor du skriver en lille tekst. Denne tekst skal så indeholde et eller flere links til dit website (typisjk forsiden + den underside du taler om), samt et par henvisninger til de vigtigste 1-3 referencer (hubs) i det konkrete marked. I alle fald, skal du forsøge at undgå links på særlige links-sider, som en del af navigationen eller i footeren.
  • Test
    Når aftalen er lavet, pengene betalt og tekst og links lagt ind, skal du lige tjekke at alt virker som det skal, at der ikke har sneget sig nogle fejl ind, javaScript, rel=nofollow eller andet snask

Der er naturligvis andre måder du kan købe links på. En af dem mange bruger er, at tilbyde at købe en hel side – altså en side du skriver, som de godkender, og som de ligger ind på deres site (evt. markeret som “sponseret side”, men som en del af det almindelige website). Denne side kan du så, naturligvis, lave de relevante links på som du ønsker.

 

Per Per Post koncepter

Jeg har tidligere skrevet kritisk om Pay Per Post koncepter, og jeg tror som sagt ikke på at de har en stor fremtid. Men, sålænge der er bloggere som acceptere dette, så kan du jo godt benytte dig af det. Det kan i hvert fald blive en forholdsvis billig måde at få gode permanente links. Det svarer næsten til at købe en hel side (som beskrevet ovenfor), bortset fra at du ikke selv skriver den.

 

Pressemeddelelser

Pressemeddelelser er generelt et virkelig godt, og ofte overset, sted at få gode links ind. Særligt hvis du distribuerer dine pressemeddelelser i HTML-format, med indlejrede links relevante steder i teksten. Hvis du sørger for at disse links henviser til opfølgende materiale af værdi for dem der læser pressemeddelelsen, så vil de tit få lov at komme med, når det bringes i online medier. Således kan en enkelt, god pressemeddelelse, give rigtig mange gode links – i et hug.

Desværre kan det godt nogle gange være lidt bøvlet at få de firmaer der distribuerer pressemeddelelser i Danmark til at forstå vigtigheden af, at din pressemeddelelse gøres tilgængelig for modtagerne i rent HTML-format, med de indlejrede links. Det er ikke godt nok at lave det som en vedhæftet PDF, som jeg ofte ser, eller en Word-file!

Firmaer, som mit eget, kan også hjælpe dig med den slags – optimering af din pressemeddelelse og korrekt distribution af denne, hvis du ikke selv orker det. Det koster ikke alverden.

 

Forum- og blog- “spam”

Gammeldags massespamming af forums og blog-kommentarer kan ikke betale sig. Det kunne det engang, men uanset hvad man så iøvrigt mener om moralen og etikken i det virker det ikke mere. Så lad være med at spilde dine egne og andres kræfter på det.

Men, blog-kommentarer og forums kan stadig, i lidt mindre omfang, bruges aktivt. Når du alligevel bevæger dig rundt på nettet, og deltager i blogs og debatter (som jeg går ud fra at du helt naturligt gør!), så link når det er muligt, til relevante informationer på dit website. Hvis det gøres fornuftigt, og ikke tager overhånd, vil de fleste opfatte det possitivt.

Igen, dette er ikke en “magic bullet” i sig selv, men kan være med til at skabe bare lidt flere links – og det helt gratis! (bortset fra den tid du selv bruger).

 

Linkudveksling, linksider og linkfarme

Dette afsnit bliver helt kort: Hold dig fra det!
Det er stort set uden effekt at lave gammeldags linkudveksling – manuelt eller automatiseret. For det første er der efterhånden ikke ret mange der reagerer på de der “jeg laver et link til dig hvis du laver et link til mig” -emails, og dels virker den type links stort set ikke. Det svarer til at jeg giver dig halvdelen af min øl, mod at du får halvdelen af min. Det er der ingen af os der får mere øl af – med mindre, naturligvis, at din øl er større end min, eller omvendt. Men så handler det altså om at snyde den anden – den man bytter med, og det er sgu bare ikke et holdbart koncept i længden. Og selv hvis man skulle komme igennem med det, er de “links-sider”, som man med denne metode oftest kommer til at optræde på i bedste fald meget lille.

Organiserede linkfarme skal man holde sig helt fra – altså projekter hvor links mellem alle partnere i et netværk åbenlyst udveksles. Dette kan være direkte skadeligt for dit website! Søgemaskinerne er generelt blevet ret gode til at identificere sådanne netværk, så lad være med at tror at du er skide smart, med mindre du for alvor er det 🙂

Mange forsøger også at opbygge deres egne netværk af sites, som de så linker fra. Det er også en håbløs model! Det er som sagt de vigtigste hubs i dit marked, som du skal have links fra, og det bliver sådanne “crap-islands” (som de ofte kaldes) aldrig.

 

Linkbuilding links – uanset hvordan

Uanset hvad og hvor meget du gør, er det vigtigt at du får fokus på links. Problemet med links er, at det er svært at måle effekten af det enkelte link og værdien af den enkelte arbejdstime man bruger på det.

Det kan sammenlignes lidt med branding – links er grundlaget for gode rankings i søgemaskinerne, ligesom branding kan være grundlaget for at forbrugere vælger dig frem for andre. Men det er ikke det enkelte link der sælger – eller branding der gør salget i sig selv. Det er grundlaget for at det kan ske.

I USA er det blevet mere og mere almindeligt at firmaer bruger 10-tusindvis eller 100-tusindvis af dollars om året på linkbuilding. Så meget behøver du ikke nødvendigvis at bruge på et dansk website. Men noget skal du bruge. Mere end du sikkert tror! Det er ikke et område du har råd til at være fedtet med.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Omkring pay per post koncepter, så benytter jeg det primært for sites af tvivlsom kvalitet, hvor der bare skal en god portion links til i en fart, og hvor det ikke er kosteffektivt at bruge mandetimer på link building. Jeg tror dog ikke på en langsigtet effekt, da de er forholdsvis nemme at sortere fra pga. alt den ‘disclosure’ der oftest er forbundet med dem.

    Men jeg har nogle andre metoder, der er lidt pay per post agtige, men kræver arbejde, og hvor det ikke direkte er penge der betales med, men derimod info og indhold. Først og fremmest finder jeg manuelt de umiddelbart mest relevante blogs. Dernæst vurderer jeg hvad bloggeren primært skriver. Om det er “breaking news” eller “dybdegående artikler”.

    Hvis det er “dybdegående artikler”, så tilbyder jeg bloggeren en til flere gode artikler, der bla. indeholder relevante links til mine egne sites. Og jeg tilbyder alt efter hvordan den første kontakt er, også betaling for at publicerer sådanne artikler. På den måde vinder bloggeren en masse, og er ofte med på idéen – men det kræver altså også at artiklerne er noget værd…

    I tilfælde, hvor det er “breaking news”, så propper jeg ham/hende i en fin liste med bloggere jeg skal give “indside info / nyheds”-agtige informationer når jeg har noget ordenligt at byde på – det er ofte en sikker vinder. Det er også noget, der er værd at overveje for bloggere – hvis du pludselig har fat i info af den karakter, så kan det godt betale sig at “give historien” til en mere prominent blogger. Det kan der komme rigtig mange gode links ud af. Meget mere end du selv kan trække hjem pga. færre læserer. Dog skal det jo være info, hvor du kan stå som kilde…

  2. Tak for flere gode tips 🙂

  3. Jamen – velkommen tilbage til Danmark.

    En ret interessant artikel. Jeg er glad for at høre oplysningen om at søgemaskiner (Google går jeg ud fra, fik du noget mere konkret at vide) også bruger de udgående links til at analysere ens hjemmeside. Det vidner om at der trods alt er sund fornuft indbygget i søgemaskinerne, og i at følge det råd som Google giver om at lade være med at skrive hjemmesider til søgemaskiner og istedetfor koncentrere sig om at lave hjemmesider med et godt og relevant indhold, hvortil også høre gode og relevante links.

  4. Anders, det er jo en måde at fortolke det på 🙂
    Personligt er jeg dog stadig selv stærkt fokuseret på netop det der giver gode resultater i søgemaskinerne. Der er masser af links (ud- såvel som indgående) jeg aldrig gad spilde tid på, hvis det da ikke lige var fordi det giver bonus i søgemaskinerne. Det samme gælder en hel masse andre aktiviteter. Gad du f.eks. at bruge så meget tid på at skrive optimerede TITLE-tags, META-descriptions osv hvis det ikke lige var for søgemaskinernes skyld? nej, vel 🙂

    Så, Googles gamle guidelines om at … “ville du have gjort dette hvis der ingen søgemaskiner var …” er noget vrøvl. Søgemaskinerne ER her jo, og som alt andet i dene verden bliver man nødt til at forholde sig til de faktiske forhold.

    Så søgemaskinernes ønske om at være “fluen på vægen” der passivt bare ser på hvad der sker kan ikke lade sig gøre. De er en aktiv del af det der sker og påvirker således naturligvis det som andre gør.

    Og det er der intet underligt i. Det minder lidt om de samme forhold som kendes indenfor videnskabelig forskning – nemlig det faktum, at en “undersøgelse” i sig selv også påvirker det der skal undersøges. Hvis man f.eks. skal måle temperaturen i et glas vand, og stikker et termometer ned i vandet, så vil termometrets temperatur påvirke vandets temperatur (ganske vidst ganske lidt hvis der er meget vand og et lille termometer).

  5. Magnus Bang skriver:

    Du skriver omkring køb af link:

    Identificering af sites
    Find de websites som er mest prominente for det område du skriver om, og som i forvejen ranker godt.
    Udvælgelse af relevant side
    Du skal herefter finde frem til lige den side på disse sites, hvor du mener at dit link kan passes fornuftigt ind – eller den sektion hvor det kan tilføjes naturligt.

    Er det meget vigtigt, at den underside man hvor man vil købe et link til har en god “page rank”, eller er bare vigtigt at hovedsiden/forsiden har det?

  6. Glem alt om toolbare PageRank – det er komplet ligegyldigt 🙂

  7. Claus Jenen skriver:

    Toolbar PR er en død sild, men hvis Toolbaren er helt grå kigger jeg altid efter en cached version af siden, for at være sikker på, at Google kan “se” siden. Der findes stadig sider på nettet som Google ikke kan “se” af den eller den anden grund og der er det selvfølgelig ikke værd at have et link.

  8. Naturligvis har det ingen værdi at få et link fra en side som Google ikke kan finde. Det er også derfor jeg anbefaler at man søger efter de mest prominente sites i ens marked, når der skal findes relevante steder et linke til eller fra. Så er man sikker på, at kun de sites som er indekseret, og som faktisk ranker, medtages i vurderingen – de sites, som Google i forvejen anser som vigtige for området.

  9. Magnus Bang skriver:

    Jeg kan godt se, at det er smart at udvælge de bedste sider i ens marked…….men man har jo konkurrenter der også kan SEO, så det er jo ikke altid at man kan komme først!!!:=)

  10. Joh, så må man jo bare anstrænge sig noget mere

  11. Ossian skriver:

    Hej Mikkel,

    Du skriver at gode gamle blackhat metoder som blog og forum spam ikke virker længere – men tager du de højst rangerende sider på termer som “cheap viagra”, “buy viagra” osv – og går lidt i dybden med deres backlinks, så er størstedelen af de (synlige) links fra netop dette segment (inkl. gæstebøger). Så min konklusion er at det stadig virker, omend man skal gå lidt mere varsomt frem end for blot 6 måneder siden.

  12. Jeg skriver ikke at det slet ikke virker, men at det ikke kan betale sig. Der er ingen tvivl om at virkningen og gennemslagskraften af den slags har været stærkt faldende, samtidig med at andre typer at links, og “TrustRank” spiller en stadig større rolle. Dertil kommer så en øget risiko. Alt i alt noget der ikke kan betale sig længere i den traditionelle form.

  13. Ossian skriver:

    Ok, vi er enige – Der er forskel på hvordan man læser tingene lidt i 12 om aftenen og kl. 8 om morgenen 🙂

  14. Rigtig godt indlæg! Vil lige høre om placeringen af linket til ens site har en betydning?
    Mvh.
    Nikolaj Bomann Mertz
    http://www.brushes.dk

  15. Er der stor betydning på om det er gratis eller betalte kataloger man tilmelder sig?

  16. Typisk er de betalte kataloger af en højere kvalitet og derfor kan de være bedre. Det er ikke i sig selv fordi du betaler, men fordi de er bedre, at de kan have en større effekt.

  17. Parfume skriver:

    Som du omtaler så findes der et hav af udenlandske linkkataloger – Hvordan finder man bedst de sider der giver link værdi ?

  18. Du skriver til Magnus “Glem alt om toolbare PageRank – det er komplet ligegyldigt”
    Mente du det? og i såfald hvorfor?

  19. Loui, fordi toolbar PageRank, som jeg skriver, er ret ligegyldigt. Du skal hellere analysere dine backlinks og kvaliteten af disse.

  20. Du skriver at tilmelding til linkkataloger er fornuftigt. Men der er vel også grænser for værdien af disse og måden hvorpå man bruger disse. Dmoz er vel et meget godt eksempel på et godt linkkatalog, men hvor det ligeledes kan tage utrolig lang tid at komme ind – går ud fra det er det du mener man selv skal holde øje med tiden man venter.

    .. Men hvis du tilføjer dit website til 10 kataloger om dagen lad os sige fra dags dato, så vil google vel også opfatte dette som spam, som de vil gøre hvis du pludselig spammer flere forskellige forums? Som der bliver nævnt i ovenstående kommentarer er der stadig mange der bruger blog-kommentarer og forum-indlæg så hvis man strækker den rigtige strategi sammen med relevante artikler på diverse sites så er de vel også stadig med til at give en vis værdi.

    Hvis man virkelig vil skabe relevant linkbuilding må det jo være fornuftigt eksempelvis at eje nogle domæner og så opsætte sider egne sider med RSS feed. Lad os sige jeg ejer en shop der sælger VIN og den shop hedder “shopdinvin.dk” dette domæne er helt nyt. Men samtidigt finder jeg nogle ældre domæner – lad os sige “altomvin.dk” “dinvin.dk” osv. disse sider bruger jeg så til at lave relevant information om vin og laver gode udgående links til eksempelvis vinproducenter og byer i frankrig hvorfra vinen kommer. Ind i mellem på disse sites laver jeg så links til mine egne sites. Selvfølgelig med gode anchorwords.

    Du må for min skyld gerne gøre en del mere ud af linkbuilding i nutidens verden, hvad mener du vil være den rigtige strategi for en given virksomhed og hvor skal man starte og hvor skal man slutte. Elsker dine indlæg og din bøger, men jeg syntes stadig du burde være mere behjælpelig for dødelige mennesker i den her verden, om hvordan det hele hænger sammen. Hvis Mikkel deMib Svendsen i dag skulle starte linkbuilding for en virksomhed som havde god site struktur mv. hvad ville første træk så være?

    Det er i mine øjne, ikke nok at have et godt opbygget site osv. linkbuilding er alfa omega, specielt hvis du har konkurrenter der gør det samme.

    // Micky

  21. I den fulde version af min bog SEO 2.0 kan du læse meget mere om linkbuilding.

    Bloggen her er ikke, og bliver aldrig, et komplet lærringsscenter – det er blot en blog, hvor jeg skriver lidt løst og fast om det jeg arbejder med og interesserer mig for 🙂

  22. God information om hvad der kan betale sig og hvad der ikke kan betale sig.

    Jeg synes der tidligere har været snak om at links fra linkkataloger ikke ville have værdi i den nærmeste fremtid..

    Var det en and eller er der noget om snakken?

  23. > Var det en and eller er der noget om snakken?

    Langt de fleste link-kataloger har altid haft en meget begrænset linkværdi – og den er bestemt ikke blevet større.

    Der er fortsat nogle få af de største og mest veletablerede kataloger der gode nok – men de fleste af dem der er kommet til de senere år giver ikke meget.

  24. Micky skriver:

    Er udemærket klar over at størstedelen af din viden koster penge og derfor er at finde i dine bøger. Men nu kalder du det jo selv for en guide og i min verden er en guide også en der giver klarhed over hvilken sti man skal gå.

    Ovenover finder jeg ikke noget konkret hvor du påpeger at det er SÅDAN man gør. Jeg ved godt SEO er bredt, men må jo købe din kære bog for at finde ud af hvad SEO/Linkbuilding konkret egentlig er og så se om det er en bedre guide end dene “guide”.

  25. Ian Rosenfeldt skriver:

    Hej,

    Skal du til at optimere et site der har været i luften et stykke tid, men ikke performer godt – eller har du svært ved at finde gode, relevante links? Så benyt Alexa (gratis) eller et af soemoz’s værktøjer til at lure hvilke links konkurrenter med høje placeringer benytter og se om du ikke kan placere links samme sted. Husk alt tag indeholdende de vigtigeste keywords!

    God fornøjelse!

    Hilsen
    Ian

  26. Mocky, jeg tror du lidt har misforstået hvad det her er – det er en blog. Du kan ikke forvente at finde den samme type informationer her, som du kan i mine bøger og via den rådgivning jeg tilbyder.

    Ovenstående er en glimrende guide, som mange har haft stor glæde af.

  27. Sebastian Krausing skriver:

    Hej Demib

    Rigtig god linkbuilding guide. Jeg har dog været inde og se den før, men der husker jeg den kortere?
    Nåh, men her er i hvert fald nogle gode tips/ideer til at få nogle værdifulde links.

  28. Hej Mikkel

    1000 tak for en interessant blog og hjemmeside.
    Vi har lige købt din bog SEO 2.0 (beta), og glæder mig til at se komme igang med at bruge den.

    Jeg har læst nogle enkelte artiker angående anvendelsen af forums og blog’s som værktøj til indgående links skulle være ubrugelige i Google.
    Er det noget du mener der er noget saft i eller skal man holde lav profil på den type indgående links?

    > Ellers noget nyt siden 2007 > linkbuilding guide 2.0 ?

  29. På kristians opfordring, så måske bare en opsummering på om alt dette der er nævnt her i artiklen fra 2007 fortsat holder her idag anno 2010 (snart 2011).

    Linkkataloger er vel død fisk, ihvertfald hovedparten af de danske, men interessant med de udgående relevante links, det kan man nemt glemme at tænke på.

  30. Det er såre simpelt… benyt den “gamle” metode – placer dine links hvor folk rent faktisk klikker på dem..

    Så er du ikke gået helt galt i byen.;)

  31. Spændende læsning Mikkel, der er jo lidt at tage fat på der.

  32. Kvalitetslæsning, mere er der vidst ikke at sige.

  33. Hej Mikkel – Jeg ved indlægget efterhånden er rigtig gammelt, men håber en af Jer læsere eller dig Mikkel alligevel besvare mit spørgsmål.

    Du skriver det er vigtigt at have udgående links – lad os antage jeg på min tøj webshop har beskrevet hvert enkel brand/mærke med gode unikke tekster. De ranker pt ret godt, men ikke godt nok. Ville det her være en god idé at lave et udgående link til brandets/mærkets officiel website? (fx http://www.gucci.com)

    Håber at høre fra nogle af Jer eksperter selvom indlægget er gammelt!

  34. Martin Larsen skriver:

    Hej Mikkel,

    Kunne du ikke komme med en opfølgning på denne artikel. Den er jo ved at have nogen år på bagen 🙂

    Forholder det sig stadig som beskrevet i artiklen, eller er den ny ting vi alle skal tage højde for.

    Og ikke mindst tak for en god blog.

    Vh. Martin

  35. Er nysgerrig for om dette stadig gælder i 2014 🙂

  36. Hej Mikkel
    rigtig fint skrevet, men jeg undre mig stadig over det “spam” kommentarer. Jeg synes det virker lidt forvirrende. Er det fordi det skal være relevante blogs til egne hjemmesider, eller skal kommentarene se naturlige ud? 🙂

    Mvh tim

  37. Egentlig sjovt at man stadig kan lære noget af en blog som er så gammel som her. Helt tilbage fra 2007 og til 2014. I min cykelbutik har jeg med stor interesse fulgt med på mange sider for at få min side synlig. Og det hjælper. Informationerne er jo på mange måder stadig relevante. Faktisk ret genialt når nyhedsværdien stadig er i top efter så mange år.

Trackbacks

  1. […] Læs SEO-sjæfen Mikkel deMib Svendsens fantastiske guide til link-building. Læs og lær. Og implementér så. […]

  2. […] Læs SEO-sjæfen Mikkel deMib Svendsens fantastiske guide til link-building. Læs og lær. Og implementér så. […]

  3. […] Artiklen er en guide til linkbulding (link til artiklen). Linkbuilding er en af de vigtigste faktorer til en god rank i søgemaskinerne, som jeg også skrev lidt om igår, i dette indlæg. […]

Skriv kommentar

*