Konkurrent hitliste på SEO Supporten

Allerede nu (ellere rettere sagt indenfor de næste par dage) – blot et par uger efter lanceringen af SEO Supporten, er vi klar med den første større opdatering i form af en helt ny rapport: Konkurrent Hitlisten!

Jeg omtalte første gang Konkurrent Hitlisten i mit Nyhedsbrev (Nr 39) der blev sendt ud i går, men jeg synes også at I – læsere af deMib.dk, skulle have muligheden for at se den lidt før alle andre. OK, jeg indrømmer – jeg er hamrende stolt af denne hitliste, som jeg virkelig synes fed. Og jeg vil da også gerne indrømme, at jeg tror og håber på, at den vil overbevise endnu flere om værdien af at abonnere på SEO Supporten … Nå, men lad mig forklare lidt …

Med Konkurrent Hitlisten kan du se hvilke websites, der har den største gennemslagskræft i søgemaskinerne på de keywords du har udvalgt på din egen SEO Support konto – de keywords, som du i forvejen har valgt at overvåge.

Som SEO-konsulent er en af de (lidt kedelige) opgaver, som jeg næsten altid starter med, når jeg skal optimere et nyt website for en kunde, at identificere deres faktiske konkurrenter i søgemaskinerne. Hvis det skal gøres ordenligt tager det en frygtelig masse tid. Og jeg er lidt doven, så jeg indrømmer, at det har været stærkt medvirkende til udviklingen af denne fuld-automatiserede rapport.

Jeg starter næsten altid med at spørge kunden, om de har en ide om, hvem der er deres konkurrenter. Som regel sender de så en liste med 10-20 af de virksomheder, de opfatter som de vigtigste konkurrenter.

Men når jeg så begynder at kigge nærmere i søgemaskinerne, og foretager test-søgninger (i hånden, indtil nu) på de keywords som min kunde burde (og ønsker at) ranke på, så viser det sig næsten altid, at halvdelen af de virksomheder kunden angav som konkurrenter slet ikke ranker på kundens vigtigste keywords, og derfor i praksis slet ikke er konkurrenter i søgemaskinerne. Til gengæld finder jeg så typisk en pæn håndfuld andre websites, som kunden slet ikke er opmærksom på, og som faktisk ranker på kundens keywords.

Mange gange kigger kunderne lidt underligt på mig når jeg returnerer listen. De konkurrenter jeg har udvalgt siger kunden ofte, at de ikke betragter som “rigtige” konkurrenter.

Det kan være fordi min kunde er en meget stor virksomhed i sin branche, og nogle af de konkurrenter jeg har fundet er meget små. Det kan også være fordi produkterne der udbydes er lidt forskellige.

Men uanset hvad – hvis nogle andre websites ranker over dig på “dine” keywords, så ER disse websites konkurrenter. Like it or not! Når de ranker på dine keywords, er der også en risiko for, at nogle af dem der søger på disse keywords klikker på konkurenternes sites, og køber af dem frem for af dig. Ergo er de konkurrenter – uanset hvad du så ellers måtte mene om dem.

For et stykke tid siden holdt jeg et foredrag for mange af de største danske banker. En dame fra en større bank på foreste række protesterede lidt over mine konklusioner og et eksempel på en søgning på “billige banklån” der viste, at stort set ingen af de store banker lå i toppen. “Jamen vi er slet ikke i markedet for billige banklån…”, sagde hun! Jo det er i, sagde jeg! For se på de websites der ligger i toppen på denne og tilsvarende søgninger på billige lån – det er stort set långivere i den dyreste ende af forbrugslånsskalaen! De store banker ER faktisk “billige lån” i forhold til de fleste af dem der ligger i toppen. Men da de store banker slet ikke er synlige på disse keywords, ender en stor del af den forretning altså hos disse konkurrenter.

Pointen er, at de websites der ranker højere end dig på et repræsentativt udvalg af dine keywords ER dine konkurrenter – i hvert fald i søgemaskinerne.

Nedenfor kan du se et eksempel på Konkurrent Hitlisten for websitet Countryworld.dk, der er et af Danmarks førende websites om countrymusik og alt det der hører til.

blog-hitliste-1.gif
Konkurrent Hitlisten opdateres automatisk 1 gang om måneden, så du kan følge udviklingen i dit marked.

Konkurrent Hitlisten er opbygget, som du kender det fra mange traditionelle musik-hitlister. Denne liste er så bare sorteret efter den samlede Ranking Score, fremfor salgstal, som med en musikhitliste.

Ranking Score er en unik beregning som SEO Supporten foretager for at du kan få et samlet overblik over hvor godt du og dine konkurrenter ranker på den samlede mængde af keywords du overvåger i alle søgemaskiner. Ranking Score angives som en enkelt tal på en skala fra 0-100 – det kræver at et website ligger nummer 1 på alle dine keywords i alle søgemaskiner for at få 100. Så det er sjældent at der er nogle – hverken dig, eller dine konkurrenter, der scorer 100 point i Ranking Scoren.

I Konkurrent Hitlisten tager vi alle de unikke domæner, der ranker (i top 30) på et eller flere af dine keywords i en eller flere af de 3 store søgemaskiner vi indhenter data fra. Med 10 keywords, top 30 og 3 søgemaskiner kan det teoretisk set blive til 900 unikke sites, men i praksis er det naturligvis langt mindre. Det faktiske antal afhænger helt af de valgte keywords – dine keywords.

De websites der er faldet mest i ranking siden sidste måling markeres med en ”LOOSER” mærkat, mens dem der gået mest frem markeres med en ”GAINER” mærkat. Og nye websites – nye konkurrenter, der dukker op markeres med et ”NY” mærkat. Du kan naturligvis også vælge at filtrere listen efter kun en af disse grupper.

Det giver et fantastisk overblik over dit marked i søgemaskinerne!

Du kan direkte på Konkurrent Hitlisten se, om de konkurrenter der vises allerede er tilføjet din konto på SEO Supporten eller ej, og hvis de ikke er det, kan du med et enkelt klik tilføje dem, så de fremover vil indgå i de mere detaljerede konkurrentanalyser i de forskelle andre rapporter i SEO Supporten.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Det må jeg sige Mikkel. Det lyder til at være et virkelig godt stykke værktøj du har fået lavet der. Ingen tvivl om at analyse af konkurrenterne er både tidskrævende (og ofte ganske kedeligt), så det lille værktøj kan alene være prisen værd.

  2. rigtigt fedt tool, det glæder jeg mig til at prøve af.

  3. Nu spørger jeg måske meget dumt 🙂 Men den liste du omtaler hvor finder man den henne i jeres system, jeg må have stirret mig blind eller misforstået noget 🙂

  4. Som nævnt i mit indlæg ville der lige gå et par dage inden rapporten kom på 🙂
    Det var planen at alle kunder fik den på i dag, men det er mulgit det først bliver helt klar i morgen. Så det er tæt på

    Så nej, det er ikke dig der er blevet blind 🙂

  5. Ahh okay 🙂 Så vil jeg sætte mig ned og vente med spænding.

    Ellers tak for et rigtig godt produkt, men som nævnt på f.eks. amino og andre steder, så kunne en opdatering hver 14 dag være meget rart fremfor kun en gang om måneden.

    Det jeg næsten er mest begejstret for jeres brevkasse, i er hurtige og dygtige til at svare på spørgsmål, endda meget konkrete spørgsmål hvor i går ind på websitet og kigger.

  6. Tak! 🙂

    Og ja, en hurtigere opdatering står også højt på vores ønskeliste. Så det kommer

  7. Så er Konkurrent Hitlisten live for alle abonnenter af SEO SUpporten! Log ind og se hvem der rykker i dit marked nu! 🙂

    Rapporten finder du under hovedmenuen RAPPORTER” med linket “Konkurrent hitliste”.

    Det ser fandme fedt ud!

Speak Your Mind

*