Er Google en søgemaskine?

Google blev oprindeligt kendt og elsket for at lave en meget bedre søgemaskine end det der ellers var tilgængeligt på markedet før. Da de for alvor kom frem var vi mange der beundrede deres rene interface og deres gode søgeresultater. Siden da er det gået ned ad bakke! Gogle er ved at lave nøjagtig samme fejl som LEGO gjorde. Men i modsætning til LEGO har Google ikke indrømmet deres fejl. Tværtimod. De fortsætter ud af samme spor, senest med deres opkøb af online tekstbehandlingssystemet Writely.com

Forelden dag hørte jeg et spændende interview med en af top-lederne fra LEGO (såvidt jeg husker direktøren), som åbenhjertigt fortalte om de alvorlige strategiske fejl de lavede, da de, præcis som Google, forsøgte at (mis-) bruge deres gode varemærke til at sælge andre ting. Såkald brand-extension.

LEGO oplevede, som mange andre i den branche, at det var blevet sværere at sælge legetøj. Derfor forsøgte de med deres gode navne og rygte i bagagen, at tiltrække nye kunder i butikken med helt nye produkter: Teknologisk legetøj, børnetøj og alt muligt andet. Og de fejlede. Stort!

I radioudsendelsen fortalte LEGO chefen, at de efterfølgende fandt frem til kærnen i deres forfejlede strategi: De forsøgte at tiltrække folk, som slet ikke kunne lide LEGO alt imens de helt glemte at servicere dem der elskede dem for det de var. Det viste sig nemlig, at de fleste af de børn der ikke gad, at have med LEGO at gøre faktisk godt kendte LEGO – det var netop derfor de havde fravalgt dem. Dem der elskede LEGO derimod, elskede dem for deres traditionelle legetøj. Så LEGA fejl var, at de fokuserede på dem der bevist havde fravalgt dem på bekostning af dem der elskede dem. Dumt! Heldigvis har LEGO erkendt deres fejl og arbejde nu med bedre strategier.

Det kunne Google godt lære noget af. Hvad skal vi med en interaktiv kort-funktion der dækker Mars og Månen? Hvad skal vi med et online skriveværktøj – og hvis vi skal have det, hvorfor tror Google så at vi vil have det fra dem? Hvad skal vi bruge alle de andre halvfærdige BETA-produkter de spytter ud til? Husker du Orkut? De seneste tal viser at 87% af brugerne kommer fra Brazilien og at mange af dem benytter tjenesten til handel med børneporno, stoffer og andre ulovligheder. Vi elsker Google fordi de er en god søgemaskine – ikke på grund af alt muligt andet.

Desværre er Google bare ikke en nær så god søgemaskine i dag, som de var for nogle år siden – set relativt i forhold til de andre spillere på markedet. Google er ikke blevet bedre – det er konkurrenterne. Google er måske ikke ligefrem blevet dårligere, men de har helt åbenlyst satset langt mere på opkøb og produktiudvikling der ligger helt udenfor deres virke som søgemaskine. På bekostning af søgemaskinen.

Hvis Google satsede alle kræfter på at fastholde deres position, som verdens bedste søgemaskine tror jeg faktisk godt de kunne. Men med den nuværende flakkende strategi (eller mangel på samme …) gør de det alt for let for Yahoo og MSN at overtage den rolle.

Google forsøger på samme måde som LEGO gjorde, at tiltrække folk der HAR fravalgt Google, frem for at give os der faktisk elsker dem det vi elsker dem for – nemlig en rigtig god søgemaskine. Det synes jeg er ærgeligt.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading ... Loading ...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Jeg har altid haft store respekt for Kirk-familien og deres evne til at drive en sund virksomhed. I de år hvor LEGO gik væk fra deres kerneprodukt, for at afprøve nye markeder, var det en periode hvor Kjeld Kirk Kristiansen havde meget lidt med den daglige ledelse at gøre, som jeg har hørt det.

    Jeg har tidligere arbejdet i LEGO’s IT-afdeling og her kunne man virkelig fornemme LEGO-ånden, hvor alle følte sig som een stor familie med eet formål – at lave kvalitetslegetøj.

    Efter hvad jeg har fået fortalt, er denne ånd de senere år gået fløjten, men er vist på vej tilbage igen.

    Vender vi øjnene mod Google, så kan jeg virkelig ikke se hvad de skal bruge et online-tekstbehandling til, bortset fra at lægge det ind i GMail. Google er ved at gentage de fejl som de andre søgemaskiner gjorde for år tilbage – at tro at brugerne vil have alle mulige andre ting, end netop en god og hurtig søgemaskine uden alt muligt udenomsgejl.

Trackbacks

Skriv kommentar

*