Du må ikke “google” – ifølge Google!

Google er blev trætte af, at deres varemærke er i gang med at blive udvandet af den omsiggribende brug i sætninger som “jeg googlede lige ham fyren …”. To førende engelske ordbøger har indenfor kort tid tilføjet “google” som udsagnsord og det er Google bestemt ikke glade for. Senest har Google sendt skrivelser ud fra deres juridiske afdeling til udvalgte større medier og bedt dem om at afholde sig fra at bruge “google” som udsagnsord, når der ikke specifikt tales om Google – men f.eks. som et mere generelt udtryk for søgning.

Det er sørgeligt at se, hvordan en virksomhed der egentligt startede med at være mere fornuftig, medmenneskelig, human, venlig, ærlig osv end de fleste andre virksomheder er endt med, at være ligeså firkantede, forstokkede og konservative som de fleste andre store virksomheder. Sørgeligt!

Nå, men jeg må videre – jeg skal lige google lidt … på Yahoo 🙂

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 – både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Ja, det er mærkeligt at de tager det sådan på vej, de skulle hellere være beæret over at folk bruger ordet google i den forbindelse.. udsagnsord eller ej.

  2. Jeg kan godt se problemet fra Googles side, men jeg synes også det er dumt af dem, at fare så hårdt frem som de gør.

    Problemet er, at jo mere almindeligt brugt ordet “Google” bliver, særligt som udsagnsord, jo sværre kan det blive for Google, at håndhæve deres varemærke i andre sammenhæng. Det er et tveægget sværd – det er fedt med den megen brug af deres navn, det øger varemærkeværdien og kendskabsgraden, men bliver det for almindeligt, så udvandes det helt.

    Det er sket for både Kleenex, Xerox (mest i USA) og (Sony) Walkman som alle i dag bruges som generelle betegnelser for de konkrete produkttyper. Xerox har iøvrigt tidligere sendt tilsvarende klage-breve ud til pressen, som dem Google nu har sendt afsted …

  3. Jo, der er da et brand der skal beskyttes. Man kan selvfølgelig argumentere for at Google allerede var et ord (modsat kleenex, xerox, walkman mfl) – godt nok uhyresjældent benyttet – men ikke desto mindre.

    Personligt mener jeg at det er en dum handling af flere årsager. For det første er det allerede ude af deres hænder. Hvordan tilbagekalder man et ord der er gået fra egenavn til udsagnsord? Det er jo ikke som batterier der springer i luften, og som kan byttes. Vist kun i diverse gøglerstater (ingen nævnt ingen glemt) hvor man kan gøre den slags, da straffen er en mistet hånd eller lignende.

    Sekundært er de sq da en acomplishment uden sammenligning at et produkt flyder ind i dagligt sprog – til trods for faren ved udvanding af brandet.
    Kunne forstå hvis yahoo anoncerede med bedre ‘googling’ på deres søgemaskine ifht Google.com, men Google må bare acceptere at de har lavet et produkt med så stor gennemslagskraft at de er blevet et udsagnsord.

    Hvem ved – måske yahoo’er vi allesammen om nogle år? 😀

  4. Ja, Google – eller rettere sagt “googol”. i 2004 anlagde Edward Kasner’s familie faktisk sag an mod Google for urretmæssigt at have taget ordet, som Edward Kasner opfandt (og som er et udtryk for et et meget stort tal – 1 med 100 nuller bagefter) og gjort til deres eget brand. Sagen er såvidt jeg ved fortsat uafklaret.

  5. LawMan skriver:

    Det er helt klart berettiget. Det ligger utrolig mange penge i et varemærke som google. Hvis man lod det udvande ville det ikke kunne opnå beskyttelse til sidst og andre søgemaskiner kunne f.eks. skrive: Google dit spørgsmål her. Selvom det f.eks. var Yahoo..

Skriv kommentar

*