Keyword Tracking fra Google fjernes nu også på AdWords!

Google AdWords Der florerer lige nu vedholdende rygter om, at Google meget snart vil fjerne keyword referrer fra Google AdWords på samme måde, som de allerede gør det med de (fleste af de) organiske søgninger. Det vil betyde, at du ikke længere kan se helt præcist, hvilke søgninger de brugere der klikker på dine annoncer har foretaget.

Google har endnu ikke bekræftet, at denne ændring vil blive implementeret, men rygterne stammer fra flere kilder, jeg normalt vil betragte som meget troværdige. Så mit gæt er, at det meget vel kan være sandt. Men hvilke konsekvenser har det så …?

I første omgang vil fjernelsen af muligheden for at se, hvilke præcise søgninger dem der klikker på dine annoncer foretager ikke betyde noget. Dine kampagner og annoncer vil køre videre som hidtil.

Det som du i første omgang vil ligge mærke til er, at du kun vil kunne se, hvilke annoncer og opsatte keywords, dine annoncekliks har matchet på. Hvis du f.eks. har sat en annonce op til “rejser til Sverige”, så vil du også blive vist, når nogle søger på “gratis rejser til Sverige”, men da du sikkert ikke forærer rejser væk er denne søgning uden værdi for dig.

Indtil nu har du kunne identificere den slags ting, ved at se hvilke præcise søgninger de besøgende fra AdWords laver og så tilføje de ubrugelige keywords til den negative keyword liste. Så slipper du for risikoen for, at komme til at betale for kliks fra brugere du alligevel ikke kan sælge til. Fremover bliver det ikke muligt, hvis rygterne taler sandt. Så må du gætte dig til negative keywords.

Du vil på samme måde heller ikke kunne bruge din keyword data som inspiration til udvidelse af din keyword liste – med mere specifikke keywords. For den data er der jo ikke mere.

Nogle af de tools der findes på markedet, til management og optimering af AdWords kampagner kan også godt komme til at lide under de her ændringer. Men ikke alle. De systemer der baserer sig på Keyword ID’er vil ikke blive berørt. De systemer der, helt eller delvist, baserer sig på keyword data fra http referrer feltet vil enten skulle mlave deres system helt om – eller må lukke.

Så hvis du i dag bruger et AdWords management- eller optimerings-system, så bør du tjekke med din leverandør, hvordan de forholder sig til de mulige udfordringer. Det er jo meget rart for dig at vide, om du i panik skal ud og finde noget andet, der kan overtage (en måske stor) kampagne.

Helt nøjagtigt hvad der kommer til at ske, og om der overhovedet kommer til at ske noget kan kun tiden vise. Jeg synes dog det var på sin plads, at advare dig allerede nu, så du kan forberede dig på, at det nok kommer til at ske – og så du lider mindst mulig skade.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 – både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Fedt du er hurtigt ude med et blogpost. Skulle det ske at Google lukker ned for muligheden for at dykke ned i søgeordsudtrykkende i Adwords, så har vi jo heldigvis en lang række andre gode metoder og teknikker til at optimere søgeordspuljer udfra. Men helt sikkert, så giver denne mulige ændring hos Google os konsulenter og marketingmedarbejdere anledning til at være endnu mere kreative i vores måde at optimere søgeordspuljer på – En god udfordring. Jeg hilser Googles idéer velkommen:-)

  2. Amjad Halim skriver:

    Det er vel en meget god idé at hente/eksportere sine AdWords keyword details, mens det stadig er muligt.

    • Jeg tror ikke historikken vil forsvinde. Det ville jeg ikke være bange for. Det er jo hellere ikke sket med den organiske data. Den er bare ganske langsomt blevet tyndet ud i takt med, at flere brugere ryger over på secure search.

  3. Amjad Halim skriver:

    Men hvorfor tage chancen, når det kun tager 2 minutter 🙂

    • Hej Mikkel
      God blogpost og tak for advarslen – de her kilder nævner de noget om bevæggrunden for ændringen?

      Umiddelbart “forværrer” det jo AdWords produktet både med annoncørens øjne men også Google’s – lige pludselig er der mange søgninger hvor annoncører dukker op uden at have direkte relevans ift. søgningen. Ud fra dækningsgrad er det en måske en fordel for Google, men med Google’s fokus på CTR og kvalitetstresultat giver det jo bagslag.

      • Ja, i første omgang tror jeg også det vil være forbundet med en del besværligheder og måske forringet annoncekvalitet.

        Jeg tror dog forklaringerne på denne ændring – og dermed en harmonisering af resultaterne med de organiske, skal findes i nogle politiske spil mellem bl.a. USA og Europa. Men det er naturligvis spekulationer, som jeg dog absolut ikke er ene om 🙂

  4. Tak for dit indlæg, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er fordi, at Google er i færd med at skabe en ny indtægtskilde – at du som annoncør fremover skal betale for at få adgang til keywords?

    Det vil nok favorisere de større bureauer mm
    Mvh
    Henrik

Skriv kommentar

*