Google Analytics koster dyrt!

Som David Naylor skriver: “No such thing as a free lunch” – eller på dansk: “Man får hvad man betaler for”. Google Analytics er lanceret som et gratis værktøj til webanalyse, men spørgsmålet er så hvad det reelt set koster …

Jeg har tidligere skrevet om de mange problemer der forbundet med at lade Google håndtere dine webanalyse-behov, i almindelighed. Både jeg, og samtlige professionelle marketing folk i verden jeg har snakket med, er i alle tilfælde enige om, at vi ikke føler os trygge ved at overgive Google al den data de får via Google Analytics programmet.

Det som nu begynder at vise sig er, imidlertid, at der kan være flere langt mere kontante ulæmper ved at bruge Google Analytics end først antaget. David naylor kan således berette om hvordan en kunde pludselig opdagede at hans website kørte forbandet langsomt – det viste sig at være på grund af netop Google Analytics!

En anden sag der kom op forleden dag var på Threadwatch.org, hvor der med overskriften: “Google Analytics Has Cost Me £500 Today” blev berettet om et website, hvor der på samme måde som I David Naylors eksempel var et website som led så alvorligt under Google Analytics langsomme svartider, at de faktisk tabte $500 om dagen. Set i lyset af, at tilsvarende (og ofte bedre) webanalyse pakker kan fås for $50 om måneden er det jo helt ude i hampen at skulle tabe $500 om dagen ved at bruge et gratis produkt som Google Analytics. jeg vil gå så langt som at sige, det er direkte amatøragtigt!

Så konklusione er enkel: Hold dig væk fra Google Analytics, hvis du driver en kommerciel online virksomhed – et site hvor du gerne skulle tjene penge.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 – både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Hvilke kommercielle alternativer er der til Google Analytics? Jeg har tidligere set på ClickTracks, som jeg syntes meget godt om. Så er der danske StatLynx. Hvilke andre kan du anbefale, Mikkel?

  2. IndexTools er det jeg normalt anbefaler – det er virkelig godt og så synes jeg priserne er meget rimelige.

  3. Vil kigge nærmere på det. Tak for det.

  4. Jeg synes nu ikke at @899 pr. måned er særlig billigt. Jeg har ikke kunnet konstatere at Google Analytics har sinket mit website, så mon ikke anekdoterne blot har været udtryk for lidt startbesvær for GA?

  5. Du kan slet ikke sammenligne IndexTools Enterprise med Google Analytics – det er æbler og bananer 🙂

    Iøvrigt synes jeg, som jeg tidligere har skrevet om, at der er mange gode grunde til ikke at bruge Google Analytics. Nogle vil kalde det paranoidt, men jeg kalder det realistisk risikovurdering.

    Jeg har flere gange tidligere i min tid i denne branche advaret “paranoidt” om “gode tilbud” fra Google, hvor det senere har vist sig at jeg have ret – f.eks. var jeg også kritisk overfor Noarchive, da det kom frem, og på trods af lovninger om det modsatte slette Google alle Noarchive-sider i indekset kort tid efter.

    Webanalytics synes jeg er for vigtigt et område at overlade til en gratis service med den øget risiko på en række områder det giver: Stabilitet, fortsat tilgængelighed (i princippet kunne de lukke den service ned fra dag til dag, og så er al din data væk – eller begynde at tage et helt urimeligt beløb for det. Google ville, hvs de gjorde det, langt fra være den første søgemaskine der lavede fatale strategiske fejl.), risiko for datamisbrug (Googles adgang til DIN data).

    Om nogle af disse, eller andre, problemer i praksis vil give noget mærktbart udslag er naturligvis lang fra sikkert, men der kan ikke være tvivl om at risikoprofilen er forringet – sandsynligheden for at det kunne ske er større, end hvis man vælger en service som f.eks IndexTools (eller andre kommercielle produkter hvor man får det man betaler for).

    Prøv at se licensbetingelserne igennem for henholdsvis IndexTools og Google Analytics – hvad kan du bedst leve med? 🙂

  6. Jeg synes nu du “skræmmer” folk lidt her. Jeg er enig med dig i at Google Analytics kan koster dyrt hvis man ikke giver det tid og få det sat rigtigt op, men man kan kommer MEGET langt. Filter opsætningen i Google Anlytics er hvor man virkelig skal give den “gas” og det er tit her folk undlader er gøre noget som helst.

  7. Lars, for det første skal du nok lige se på datoen for indlæget – det er 2 år gammelt! 🙂

    De tekniske problemer med dårlige svartider på Google Analytics er ovre, men der er fortsat mange af de samme andre problemer.

    Google Analytics er IKKE gratis – du betaler bare på en anden måde end med kontanter. En mindre gennemsigtig måde. Og det er lige præcis det der er pointen med et indlæg som dette – og mange andre her på deMib.dk: At gøre folk opmærksomme på alle de ting, de ikke ellers får øje på eller tænker over.

Skriv kommentar

*