Tæller Facebook links, like og shares i Google?

Spørgsmålet om hvorvidt links i Facebook tæller i forhold til Google, og andre søgemaskiner, har været oppe at vende mange gange. I den forbindelse er det også relevant, om likes og shares tæller med og hvor meget. Senest havde vi i “meet the experts” -panelet på SMX London spørgsmålet oppe at vende igen.

I dette indlæg vil jeg forsøge, at give nogle svar på disse spørgsmål, som du forhåbenligt kan bruge …

Search og social hænger sammen

Lad mig starte med at sige, at der ikke er nogen som helst tvivl om, at både Google og alle andre søgemaskiner i dag meget gerne vil inddrage de sociale signaler de kan få fat på i deres vurdering af, hvilke websites der er mest relevante.

Når det så er sagt, så er der stadig mange begrænsinger i, hvilke data Google faktisk kan få fat på. Det er nok en af grundende til, at de har været så ivrige efter, at få etableret deres eget sociale netværk – Google+. For så har de jo adgang til alle de detaljerede data derfra. Nu mangler de så “bare”, at få aktiveret de mange brugere, som har fået proppet Google+ ned i halsen, men det er en helt anden historie 🙂

Der har været lavet flere undersøgelser af den såkaldte “statistiske korrelation” mellem Facebook links, likes og shares og så gode rankings i bl.a. Google. Og de fleste af disse undersøgelser har igennem de sidste par år meget entydigt vist, at der er en meget høj korrelation. Det vil sige, at de sites, der omtales meget på Facebook også ofte er dem der ranker godt i Google.

Men nu er årsag og virkning jo så bare ikke altid så ligetil, som det ellers kunne se ud ved første øjekast. Og det ved statistikere også godt.

Forklaringen på, at Google ranker de samme sider højt, som også får meget omtale på Facebook kunne jo være, at Google simpelthen bare har fundet de bedste sider via deres mange andre metoder – de sider, som folk så naturligvis også deler mest på Facebook.

Bare fordi man kan påvise en sammenhæng mellem to datasæt beviser det ikke, at den ene faktor er årsagen til den anden!

Google og Facebook er ikke de bedste venner

Som du sikkert ved er Google og Facebook ikke ligerefrem de bedste venner. Faktisk betragter Google i dag Facebook som en større konkurrent, og udfordring for deres forretning, end de andre søgemaskiner. Så de driller hinanden løbende.

Matt Cutts fra Google har offentligt udtalt, at de ikke rigtig har adgang til den detaljerede data fra Facebook – og i øvrigt heller ikke Twitter, efter deres gamle aftale løb ud, og de har ikke fundet en effektiv måde at indsamle den data på via andre kanaler. Dette understregede head of search Amit Singhai, fra Google, også på SMX London.

Men en “smule” data har de trods alt indsamlet fra Facebook. Hvis du laver en site:facebook søgning på Google kommer der ca. 5½ milliard sider frem!

De fleste links på Facebook.com er dog NOFOLLOW links – som du f.eks. kan se det på min profilside for www.elbilbloggen.dk Linket til elbilbloggen ser således ud:

http://www.ElbilBloggen.dk" target="_blank" rel="nofollow nofollow" onmousedown="UntrustedLink.bootstrap($(this), "dAQHf5p0u", event, bagof(null));">www.ElbilBloggen.dk

I teorien burde Google ikke tillægge et sådan link nogen værdi. Men spørgsmålet er så, om de ikke gør det alligevel. Jeg er i hvert fald af den overbevisning, at Google også ser på og ligger en vis vægt på NOFOLLOW links. Med så mange fejlplacerede NOFOLLOW links, som der faktisk er i dag, giver det ikke mening helt at se bort fra dem i alle situationer.

Hvad er vigtigst: Links, likes eller shares?

For at dine aktivieteter på Facebook skal kune give en værdi i forhold til rankingen af dine websider skal der naturligvis være et link. Så det er gurndlaget for værdien. Det samme gælder for Twitter og alle andre sociale netværk.

Den statusbesked hvor du har et link i kan så forstærkes ved at folk “liker” den eller “deler” (share) den. Og her deler vandene sig lidt. Nogle af mine kollegaer i branchen sværger til, at likes har den største indflydelse. Denne bygger i høj grad på deres korrelations-analyser. Men jeg er ikke helt enig.

Jeg mener at shares har den største værdi – af flere grunde. For det første er en share en mere forpligtende måde at udtrykke, at man kan lide det du skriver. Likes er mere uforpligtende. Med en share deler man det jo med hele sit eget netværk. Og det er så grunden til mit andet argument. Når man deler en statusbesked til sit eget netværk spredes den jo til mange flere (som så i øvrigt kan like den).

Det er ikke så let at bevise denne form for teorier endnu. Og måske er det heller ikke helt sådan i dag. Men jeg er ret sikker på, at det er den vej vinden blæser.

På konferencer, som den nyligt overståede SMX London, er der da også ret bred enighed om, at målet med dine statusbeskeder bør være både at skabe likes og shares og at det er vigtigt at få shares hos de mest indflydelsesrige mennesker i din branche. Tænk på det, når du skriver de beskeder du gerne vil have spredt så meget som muligt. Udformingen og vinklingen kan have afgørende betydning for effekten (uden i øvrigt at komme nærmere ind på de mange detaljer i det i dette indlæg).

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Google er grønne i hovederne af misundelse over alle de gode data Facebook og Twitter ligger inde med, og selvfølgelig indexerer de siderne og forsøger at trække information ud af dem. Problemet som jeg ser det er, at Google ikke kan verificere ægtheden af data. Man kan købe sig til likes og followers, og Google har ikke mulighed for at se om det er rigtige sociale mennesker der står bag, eller om det er købte ‘ydelser’.

    Hvis Google skruer op får værdien af sociale links, vil de åbne op for en ladeport så stor, at det vil få uoverskuelige konsekvenser.

    Med G har de selv en mulighed for at verificere om det er ægte personer eller ej der G ‘er en side. Spørgsmålet er bare, om G har nok data til at give mening på nuværende tidspunkt.

    I forhold til nofollow så er det jo interessant at G giver dofollow links. Google må altså anse links fra sociale sites som værende troværdige. Det er da værd at tænke over….

  2. Hov, mekanikken spiste mine plusser. Der hvor der står G skulle der stå Gplus.

  3. Jeg leger lidt med at få mange “Likes” og “Delinger” på statusopdateringer der indeholder et link til min hjemmeside.

    Et eksempel er denne status, der fik over 1000 delinger og flere tusinde likes: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150948206651221&set=a.10150806564376221.472518.265499761220&type=1&theater

  4. Martin Hjort skriver

    Tror du har helt ret mht. om Google, ihf. på sigt, vil betragte shares som vigtige end likes. Selv for en nybegynder indenfor SEO som mig, giver det bare mening at det der kræver mest indsats også må betragtes som mest værdifuldt.

    Også ud fra den betragtning, at ratio mellem likes og shares er så klart i fordel for likes, så værdien for hver like må være tilsvarende mindre. Ud fra gennemgang er min egen strøm på Facebook f.eks., er det ihf. MEGET sjældent jeg ligefrem deler noget, til gengæld liker jeg rimeligt ofte noget fordi det kræver meget mindre indsats.

  5. “Jeg er i hvert fald af den overbevisning, at Google også ser på og ligger en vis vægt på NOFOLLOW links.”

    Jeg har lavet en del test på det som jeg kalder “mentions” sider som nævner en hjemmeside uden at lave det til et aktivt link og jeg kan nemt få indekseret sider som kun har “mentions” og er ret overbevist om at Google behandler nofollow links på samme måde.

    En mention giver værdi til nogle andre (måske sociale) algoritmer.

  6. Fin læsning 🙂 Men det må vel give mere hos Google, hvis man kan få omtalen på GooglePlus i stedet for på Facebook. Det kan være at man er nødt til at dele sine GooglePlus statusopdateringer på Facebook 😀

  7. Der er ingen tvivl om at Google vægter nofollow links i en eller anden udstrækning fra de store sociale netværk.

    Her vil der være reelle personer bag i de fleste tilfælde, så antallet af personer der giver positiv tilbagemelding i den ene eller anden form er en indikator for det pågældende website.

  8. Spændende emne du ta’r op her. Og yderst relevant med hele den stigende fokus der er på de sociale medier. Jeg vil give dig helt ret i, at det forekommer mest naturligt at det er delingen af information, som må bringe den største værdi.

    dbh
    Kenneth

  9. Goder teorier du kommer med 🙂 Det kan være at man skal begynde at bekymre sig noget mere om de sociale medier!

  10. Hej Mikkel
    Synes også at dine argumenter lyder helt fornuftige.

    Det skulle da være mærkeligt hvis ikke Google tillagde links på Facebook og andre sociale medier nogen værdi overhovedet. Især når de jo gerne vil kunne bruge sociale medier mere til at styre deres randings med

    Desuden må en share da også være mere værd. For det er da sjældent man vil dele noget man ikke bryder sig om. Så en share burde jo nærmest tælle dobbelt. Også selvom man ser bort fra de afledte effekter med at der er andre der får muligheden for at like mm.

  11. @Riskjær: Ja, nu er et nofollow link jo trods alt et link, som peger søgemaskinerne i en bestemt retning – selvom man fortæller dem, at de ikke skal tillægge destinationssiden yderligere værdi – og derfor giver det jo også meget god mening, at nofollow links hjælper på hurtigere INDEKSERING.
    Men interessant at du mener, at mentions kan det samme.

    Men hvad er egentlig status på nofollow links? Hjælper de også til bedre RANGERING?
    Jeg har aldrig selv i de tests jeg har lavet, kunne påvise at nofollow hjælper på rangering (selvom de giver mening, at de i mange tilfælde burde!).

  12. Det er svært med 100% sikkerhed at dokumentere, at nofollow links giver værdi, men jeg ved at mange af mine dygtige kollegaer rundt omkring i verden deler min opfattelse af, at de gør det.

    Dertil kommer så, at det ville være helt unaturligt slet ikke at have nogle nofollow libks til et website og da Google i stigende grad forsøger at identificere unaturlige linkgrafer, så vil det alene af den grund gavne også at have nogle nofolow links til et website

  13. Jeg tror personligt at Facebook på samme måde, som nofollow links, giver Google en rigtig god indikation af interessen for landingssiden eller domænet og dette påvirker selvfølgelig ranking. Især når man tager højde for Googles nyligt indsatte trend opdatering med in mente.

    Facebook har også fået langt større styrke inden for den seneste måned og højere placering, hvor google til gengæld har mistet noget styrke.

  14. Tak for et interessant indlæg.

    Jeg er meget enig i din betragtning angående shares vs. likes på FB. Mange liker efterhånden pr. automatik, det er trods alt ikke tilfældet med shares. Så, om ikke andet, burde shares vægte højere end likes.

    Hvad nofollow angår, så påstår Matt Cutts (http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=96569) jo, at Google tager nofollow meget bogstaveligt og således ikke tillægger den slags links nogen værdi. Så er spørgsmålet bare om man tror på alt hvad Matt Cutts siger 😉

  15. Jonathan Lindahl skriver

    Interessant artikel.

    Er helt enig i din betragtning af, at Google tillægger nofollow links en værdi. Spørgsmålet er så bare hvor meget?

Skriv kommentar

*