eHandelsprisen 2007

Jeg har som tidligere nævnt være dommer på eHandelsprisen 2007 i det der heder “Internationaliseringsprisen”. I går eftermiddag og aften foregik så den egentlige prisoverrækkelse, med taler, middag og alt det der.

Som jeg også tidligere har nævnt er jeg faktisk ikke så vild med den type rykklapper-priser og åhh-vi-er-så-fede-arrangementer, men netop på grund af mit offentlige “brok” over bl.a. denne pris, er jeg så i de sidste par år blevet inviteret ind for at øge indflydelse. Og det har jeg så sagt ja til, for at se hvad jeg kan gøre.

Men, hvis jeg skal være ærlig, synes jeg ikke jeg har kunne gøre så meget ved de problemer som jeg fortsat synes der er ved den slags priser. F.eks. kunne et grimt website aldrig vinde i sådan en konkurrence. Eller virkelig revolutionerende visionære Internet-virksomheder. Der går hurtigt for meget estitik i den i stedet for rå business.

De snakkede f.eks. alle sammen om, at “det er sådan nogle som Skype vi skal give priserne – altså før de blev store”, hvortil jeg blev nødt til at slå i bordent og sige: “Hør lige her bonderøve (kom jeg vistnok til at sige), hvis jeg havde smidt Skype på bordet for 2-3 år siden med en påstand om at de nok ville blive solgt for nogle milliarder dollars om kort tid, ville I jo ALDRIG have stemt på dem. I ville grine over deres manglende evne til at tjene penge!”. Man skal ikke forsøge at bilde sig selv og omverdnen ind at man er virkelig visionær hvis man ikke er det 🙂

Jeg savnede også meget et mere klart grundlag for bedømmelsen af de nominerede virksomheder. Der var simpelt hen ikke en klar agenda for hvilke faktorer der skulle spille ind. Det førte da også til nogle voldsomme diskusioner i min gruppe, da jeg fremførte nogle issues som jeg finder vigtige, men som andre synes at “det kan vi da slet ikke bruge som grundlag …!”. Men det synes jeg, og jeg plejer jo nok at kunne få min vilje 🙂

Jeg synes heller ikke nomineringerne var særlig godt lagt op. Nogle var nominerede af FDIH, og andre var udvalgt ud fra dem der havde nomineret sig selv. Jeg kunne ikke helt gennemskue hvorfor de lige de sites vi sad med skulle være de mest relevante. Og jeg savnede alvorligt, at vi som dommere havde fået en sammenlignelig argumentation for hvert firma om hvorfor de var nomineret – uanset af hvem.

Det var også et meget inkonsistent materiale vi fik stillet til rådighed for vurderingen af de forskellige virksomheder. Nogle havde skrevet en masse, og andre intet. Nogle leverede regnskabstal, andre ikke – og de var alle helt forskellige. Der var ikke nogle faster rammer for metode og rapporteringsformater, og ingen krav til dokumentation af metodegrundlag. F.eks. oplyste nogle deres konverteringsrater – men ingen af dem, hvilken metodik der var anvendt ved målingen. Så således er målingen i praksis helt uanvendelig. Hvis jeg f.eks. siger: “10% af mine brugere konverterer til salg” hvad betyder det så? At 10% af dem der ankommer til sitet køber noget? At 10% af de unikke brugere køber noget før eller siden? Og måles unikke brugere pr. dag, pr. måned, eller for livstid? etc … Uden at kende noget som helst til grundlaget for en måling er den helt værdigløs i mine øjne.

Så alt i alt, har jeg det fortsat lidt underligt med disse priser. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er de “rigtige” (efter min mening) der nomineres, og jeg synes ikke altid det er de rigtige der vinder. Og jeg er bange for, at mange typer af Internet-virksomheder, uanset at de måske er de mest spændende, helt bliver overset.

 

Festen og talerne …

Selve festen var lidt i den tøre ende, efter min mening. Lidt for mange stille mennesker med grå jakkesæt og lidt for lidt kaos 🙂

FDIH’s indledte seancen om eftermiddagen med en god portion optimisme, baseret på den enorme stigning der har været i online Dankorttransaktioner og eButikker i Danmark. Sidste år blev der omsat, fortalte han, over 5 gange så meget som I de “store gamle” år 1998, 1999, og 2000 tilsammen! Det er en success der er til at få øje på!

Det fremstod derfor også som en lidt aparte kontrast til dette glædesbudskab da Jesper Kunde fra Kunde & Co kig på scenen med en “depressions-tale”, som mest af alt fokuserede at alt det der Internet-noget går alt for langsomt, og at topcheferne i de store koncerne ikke gider fokuserer på netop Nettet. De store gamle brands har også problemer med, at de brandværdier, som de traditionelt har tilført deres produkter gennem f.eks. detailledet, lækre butikker og den slags bare ikke virker når kunderne går online og direkte til kassen.

Under den efterfølgende spørgetid kunne jeg ikke lade være med at drille Jesper Kunde en smule ved at spørge: “And so what?” Hvad rager det mig, at der er nogle store gamle, gumbetunge og forældede virksomhedsledere der ikke fatter Internettet og gider prioritere det? Det er der andre der gør. Hvis ikke de gamle koncerner kan overleve denne verdensomspændende forandring så kan de for min skyld lægge sig om på ryggen og dø. Andre vil komme til og træde i deres sted. Der er ingen virksomheder i Danmark der er uundværlige i sig selv – alle og alt kan overtages af andre med tiden.

Trine-Maria (fra SocialSquare og Hovedpaabloggen.dk) prikkede også til Jesper Kunde ved at spørge ind til de mistede brandværdier som Jesper snakkede så meget om. “Er de gamle brandværdier ikke i høj grad bare varm luft?” spurge Trine-Maria. På Nettet tilføjes der også masser af brandværdier – værdier der ligger udenfor selve produktets rå kvaliteter. Men de værdier forstår Jesper Kunde øjensynligt ikke. Og det er nok her en stor del af problemet ligger.

De gamle store brands og folk som Jesper Kunde har brugt de sidste 40-50 år på at opbygge nogle gode og effektive værktøjskasser til brug for at styrke traditionelle brands. De fleste af disse værktøjer dur bare ikke online. Det kan jeg da godt se er sur røv, men igen – so what? Hvad rager det mig? Hvis ikke de kan tilpasse sig må de dø!

Der var masser af andre til i Jesper Kundes tale som synliggjorde at hans forståelse for mediet kan ligge på et meget lille sted. Fai nok, alle kan jo ikke vide alt. Jeg forstår bare ikke helt hvad han så lavede som taler ved eHandelsprisens fest.

Han snakkede også meget om, at det der Internet-noget aldrig ville slå rigtig an, og skabe rigtig store virksomheder, hvis de ikke fik koblet de gamle bagvedliggende strukturer på – binder off-line og traditionel branding sammen med online-delen.

Sikke noget vrøvl! Hvad med Yahoo, Amazon, AOL, Google, YouTube, Skype osv osv. De har da ingen kobling til “den gamle verden” og man kan bestemt ikke sige de er små. Faktisk er jeg ret sikker på at f.eks. Google omsætter væsentligt mere end B&O, som Jepser Kunde ellers brugte meget tid på at snakke om. Det er yderst profitable og sunde virksomheder. Og guess what .- hvor tror du de penge der omsættes i disse selskaber kommer fra? De milliarder der f.eks. omsættes i PPC-annoncer kommer fra andre medier – de gamle stolte brands, som Jesper Kunde snakker om. Det er forretning der er flyttet – det er ikke nye penge der er opstået ud af det blå.

Heldigvis kom Martin Thorborg på scenen efter “den sure gamle mand”, som Martin kaldte Jesper Kunde. Martin er der sgu lidt mere fut I og så er han så dejlig pasioneret og optimistisk omkring det han laver – hvilket for tiden som bekendt er SpamFighter. Et possitivt modstykke til Jepser Kundes bedrøvelige sørgesang.

Det mest possitive ved arrangementet var, som altid ved den slags arrangementer, at jeg fik lejlighed til at sludre lidt med en masse folk som jeg ellers ikke lige har haft tid til at fp snakket med. Så det er jo trods alt også godt 🙂

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Så er den gal igen! Jeg var ikke med til prisuddelingen, men jeg må for 2. gang i samme kalenderår erklære mig enig med Mikkel de Mib. Jeg møder også hyppigt de gamle sure mænd, når jeg i mellemstore og meget store virksomheder agiterer for min foretrukne tilgang til nettet.

    Det er synd og skam for de virksomheder, der er SÅ forblændede af “gamle dages” brandguruer, at de ikke vil opdage, hvorfor de blev grusomt overhalet af denne verdens Janus Friis’er og Martin Thorborg’er før det ER for sent.

    Men maden er sikkert udmærket til sådan en prisfest…

  2. Ja, det mest possitive man kan sige om Jesper Kunde’s tale var, at den gav et skræmmende indblik i en dødbider-tankegang som er overraskende tilbagestående.

    Men jeg vil sige som Tim Frank Andersen senere på aftenen kommenterede, det må være nogle andre topledere Jesper Kunde snakker med end Tim Frank Andersen – og undertegnede. For jeg oplever virkelig mange af dem som har helt godt fat omkring netdelen – se bare på den financielle sektor, rejsebranchen og telebranchen.

  3. Jep – de er da bestemt derude. Jeg oplever, at der ofte er en meget direkte sammenhæng mellem fødselsattest og “internet-parathed”. Det er sikkert naturligt nok, men det beviser jo også bare, at de ledere og beslutningstagere ikek kender en leders fornemste pligt: Erkendelsen af egen manglende viden: “Jeg bruger ikke selv nettet til at finde ydelser – så vi skal ikke bruge ressourcer på at være synlige der”.

    Men der er da lys i bl.a. de brancher, du nævner. Og flere er heldigvis på vej (også nogle af de traditionelt støvede brancher).

  4. En ting der overraskede mig: Det lykkedes faktisk en netbutik at vinde i en kategori uden at have eMærket (dtf-travel.dk)!

    Hov vent, det var jo brugerprisen, hvor dommerjuryen ikke havde mulighed for at påvirke valget med deres egen skjulte dagsorden… 🙂

  5. Før du skyder juryen for meget i skoen, så kig en ekstra gang på vinderne, Søren.

    – ZYB – ikke e-mærket
    – Trendsales – ikke e-mærket
    – Den Blå Avis – ikke e-mærket
    – Spamfighter – ikke e-mærket
    – Sterling – ikke e-mærket
    – DFT-Travel – ikke e-mærket
    – LEGO Factory – ikke e-mærket
    – Lån & Sparbank

    (http://ehandelsprisen.dk/finale/)

    Der er så 0 e-mærkede ud af de 8 vindere.

    Jeg sad selv i en af juryerne, og spørgsmålet om e-mærke kom faktisk ikke op på noget tidspunkt under diskussionerne af de nominerede.

    Hvad får dig til at mene, at der er tale om en “skjult dagsorden”? Og hvad skulle den være? 🙂

  6. Ja, hvis der var en skjult dagsorden var den i hvert fald også skjult for mig 🙂

    Og det er måske netop det jeg savnede – en offentlig og mere klar dagsorden. Jeg savnede meget klarhed omkring betingelserne, og vurderingsgrundlaget, for såvel nominering som udvælgelse.

    Men nogen konspiration kan jeg ikke helt få øje på her 🙂

  7. Mikkel.
    Tak for din indsats som medlem af juryen. Det var super at have dig med.
    Jeg kan ikke helt genkende alt hvad du skriver, men lad det ligge her. Vores oplevelse er at projektet blev en stor succes,
    Og det lyder næsten som om det er en helt anden der fortjener titlen den sure mand (-:

  8. Far er ikke sur – far er skuffet 🙂

  9. Hej Mikkel,

    Jeg var også til stede i salen under diverse indlæg – og vil lige kommentere Jesper Kunde’s indlæg:

    1) Det er sgu aldrig særlig positivt at være negativ – i ens fremtoning – så budskabet kunne han have solgt mange gange bedre… men det har da været anledning til debat.
    2) Tror nok egentlig at han har rigtig meget ret, i at der er mange gamle tunge virksomheder, hvor ledelsen stadig væk ikke har fattet en skid – fx. læste jeg et interview med en uviklingschef fra B&O for 4-5 måneder siden som blev citeret for at B&O nu satsede på interenettet idet man troede det var her for at blive…. ;-)) jamen det var da godt man er nået til den konklusion.. men måske noget sent.

    Har også rigtig mange forklaret virksomheder om moderne Internet markedsføring, optimering til Google, løbende følge googles teknologiske forandringer osv. osv for at forbedre placerings muligheder osv. – Mange svarer: Det er dog for useriøst, sådan noget tror vi ikke på… De vil gerne have en fin hjemmesiden med godt inhold – men markedsføring via “teknologiske spidsfindigheder” den hopper de ikke på ;- men så kommer de jo tilbage nogel måneder/år senere og undre sig over hvofor de ingen hits får – når de nu har brugt så mange penege på en fin hjemme side 😉

    3) Men jeg er helt enig med dig i Mikkel at – jamen så lad dem dog dø i fred – hvis ikke de vil følge med, det er jo ikke anderledes end med enhver anden forretningsudvikling, kan man ikke klare sig så må man dø. Og i den sammenhæng passede Jesper kundes indlæg måske bedst i et helt andet forum.

    vh.

    Michael

  10. Hej Mikkel,

    Først og fremmest – Tillykke med jobbet hos Google.

    Jeg sidder netop nu og læser dine kommentar til e-handelsprisen – det er fedt, at du er så direkte med din kritik.

    Hvordan forholder du dig til Webchamp 2007 lanceret af Computerworld?

  11. > Hvordan forholder du dig til Webchamp 2007 lanceret af Computerworld?

    Jeg aner ikke hvad det er. Jeg læser Computerworld sådan cirka lige så tit som jeg læser Ekstra Bladet. Det bliver ikke til så meget – og meget af de samme grunde 🙂

Skriv kommentar

*