100 tips til effektiv eHandel
Jeg har brug for din hjælp til at færdiggøre dette indlæg. Det jeg er ude efter, er de 100 bedste tips til hvordan man laver bedre ehandel. Jeg har naturligvis selv en masse ideer og erfaring, men jeg vil virkelig gerne høre dine.
Jeg indrømmer at dette indlæg – denne liste, er inspireret af andre lignende indlæg rundt omkring på Nettet, men de fleste af de tilsvarende lister jeg har set er så USA-fokuseret, at meget af det ikke er brugbart for danske internetbutikker. Så derfor dette initiativ til en mere dansk fokuseret top 100 liste med tips til bedre ehandel.
Men lad mig starte selv med et par tips
1) Overlad aldrig din shop til teknikerne!
Fokuser på “forretning” frem for “teknik”. Det er forretningsbeslutninger der skal drive teknikken – ikke omvendt! Naturligvis skal der teknik til, men det er vigtigt at det er dig, som forretningsmand, der sætter rammerne, og teknikerne der bygger dem.
2) Drop registreringskrav!
Lad være med at stille krav om, at potentielle købere skal registrere sig før de kan købe, se priser, leveringsbetingelser, fragtomkostninger osv. Det er efter min mening uforskammet – og det er i hvert fald helt sikkert med til at reducere antallet af køb. Lavere konverteringsrater og højere markedsføringsomkostninger til følge.
3) Svar på emails samme dag!
Jeg er erfaret at der er en direkte sammenhæng mellem hvor hurtigt du svarer på emails og hvor possitivt folk opfatter dig. Kan du svare indenfor en time øger det salget betragteligt. Jo hurtigere jo bedre!
4) Få et hurtigt website!
Det er til at blive sindssig af, at skulle bevæge sig rundt på et website der loader langsomt. Folk gider ikke handle i en butik, hvor man skal bevæge sig rundt med sneglefart. Jo længere tid det tager at loade en side, jo mindre sælger du. Så enkelt er det.
5) Stress test dit website!
I forlængelse af ovenstående vil jeg anbefale at du får lavet, eller kræver det forud for system- eller leverandørvalg, en ordentlig stress test af dit website. Med en stress test kan du se, hvor mange brugere dit website kan klare før svartiderne falder og der opstpår fejl.
Kan dit website “overleve” en omtale på TV?
Det ville jo være ærgeligt, hvis du nu får en god omtale i f.eks. Go’ Morgen Danmark, og det vælter ind med folk, som så bare får en skidt oplevelse med dit website, fordi det ikke kan bære presset. Har du fået lavet en stress test af dit website?
Jeg har naturligvis masser af andre tips, men nu vil jeg trygt overlade ordet til dig lidt. Jeg kommer nok med lidt flere undervejs …
Hvilke gode tips har du? Hvad har du erfaring for virker og gør en forskel?
Du bedest venligst holde dig til udelukkende at komme med nye tips – ikke at kommentere de tips der allerede er givet. Ellers bliver den færdige liste, her på siden, for svær at læse for nye folk der kommer til 🙂
Du må meget gerne fortsætte nummereringen af tips …
Søren Sprogø skriver
Mit tip #1: (Nummer 6 – på listen. red.)
Fokuser på produktvisningssiden!
Skriv gode tekster, der ikke kun remser facts op, men som også “sælger” produktet. Og have gode billeder af høj kvalitet.
Det er ligemeget hvor flot designet dit site er, hvor god en navigation du har, hvor mange du formår at drive ind til dit site via SEO/SEM o.lign. Hvis du ikke formår at “overtale” kunden til at trykke “køb” på produktsiden kan alt det andet næsten være ligemeget.
Søren Sprogø skriver
Mit tip #2: (Nummer 7 – på listen. red.)
Lav 2-3 fiktive profiler på hvad du forestiller dig er dine kernekunder.
Beskriv hvem de er, hvor de bor, familie- og jobforhold, ja digt en lille historie om dem. Giv dem navne, og henvis gerne til dem i samtaler som var de rigtige personer. Find også et eller andet foto derude på nettet, der ligner den person du forestiller dig.
Det behøver hverken at være langt og flot, eller underbygget af forundersøgelser og statistikker. Selv rent fiktive profiler grebet ud af den blå luft er bedre end slet ingen.
Formålet med profilerne er at flytte dit fokus væk fra “hvad synes jeg kunne være fedt i min shop” til “hvad kunne mine kunder synes der kunne være fedt”. Og det hjælper dig samtidigt med at fokusere på bestemte målgrupper når du laver markedsføring og skriver tekster.
Det lyder simpelt, men kan være svært. Effekten er dog enorm i forhold til det du kaster i det.
Søren Sprogø skriver
Mit tip #3: Eliminer alle fejl! (Nummer 8 – på listen. red.)
Sørg for at dit website ikke indeholder broken links eller nogen former for fejl! Få sat et system op så du får besked (f.eks. per mail) så snart der opstår en fejl.
Selv små, bitte fejl skader din troværdigheden ufatteligt meget. Og mangel på troværdighed er den største årsag til at kunder hopper ud af dit site og over til konkurrenten.
En potentiel kunde skal som regel ikke opleve mere end 1-3 fejl på din side før vedkommende er sprunget væk og over til konkurrenten. Og hvad værre er, vedkommende har fået en negativ oplevelse/historie, som han/hun sikkert ikke er bange for at sprede blandt venner og veninder.
Christian Brix skriver
(Nummer 9 – på listen. red.)
Jeg ved denne er simpel, men alligvel fejler den engang imellem:
Accepter altid dankort hvis det er e-handel i DK!
– Det er ikke nok, at du tager Visa/Mastercard/Eurocard, eWire, Paypal, kontooverførsel, SMS-betaling og Danske Bank-betaling osv. osv. der SKAL altid være almindelig Dankort-betaling i DK!
Christian Brix skriver
(Nummer 10 – på listen. red.)
En anden enkel, men afgørende:
Hav en GOD søgefunktion!
Du skal gøre rigtigt meget ud af, at opbygge kategorier logisk og overskueligt – men alligevel vil mange ikke gide at bladre frem for at finde det de skal købes – søg og du skal STRAKS finde.
Regin skriver
(Nummer 11 – på listen. red.)
Nogle forskellige:
1. Test test test og brugertest…
2. Fokuser – kunderne skal ind et sted og videre til betalingen.
3. Detaljerne gør forskellen.
4. Få styr på hvilke udgifter som skaber dig indtægter.
5. Troværdighed…
Amjad Halim skriver
(Nummer 12 – på listen. red.)
Lav et nyhedsbrev!
Tilbyd den tilfældige besøgende noget for at tilmelde sig dit nyhedsbrev (fx. tilmed dig mit nyhedsbrev og modtag 10 andalusiske madopskrifter).
Fordi:
– kun ca. 2 % af trafikken kommer via bookmarks
– folk checker i gennemsnit deres mails 13 (!) gange ugentligt
– ikke alle er parat til at købe her og nu. Med et nyhedsbrev er du top-of-mind, når den besøgende er “købeklar”
– giver bedre mulighed for at opbygge en loyal kundekreds
– Du kan lave effektrapporter på forskellige typer mails
Christian Brix skriver
Ang. punkt. 11 på listen / Regin vil jeg give helt ret – og tilføje list konkrete tips:
11.2 … IND ET STED OG VIDERE TIL BETALING .. Et godt tip er at lave proceduren tydelig, ved at vise hvilket trin brugeren er nået til i chek-ud-proceduren – fx 3/5 eller fx grafisk med 5 punkter på en subwaybane…
11.5 TROVÆRDIGHED opnås på mange måder – nogle af dem er at lade brugerne anmelde varer (og selvfølgelig bibeholde ALLE anmeldelser), at linke til uafhængige anmeldelser (OGSÅ de dårlige), at have meget let gennemskuelig pris-politik (let at kunne se pris inkl. porto OG evt. gebyrer), skrive alle kontaktoplysninger INKL. postadresse og navn på ejere/kontaktpersoner, lade betingelser med returnering/fortrydelse m.v. være klare..
Søren Sprogø skriver
Tip #13: Google Analytics
Få implementeret Google Analytics på dit site (kræver kun en simpel tracking kode på hver side). Og især den lidt mere avancerede conversion tracking på din ordrekvittering, hvis du har en webshop.
Der er en helt ekstrem ROI på Google Analytics (det er gratis!), og vil kunne tilbyde dig værktøjer til styring af nethandel langt bedre end de statistik værktøjer et hosting firma normalt tilbyder.
Implementer det også selvom du måske kører med et større og bedre analyseværktøj. Det er et fantastisk “Plan B”-værktøj forhold til prisen (gratis!) og det det kræver at implementere det. Kan bruges i tilfælde hvor det primære værktøj fejler eller til at kontrolere kvaliteten af det primære.
Husk dog evt. at tilføje til din Privacy Policy at du kører med det.
Michael Kjeldsen skriver
Re: Tip #12 (Nyhedsbrev)
Sørg for, når en bruger tilmelder sig et nyhedsbrev, at vedkommende modtager det senest udsendte af slagsen.
Vedkommende vil jo tydeligvis gerne læse, hvad du skriver, og hvorfor så berøve ham/hende den mulighed.
Tip #14
Send alle tilgængelige oplysninger om handlen til brugeren. Kvittering, dato for forventet afsendelse, kvittering for afsendelse (og beløb trukket fra kontoen), T&T-nummer ved pakker, oplysning om forsinket afsendelse mm.
Information og gennemsigtighed er med til at højne din troværdighed.
Tip #15
LAD VÆRE med at sende en mail, hvori du skriver “Der kan ikke svares på denne mail.” Hvis der ikke er nogen der læser den pågældende email, så send fra en anden, eller angiv en “reply-to”-adresse.
Allan Laustsen skriver
Tip # 16
Selvom det lyder simpelt, så sørg for at have en “køb” knap ALLE steder man kan se noget produkt info: mini visningen, produkt lister, detalje visninger, store billede popups, osv.
Tip # 17
Vis den endelige pris inkl. ALLE omkostninger og leveringsomkostninger i forbindelse med købet på første side af indkøbskurven, der går rigtigt mange køb tabt fordi der “lige” ryger 69,- på i fragt eller andre omkostninger på sidste side af betalings processen, og så føler dine kunder sig tit snydt.
Tip # 20
Overhold dine leverings datoer, det giver mega meget badwill når man ikke modtager sine varer til aftalt tid, og hvis du ikke kan holde leverings datoen så ring eller send en mail til kunden INDEN leverings datoen, så du er på forkant og virker som om du har styr på din shop og dine ordre/kunder.
Grosen Friis skriver
Ad Tip #1) Overlad aldrig din shop til teknikerne!
Lidt SEO teknik skader sikkert ikke 😉
Ad Tip #2) Drop registreringskrav!
Enig, men ønsker kunden at købe, så skal der jo en registrering til netop der, så man kan få fat i bla. leveringsadresse m.v. Husk her at få en “Få tilsendt en glemt adgangskode pr. e-mail” funktion bygget ind. Man kan altid huske sin e-mail adresse, men man kan ikke altid huske alle sine adgangskoder til fx webshops man handler ved engang imellem!
Tip #21) Gør det let at genbestille!
Gem alle kundens gamle ordrer, så det er hurtigt for en kunde at kunne genbestille (Fx relevant ved ikke langtidsholdbare produkter)!
Tip #22) Sammenligning af data fra beslægtede produkter!
Sørg for at man kan sammenligne data fra beslægtede produkter, så kunden til sidst kan få overblikket og hjælp til at vælge den rigtige variant!
Tip #23) Lav et personligt kunde katalog!
Kunder kan falde over produkter de synes er spændende, men som de ikke vil købe nu og her, så lad dem kunne lægge disse produkter i et personligt katalog, som de så kan vende tilbage til senere.
Tip #24) Links til beslægtede produkter og tilbehør!
Ved alle produkter skal der være links til beslægtede produkter, så kunden hele tiden tilbydes en ny relevant variant (Øger konvertering)
Hvis der følger tilbehør med til produkter, fx seler til tasker eller batterier til gadgets, så link til relevant tilbehør (Kan give mersalg)
Tip #25) Gør knap/link til indkøbskurven meget tydelig!
Jeg har et par gange oplevet at jeg skulle bruge mange minutter på at lede efter knappen/linket til indkøbskurven, den skal være så tydelig at man IKKE kan undgå at få øje på den!
Der kommer sikkert flere til senere!
/Grosen Friis
jan mikael skriver
Tilstræb det som virker ved en alm. god oplevelse i en almindelig fysisk forretning. f.eks. at man kan give et svar på om man fandt det man søgte. Tænk selv over oplevelser du selv har haft, med disse briller på…
Håber du bringer nogle her.
Henrik skriver
Tip #25) Personificeret velbehag – sælg på købshistoriken
Tip #26) Vær herre over nichens præferencer og dermed købers behov
Gitte skriver
Sørg for at man kan zoome helt ind på produket, og evt. navigere rundt i det opzoomede billede. Dette gælder især hvis du sælger beklædning eller anden form for brugskunst, hvor kunden normalt gerne vil have produket i hånden.
Martin skriver
Tip 28
Hav gerne en ” Tip en ven ” funktion på siden, da købere ofte foreslår dit produkt tik nogle de også mener vil være interesseret i at købe dit produkt.