Den største risiko ved SEO er, at du spilder dine penge ved for svag indsats!

seo-risiciDer tales meget om risici indenfor SEO. Det er også noget jeg selv har holdt mange foredrag om gennem tiden. Men de fleste der taler om SEO-risici fokuserer alene på faren for, at Google opdager noget af det snavs man laver, at man bliver smidt ud af indekset, at man bliver filtreret for f.eks. Duplicate Content, eller at de links man har købt i dyre domme pludselig ikke virker mere – og tilsvarende.

De fleste glemmer den så absolut største risikofaktor indenfor SEO: At du spilder alle dine penge, fordi du ikke sætter hårdt nok ind til, at opnå nogle brugbare resultater!

SEO er et “Winner Takes It All” -game

Hvis man køber 100 indrykninger på TV får man X marketingværdi ud af det. Hvis man så skal spare lidt og kun har råd til 50 indrykninger, så får man groft sagt cirka den halve markedsførringsværdi ud af det. Det samme kan siges om avisannoncer, banner-reklamer, billboards osv. Hvis man betaler det halve for man rundt regnet den halve effekt.

Men sådan er det bare ikke med SEO!

Lad os f.eks. antage, at det koster 500.000 kroner årligt i interne og eksterne resurser, at opnå og fastholde rankings i toppen af side et på Google med de fleste af dine keywords. Det vil så give dig den maksimale markedsføringsværdi. Lad os sætte den til 100%. Hvis du så bruger det halve – 250.000 kr., så vil du sandsynligvis ende med, at ranke væsentligt dårligere – måske på side 2, 3 eller værre. Men den markedsføringsmæssige værdi af det er langt fra det halve. Nok nærmere noget der ligner 2-5%, eller mindre.

Med andre ord, kan en halvering af dit SEO-budget gøre, at du ender med, at spilde alle dine penge!
Der er stort set ingen værdi i at ligge på side 2 eller derunder. Der er kun 10 pladser på side 1 (på hvert keyword) og det er dem der ranker i toppen der løber med hele værdien.

Brug dit SEO-budget mest effektivt

Men hvad gør du så, hvis du ikke har alle de penge der skal til at komme til at ranke i toppen af søgeresultaterne på alle dine primære keywords? Skal du så helt droppe af investere i SEO?

Ikke nødvendigvis, men du skal tænke dig godt om, og bruge dine begrænsede midler på noget, der faktisk skaber resultater!

Det første du bør overveje, hvis du har et begrænset budget er, at sigte efter nogle keywords som der er lidt mindre konkurrence på. Dem vil der naturligvis heller ikke være ligeså mange søgninger på og måske er konverteringerne også dårligere. Men at ligge i toppen af søgeresultaterne på dem er trods alt bedre end, at ligge på side 10 med dine foretrukne keywords. Top rankings giver værdi – det gør dårlige rankings ikke!

Du kan evt. afprøve disse keywords først i AdWords for, at undersøge hvor godt de konverterer for dig og ud fra det beregne, om den investering der skal til at ranke på dem organisk kan svare sig.

Det kan også være, at du i stedet for at satse så meget på top-keywords – de få og mest søgte keywords, bliver nødt til at satse mere ensidigt på long-tail keywords – de mange, men hver især mindre søgte keywords. Det vil så betyde, at du måske skal ændre hele din indholdsstrategi, men igen – det er trods alt meget bedre, end at spilde dine penge på en strategi der ikke giver en positiv ROI.

Hvor meget koster god SEO?

I en generel artikel som denne er det naturligvis umuligt, at sige noget præcist om hvad god SEO koster for lige netop dig og din virksomhed. Men min erfaring er, at det som regel koster lidt mere – i interne og eksterne resurser, end de fleste i første omgang tror.

Mange er måske lidt usikre på alt det her SEO-noget og har hørt drabelige historier om hvor risikabelt det kan være. Måske er det derfor de så til at starte med er lidt tilbageholdende med, hvor mange resurser de afsætter. Lad os lige prøve det lidt af først, med et begrænset budget. Det er sådan set også en meget forståelig tankegang, hvis man mest har erfaring fra andre former for markedsføring. Men den holder som sagt bare ikke med SEO. Hvis du griber SEO an på den måde er du næsten helt sikker på, at stå skuffet tilbage, når din test-periode er overstået.

Mange virksomheder i Danmark bruger 10-20.000 kroner på SEO om måneden. Man kan sagtens lave mange gode ting for det beløb. Det er bare ikke sikkert det er nok, for at opnå de resultater du forestiller dig. Jeg ved af bitter erfaring, af mange af de virksomheder der i dag bruger 20.000 kroner ville få mangedoblet deres resultater, hvis de skruede budgettet op til 50.000 i stedet for. Det ville ikke bare give dobbelt så meget – men måske 5-10 gange så meget.

Den største risiko med SEO er, at du bruger for lidt og slet ingen resultater får. Så er det bedre helt at lade være.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 – både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Hej Mikkel,
    Rigtig god artikel – vender godt op og ned på forståelsen af effekten af dine SEO aktiviteter.
    – Det sætter jeg pris på 😉
    /Martin

  2. Kim Remmer skriver:

    Kan se at det er gammel info, men nu prøver jeg da at sætte mit seo budget op til det dobbelte, for her sidst på året falder mit salg altid, så hvis jeg kan hæve det med x antal %, vil et være super.

Skriv kommentar

*