Dansk Erhverv løber fra aftale om Nej-Tak til reklamer

Det er kun få dage siden, at en ny aftale om Nej-Tak-ordningen blev annonceret. En aftale der efter planen skal træde i kraft 30. april næste år. Og allerede nu melder Dansk Erhverv ifølge Politiken i dag sig ud af aftalen. De har tilsyneladende ikke helt læst den aftale, de ellers selv var med til at forhandle. For nu siger de, at de ikke vil acceptere, at også telefonbørger er omfatten af Nej-Tak-ordningen. De mener åbenbart ikke, at telefonbøger er reklamer. Men hvad er det så?

Hjemme hos mig er vi rigtig glade for telefonbøgerne. Det skyldes nu mest, at de tynde sider egner sig virkelig godt til at tænde op i pejsen – og der er til mange optændinger i sådan en tyk telefonbog. Jeg kan dog ikke huske, at vi vi nogensinde har brugt telefonbøgerne til det de vistnok er lavet til 🙂

Det er efter min mening rigtig dumt, at Dansk Erhverv nu forsøger at spænde ben for denne aftale. Jeg mener som udgangspunkt, at folk må have retten til at bestemme over deres egen postkasse. Der er jo et krav om, at alle skal have sådan en, og derfor må det være rimeligt, at folk selv kan bestemme, om virksomheder må bruge den som reklameboks.

Som marketingmand kan jeg heller ikke forstå, at Dansk Erhverv øjensynligt ønsker at tvinge telefonbøger ned i halsen på folk, som har frabedt sig alle former for reklamer. Det skaber altså hverken salg eller nogen form for goodwill. Tværtimod! Som annoncør er jeg ikke interesseret i, at sende reklamer til folk, der specifikt har frabedt sig dem.

Det bliver spændende at se, om Dansk Erhverv vil leve op til den aftale de selv har været med til at indgå – eller om de vil spænde ben for Nej-Tak-ordningen.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Ikke at respektere et reklamer-nej-tak skilt 100% burde straffes på samme måde som e-mail spamming. En e-mail kan jeg i det mindste fjerne bare med et klik på en tast, et bundt uønskede reklamer skal jeg ud i vinterkulden med, for at placere i en skraldespand….

  2. jeps, og de fleste steder vejes skraldet nu, og du skal så betale mere jo mere du smider væk. Sådan er det i hvert fald her i Holbæk Kommune

  3. Den dag de begynder at lave telefonbøger af papir der er så blødt at man kan tørre røv i dem, vil jeg overveje at sige ja tak, til at modtage dem…

  4. Man kan virkelig kun undre sig. Jeg fatter virkelig ikke, at telefonbøger ikke er passé for længst – ikke fordi ældre folk og it-fjendske personligheder ikke godt må få en, men mere fordi jeg simpelthen ikke fatter hvem der gider annoncere i de bøger ???

    Snak om en høj CPM 🙂

    Hvis Dansk Erhverv bakker ud af aftalen, så er der vel kun en løsning: lovgivning!
    Gerne krydret med bøder til dem som intet fatter.

  5. Telefonbøger?? Hvad er det? Vidste ikke at de stadig fandtes..

  6. Jeg mener også, at telefonbøger er reklame og endda af den ganske tydelige slags. Detfor bør ønsket om Nej tak til reklamer også respekteres i den sammenhæng.

    Desuden det i et enormt papirspild. Læs eventuelt: http://leifcarlsen.wordpress.com/2008/11/28/spild-af-papir-efter-min-mening/

  7. Nej tak burde også omhandle gratis aviser. Gratis aviser er også spam. Som Mikkel så rigtigt skriver, så bliver skraldespanden også vejet i min kommune, så man nødt til at samle samle sammen til den ugentlige lossepladstur. Prøv også at tænke på de ældre, som måske ikke engang har bil.

Speak Your Mind

*