Tjen $10 på at blogge om McDonnalds

Det kan godt være det er ved at være en gammel nyhed, men jeg fik først i dag øje på et nyt koncept indenfor linkbuilding og blog-omtaler. McDonnalds kører i øjeblikket en kampagne med firmaet CREAMaid. Konceptet er meget enkelt – du får $10 hvis du blogger om en oplevelse du har haft på McDonnalds. Men kan noget sådan ikke godt være kimen til mange af de samme problemer som Wall-Mart fik med deres “fake” blogproject Wall-Marting Across America, som jeg skrev om tidligere i dag? Nej, ikke helt. Der er nogle væsentlige forskelle …

En de vigtigste forskelle på det McDonnalds gør her, og så det Wall-Mart gjorde med deres blog er ærligheden. McDonnalds ligger ikke skjul på noget her (såvidt jeg kan se). Blog om os, og få $10. Der er helt klart og åbenlyst tale om en økonomisk tilskyndelse. Wall-Mart forsøgte i modsætning til dette, at holde det skjult, at de i realiteten betalte for en possitiv blog.

En anden vigtig forskel er, at McDonnalds tilsyneladende ikke kræver at det der skrives i dit blogindlæg skal være possitivt. De siger i virkeligheden bare – kom med og spis, og hvis du skriver om det bagefter refunderer vi regningen. Uanset hvad du så ellers synes om det.

Set fra McDonnalds side er dette koncept ikke helt dumt. Hvsi det kan styres rigtigt får de et blog-indlæg og et permanent link for $10. Det er ret godt! Forestil dig, hvis du selv eller en medarbejder skulle skaffe links til McDonnalds website. Hvis du dividerer den tid det tager med den timeløn du eller dine folk skal have, hvad tror du så manuel link building vil koste? Sandsynligvis meget mere end $10 pr. link. Og her får du så også et blogindlæg oveni. Det er legitemeret blog-spamming 🙂

Der er flere sådanne interessante ting på vej i blogging-verden. Forskellige programmer hvor man kan tjene penge som blogger på andre måder end bare at klaske lidt AdSense på siderne. Det vil jeg skrive mere om når jeg kan …

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Det samme gør sig vel ikke gældende herhjemme, for så vil jeg da til at indkassere lidt for indlægget på http://www.susanogkurt.dk 🙂

  2. Tommy Frøkjær skriver

    Jeg synes at siden ligger op til, at alle lande er velkommen – men at det skal skrives på engelsk. Så go for it.
    Ideen er kanon. For 60 kroner får de en række links, ud over blogs som den her helt gratis. Det reklamebureau har haft succes med at skabe noget viral marketing. Når folk får deres $10 giver de sig jo også til at snakke med bekendte om det.

  3. Jeg har prøvet noget lignende hvor vi tilbød vores kunder 1 flaske vin hvis de skrev noget (Dårligt/godt) om os på deres hjemmeside og et link til os.
    Det var dog ikke velovervejet da vi på det tidspunkt faktisk til 99% var underleverandør til webbuereauer etc. og de havde ikke rigtig interesse i at fortælle deres kunder at det er os der gjorde arbejdet. Forståeligt nok.
    Men nu har vi imellemtiden fået en del eller slutkunder så måske skulle man prøve igen?

  4. Det viser jeg at det er et markedsførings stunt CREAMaid har lavet. 🙂 De har slet ingen aftale med McD.
    Men for pokker hvor har de fået omtale..
    http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=28712

  5. Jeg talte med kommunikationschefen i McDonalds herhjemme i fredags og de har intet med kampagnen at gøre. Tværtimod forsøger hendes kolleger i USA at finde ud af, hvordan de skal få taget kampagnen ned (den er stadig oppe i skrivende stund).

    Det viser sig er Creamaid sidder i Sydkorea – og at det vist er ret svært at få fat i dem – ligesom det er ret svært at vide om de rent faktisk har tænkt sig at betale for de blog-posts, som er blevet skrevet…

    Men jeg nåede også at springe i med begge ben…
    http://www.hovedetpaabloggen.dk/2006/10/20/mcdonalds-har-intet-med-blog-kampagne-at-goere/

  6. Ja, jeg har godt set McDonnalds dementier. Der er flere mullige forklaringer på historien, men uanset hvad, ændrer det ikke mit syn på konceptet. Faktisk giver det bare hele sagen et ekstra lille tvist…

    For enten er det CRAMaid der har “nsydt” os alle – og så må man sige at de har lavet en meget effektivt gang “link bait” (vi hoppede jo alle på den og linkede gladeligt til dem …. right :)) Eller også lyver McDonnals lige nu – de har været kendt for at “spinne” historer før og jeg ville ikke nødvendigvis stole på det en McDonnalds ansvarlig siger om noget som helst. Men det er jo bare mig 🙂

    I alle fald, er både ideen og eksekveringen ret spændende. Så uanset udfaldet af den konkrete sagf, er jeg sikker på at de drenge nok skal få masser af jobs (hvis de ikke allerede HAR fået det!)

  7. Riisager skriver

    Jeg er helt enig i at konceptet er en fantastisk ide, derfor har vi taget kampen op – nu skal vi bare have fyld databasen med bloggere 🙂

    http://www.semoblog.com

Trackbacks

  1. […] Mikkel de Mib, som er søgemaskine-optimerings-ekspert har nogle betragtninger om, at det er noget McDonalds gør for at få “link-love” via alle de blogindlæg sådan en kampagne genererer, for jo flere der linker til en, jo bedre ligger man i søgemaskinerne. Han elaborerer over, at 10 dollar pr. link er billigt sluppet. […]

Skriv kommentar

*