Hvad er betalte links?

Vi havde en længere snak om betalte links, og hvad betalte links helt nøjagtigt er, på Strikepoint i mandags (mit ugentlige radioprogram på WebmasterRadio.FM). Snakken kom i forlængelse af, at Google har sat øget fokus på, at bortfiltrere alle betalte links. Matt Cutts har netop lavet en opfølgning på sit indlæg fra april, hvor han kommer med en del eksempler på hvilke betalte links det er Google er ude efter, samt en masse svar på spørgsmål der har været.

Matt gør det klart i hans indlæg, at det bestemt ikke er alle betalte links Google er på jagt efter. Det er kun de betalte links der, som Matt Cutts udtrykker det “flow PageRank and attempt to game Google’s rankings” (betalte links der videregiver PageRank og som forsøger at snyde Googles rankingsystemer) – altså, alle de links som vi, som SEO’ere, er ude efter 🙂

Men hvad er betalte links så? Er det kun de links der udbydes i linknetværk eller sælges offentligt fra websites?

Nej, det er desværre meget mere kompliceret. For dels er der mange typer af betalte links som Matt slet ikke nævner i sin blog, og dels stiller han nogle helt urimelige krav til almindelige webmasteres evne til at vurdere andre sites og links derfra. F.eks, siger han, at betalte links som udgangspunkt bør tagges med rel=NOFOLLOW, så søgemaskinerne ved at de ikke skal bruge linket i deres link-beregninger. Men hvor mange almindelige link-købere er i stand til det? Og hvordan i alverden skulle de kunne styre dette?

Om katalogerne nævner Matt Cutts en række ting du skal vurdere inden du submitter til dem – og får et (betalt) link fra dem:

– Afviser kataloget nogle links?
Øhh, hvordan har han lige tænkt sig at du skal finde ud af det?

– Er kvaliteten af kataloget højt?
Hvor mange er, seriøst set, i stand til at vurdere det? Og hvad mener Google med “kvalitet” (quality)?

– Hvis du skal betale, hvad er formålet med betalingen så?
Hvordan i alverden skulle jeg vide det … profit, tror jeg. En ny bil? Hvad ved jeg, og hvad rager det mig!

Matt efterlyser i særlig grad rapporteringer fra brugerne – dig og mig, om hvor der handles links, som Google ikke automatisk kan få øje på (f.eks. ved at de er tagget med rel=NOFOLLOW eller klart markeret i almindelig tekst som “sponsored listings”). Google vil gerne vide hvilke sites der sælger links og hvilke der køber. 

Matt kommer også med en slet skjult, men i virkeligheden meget præcis og interessant, indrømmelse, da han skriver: “We’ve always tried very hard to prevent site A from hurting site B.” – altså, Google har altid “forsøgt meget hårdt”, at forhindre at links fra site A kan skade site B. Dermed understreger han implicit at det ikke altid lykedes. De “bestræber” sig på det. Der er en stor og vigtig forskel på at sige “det sker aldrig” og “bestræber sig på”.

Så på spørgsmålet om, om det kan skade et andet site, hvis du f.eks. farer ud og køber en masse links til et din konkurrent, og så anmelder det til Google, må svaret være et rungende: “måske …”. Jeg kan dog, som tidligere skrevet, ikke anbefale denne teknik, da det også kan have den modsatte effekt – så har du lige pludselig spildt tid og penge på at øge din konkurrents synlighed, og det er jo ikke skide smart.

Og så er der alle de links, som jeg vil mene er betalt, men som Matt Cutts slet ikke snakker om i ovenstående indlæg – links man får, fordi den anden part får noget ud af det. Nogle eksempler på dette …

  • Links fra kunder til leverandør
    Hvis en leverandør – f.eks. et SEO-firma, aftaler med en kunde at de linker tilbage til ham, så er det efter min mening et købt link. Dette link er en del af det samlede engagement kunde og leverandør imellem.    

    Jeg har oplevet andre brancher, hvor værdien af “et link” fastsættes meget kontant. F.eks. koster det mere, at købe en ny stor Mercedes uden typebetegnelsen bagpå end med. Mercedes mener tilsyneladende, at det har en værdi for dem at der reklameres på bagsmækken, og derfor får man i praksis rabat ved at have det på. Fair nok.
     

  • Links fra leverandør til kunde
    Det samme kan naturligvis også gælde den anden vej – hvis f.eks. et link fra en SEO-leverandørs side er en del af dealen. Betalt link.
     
  • Vennetjenester
    Hvis du kender en der har et prominent website kan du måske lokke ham til at lave et link til dig. Det vil han sikkert gerne – I er jo venner. Sådan fungerer venskaber. Jeg hjælper dig nu, så hjælper du mig sikkert med noget andet en anden dag. Det er en udveksling af værdier. Din ven med det prominente website linker ikke (nødvendigvis) fordi han synes dit website er det bedste, men fordi du er hans ven. Fair nok, men i mine øjne er det bare ikke anderledes end alle andre typer betalte links.
     
  • Links til egne sites eller produkter
    Hvis jeg nu linker til der, hvor man kan købe min kommende bog – er det så at betragte som et betalt link? Eller hvad hvis jeg linker fra dette, ukommercielle, website, til et af mine kommercielle websites (som jeg naturligvis gør), er det så et betalt link? Det er ikke til at vide med sikkerhed hvordan Google i praksis vil forholde sig til dette.

 

Hvad er risikoen ved købte links?

Risikoen for de sites der køber links er først og fremmest, at de kan spilde deres penge, fordi de links de køber kan vise sig intet at være værd. Hvis et site udelukkende, eller primært, har sådanne “dårlige” links, eller “tvinges” til at linke tilbage til mange af dem, så kan det have mere alvorlige konsekvenser.

Risikoen for de sites der sælger links er først og fremmest, at de mister evnen til at videregive linkværdi til andre websites. Og det er bestemt også alvorligt. Hvis f.eks. en SEO-leverandør aftaler med sin kunde, at kunden linker til SEO-leverandøren, så burde det jo være fint nok. Den aftale kan da ikke rage andre, vel? Jo, hvis Google beslutter sig for at dette også er at betragte som betalte links – hvilket jeg, som sagt mener er logisk, så vil kundens website pludselig ikke være i stand til at afgive linkpopularitet mere. Hvis kunden ejer andre websites, eller måske har gjort andre en tjeneste ved at linke, er disse links så pludselig uden værdi, og det kan betyde at andre af kundens websites pludselig ranker dårligere eller at hans “vennetjenester” mister værdi.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Ingen har stemt endnu - vær den første!)
Loading...
Om Mikkel deMib Svendsen

Mikkel deMib Svendsen har arbejdet med søgemaskiner siden 1996 - både med drift af søgemaskiner, med udvikling af søgemaskineteknologi og ikke mindst med rådgivning af virksomheder i hele verden. Hvis du har brug for rådgivning om SEO så klik her og læs mere.

Kommentarer

  1. Hej Mikkel,

    Det er et lidt gammelt indlæg jeg river op i nu, men blev lige i tvivl..
    Hvis side A betaler side B for at linke uden en nofollow, hvem bliver så (måske) ramt af google? Den som annoncere med linket eller den som har købt linket? Bliver man så blacklistet hos Google?

    Mvh.
    Nikolaj Bomann Mertz

  2. Begge parter kan blive ramt, men normalt på hver sin måde. Den der sælger links kan miste egen linkværdi og evnen til at sende linkværdi videre (også til egne sider!). Den der køber links vil normalt bare spilde pengene på et værdiløst link men kan også i værste fald blive kylet helt eller delvist ud.

    I mere ekstreme sager kan begge parter ryge helt ud.

  3. Super, tak for det! 🙂

Skriv kommentar

*